Lotta med novembergutt Skrevet 9. desember 2008 #1 Skrevet 9. desember 2008 Jeg blir så fortvilet. Han er helt utrøstelig. Pupp er galt, flaske er galt, trøst hjelper ikke ... Eneste som kan lindre gråten i noen minutter er å bli båret hengende over armen vår, mens vi _går_. Vi kan ikke stå stille, da begynner han igjen ... Men jeg skjønner ikke hva som er galt, og hvorfor klarer jeg ikke trøste han. De første 3 leveukene hans gråt han så og si aldri - kun dersom det hadde gått litt for lang tid mellom hvert måltid. Mens nå er han sutrete stort sett hele dagen med en topp på kveldene. Han er 6 uker nå. Spørs om det er noen svar å få der ute, og det er godt mulig det bare er jeg som overreagerer. Babyer skal jo gråte. Men jeg blir så utrolig fortvilet, og ikke minst redd! Han gråter jo til han mister pusten! Ikke gråter han lenge nok sammenhengende til at han kan kalles kolikk-barn heller. Er det bare en fase han må gjennom tro? Begynner jo å tenke på om det faktisk er noe galt med ham. Om han er syk eller har det vondt ...
temine Skrevet 9. desember 2008 #2 Skrevet 9. desember 2008 Vil tippe på kolikksmerter, men kan ikke si det sikkert. Greit å dra til llegen for å utelukke noe annet i alle fall. Vår førstefødte begynte å gråte etter tre uker...gråt og gråt, ingenting hjalp. Veldig slitsomt og frustrerende!
Lotta med novembergutt Skrevet 9. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 9. desember 2008 Ja, har tenkt tanken på kolikk jeg også, men synes det er så rart at det kun er om kvelden ... Skal på kontroll på torsdag, så får spørre helsesøster da. Men synes hun svarer så vagt på spørsmålene mine ... Får håpe dette bare er en fase han må gjennom. Nå skal det sies at jeg er et enormt bekymringsmenneske også :S
temine Skrevet 9. desember 2008 #4 Skrevet 9. desember 2008 Veldig vanlig at kolikkbarna har den verste gråteperioden på kvelden. Snakk med helsesøster og prøv evt kiropraktorbehandling. Det hjalp jenta vår. Lykke lykke til, det er slitsomt og vondt å høre på at babyen ikke har det bra.
Gjest Skrevet 9. desember 2008 #5 Skrevet 9. desember 2008 Jenta mi på 3 mnd har også vært sånn, helt til vi fant ut at hun faktisk var trøtt! Så vi har begynt å legge henne etter at vi vet at hun er mett og har tørr bleie.. Det tok en stund før jeg skjønte at hun ville sove i senga si. Vi prøvde å legge henne i senga i stua, men hun hylte bare. Derfor tok det litt tid før vi skjønte at hun ville legge seg for natta oppe i senga si. Lykke til!
Pysa Skrevet 9. desember 2008 #6 Skrevet 9. desember 2008 helt typisk kolikk at det er verst om kvelden. har hatt kolikk med begge mine, ble bra med kiropraktorhjelp. (bor du i oslo, kan jeg anbefale christel på stovner kiropraktorklinikk). helt ufarlig tips: legg babyen på stellebordet på ryggen. press to fingre middels hardt midt mellom navlen og babyens høyre lyske, løft føttene/rumpa opp og sving beina rundt i store sirkler med klokka, 12-15 ganger, verken fort eller sakte. dette resulterte i en kjempepromp og store smil hos begge mine. (fikk bekreftet fra barnelegen at det er ufarlig, selv om man skulle gjøre det litt feil) kolikk kan vare i månedsvis, så ikke gi opp før du har prøvd alt.
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 9. desember 2008 #7 Skrevet 9. desember 2008 det kan være luft men da hadde du merket det hvis han grengte seg liksom. jeg re enig med makka pakk. kan være han er overtrøtt faktisk .prøv å legge tidligere.
Pysa Skrevet 9. desember 2008 #8 Skrevet 9. desember 2008 vil også si at denne regelen om at man skal gråte så og så lenge og så og så ofte for at det skal være kolikk, er noe både barnelegen og kiropraktoren mente var bare tull.
Lotta med novembergutt Skrevet 9. desember 2008 Forfatter #9 Skrevet 9. desember 2008 Ja, har tenkt tanken på dette med overtrøtthet jeg også, men samtidig; han sover jo så mye så jeg får ikke det helt til å stemme. Synes generelt dette med søvn er kjempevanskelig. Nå feks, så ligger han og sover, og har sovet siden kl 19. Er kjempe i tvil om jeg burde vekke han nå, så han sovner til natten igjen, eller om han bare skal få sove til han våkner ... Mye mulig det er luft som plager han. Han trykker/presser veldig. Særlig ved mating. Gråter med puppen/flaska i munnen, og det bråker veldig i magen. Men (ja, er visst et men her og) han promper og raper så mye i løpet av døgnet, så det virker jo som om luften kommer seg ut ... Huff, aldri hadde jeg trodd at det å bli mamma skulle føre med seg SÅ mange bekymringer ...
Lotta med novembergutt Skrevet 9. desember 2008 Forfatter #10 Skrevet 9. desember 2008 Ja, har tenkt tanken på dette med overtrøtthet jeg også, men samtidig; han sover jo så mye så jeg får ikke det helt til å stemme. Synes generelt dette med søvn er kjempevanskelig. Nå feks, så ligger han og sover, og har sovet siden kl 19. Er kjempe i tvil om jeg burde vekke han nå, så han sovner til natten igjen, eller om han bare skal få sove til han våkner ... Mye mulig det er luft som plager han. Han trykker/presser veldig. Særlig ved mating. Gråter med puppen/flaska i munnen, og det bråker veldig i magen. Men (ja, er visst et men her og) han promper og raper så mye i løpet av døgnet, så det virker jo som om luften kommer seg ut ... Huff, aldri hadde jeg trodd at det å bli mamma skulle føre med seg SÅ mange bekymringer ...
mamma til gullgutten. Skrevet 9. desember 2008 #11 Skrevet 9. desember 2008 Jeg har akkuratt vært igjennom det samme!! det er veldig slitsomt å vondt for oss mammaer, min gråt vær kveld å var egentlig bare en engleunge på dagen, vi søkte tilslutt råd på sykehuset og fikk da anbefalt en kiropraktor. Det funket!! han hadde noe som het kiss kid, tre behandlinger så var han bra igjen, de sa at han hadde kolikk men ikke pga magen men pga kiss kid.Vært å prøve iallefall og han begynte også da han var tre uker gammel. men vist du har mulighet så ta å gå deg en tur når babyen gråter å la pappa trøste litt. for det er ekstra vondt for oss mammaer, og prøv en kiropraktor.
Gjest Skrevet 9. desember 2008 #12 Skrevet 9. desember 2008 Er jo veldig vanlig at de gråter endel når de er så små. Prøvd sukkevann?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå