Gå til innhold

amming og røyking....ok??

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg røyker 2-4 røyk for dagen, og jeg fullammer. passer på å røyke rett etter jeg har ammet så det går noen timer fra jeg har røykt til jeg gir bebis mat.

Er dette krise?

Det står da virkelig på ammehjelpen og div nettsteder at det er bedre å gi morsmelk selv om man ikke klarer å slutte å røyke, enn å gi barnet mme....så sååå ille er det vel ikke??

Selv om det beste seff er å slutte da..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme situasjon her .-) Helsesøster mente det var helt ok. Hun var mest glad for at vi ikke røkte inne som de gjorde før...

Har også hendt at jeg har feilberegnet sovingen litt og det har vært mating like etter røyk..

Sikkert noen her som ønsker å formane om hvor ille det er...

Skrevet

jeg vet ikke hva svar du er ute etter, men hvis du ikke klarer å slutte så er det ihvertfall bra at du passer på å ikke røyke særlig mye, og å røyke til "de rette" tidspunkter.

jeg tror ikke 2-4 røyk om dagen er noe krise, nei.

men hvis du sliter med samvittigheten, noe du tydeligvis gjør, så ville jeg gjort en innsats for å slutte. jeg vet det er fælt, men nikotinsuget er bedre enn å bekymre seg for barnet sitt!

Skrevet

Du skriver det jo egentlig selv, at det ikke er ok.

Men vil tro du gjør det på den "beste" måten ved å amme rett etter røyken.

Om det er krise? Vanskelig å vite hvordan akkurat ditt barn kommer til å reagere, kanskje ikke i det heletatt og kanskje h*n er en av de som utvikler lungeproblemer. Jeg ville ikke tatt sjansen i hvertfall!

Skrevet

Men visst er er fare for at barna utvikler lungeproblemer, hvorfor anbefaler de ikke da røykende mødre å gi mme???

Skrevet

lungeproblemer vil jo eventuellt oppstå hvis barnet får røyk på seg, ikke nikotin i seg.... for det er jo kullos som skader lungene, ikke nikotinen. (eller?)

så akkurat det tror jeg ikke du skal bekymre deg over, med mindre du blåser på ungen- noe jeg tviler på du gjør...

Skrevet

Det beste er selvfølgelig å være røykfri mens man ammer :-) Men sett bort fra det så er det det beste for barnet ditt at du ammer det selv om du røyker! I melken din er det antistoffer fra deg som styrker immunforsvaret til babyen, dermed blir det også til dels beskyttet mot allergier og astma som dessverre passiv røyking kan føre til. Fordelene er mye større enn ulempene. Det kommer selvfølgelig noen stoffer over i melka, men hvis du ikke røyker rett før du skal amme så går nok det bra!!!

Amm i vei :-)

Skrevet

Om du røyker bare 2-4 om dagen er det jo bare din egen vilje til å slutte det står på, da er det jo ikke en dyp avhengighet som er vanskelig å bryte det er snakk om. Har null sympati for slike som har barn, men rett og slett ikke gidder slutte røyke.

Skrevet

Kanskje jeg tar feil når det gjelder at barna kan utvikle lungeproblemer, men var sikker på at nikotinen og alle de andre avfallstoffene i røyken kunne føre til astma og allergier jeg. Er jo uansett ikke bra å røyke i mens man ammer. At de anbefaler røykene mødre å fortsette med å amme er fordi godene til amminen oppveier (stort sett) for skadene til røyken. Men det er jo uansett mye bedre å amme uten å røyke, det tror jeg de flese er enige om.

Jeg er ingen røykemotstander jeg altså. Jeg røkte selv 25 om dagen mer eller mindre, i 17 år. Men det var en selvfølge å slutte da jeg ble gravid

Skrevet

Det høres såre enkelt ut anonym 19.15.

Jeg er en av dem som prøver å slutte å røyke hele tiden,og som ALLTID sprekker. Sluttet på dagen da jeg fant ut at jeg var gravid,og holdt meg meg noen uker,så sprakk jeg.

Holdt på slik gjennom hele svangerskapet,sluttet og sprakk.

Men røykte bare en røyk de gangene jeg sprakk, så tipper jeg røykte ca 50 sigaretter i de 8 mnd jeg visste at jeg var gravid.

JADA,vet det er 50 for mye, men det er da bedre enn å røyke fast.

Før jeg ble gravid røykte jeg 20 for dagen,så det at jeg nå klarer å holde meg til 2-4 for dagen, og har klart å holde det på det nivået i flere mnd er faktisk en bragd for meg.

Jeg er storfornøyd om jeg klarer å fortsette slik! (men skulle selvfølgelig ønske jeg klarte meg helt uten)

HI

Skrevet

Er der virkelig bedre å røyke å amme enn å gi mme?? Hvorfor får da røykende,ammenede mødre så mye pepper, og ikke de som gir barnet mme???

Skrevet

Jah du får det jo i deg. Hehe...jeg synes men skal droppe røyken til man er ferdig med amminga isåfall..ungen får vondt i magen om mor spiser noe som barnet ikke tåler...da regner jeg med at røyk er noe barnet også får i seg.

Skrevet

Ja det er virkelig bedre å amme uansett, selv om man røyker.

Til det andre spørsmålet ditt. Jeg har lagt merke til at hvis du sier et eneste vondt ord om mme så blir du hengt ut til tørk, men dem som ammer får du lov til å kjefte på. Og nå mener jeg ikke at mme er et fullgodt alternativ, men jeg blir provosert over at det ikke skal være lov å si at morsmelk er det beste. Det er helsepersonells plikt og ansvar å informere om, og er vitenskapelig bevist. Hvis du venter litt så kommer det noen og henger meg ut :-)

Skrevet

Jeg syns du er kjempeflink som greier å røyke bare 2-4 om dagen!!!

Skrevet

Mme er IKKE gift, mm med nikotin+ mye annet dritt ER gift. Jada, mm er litt bedre enn mme, men giftig mm er IKKE bedre enn mme. Det er helt horribelt at ammepropagandaen har nådd så langt i dette landet at helsevesenet anbelaler gifig mat til spedbarn. Man skal på død og liv amme, det er helt sykt.

Skrevet

Du over meg hær..skjønte ikke en dritt av innlegget ditt.

Skrevet

Jeg skjønte innlegget ditt, og det var jo derfor jeg tidligere lurte på om det virkelig stemte at det er bedre å røyke å amme enn å gi mme. Bare ta e titt innpå ammehjelpen.no, der står det svart på hvitt!

Det MÅ jo ligge noe i de hadde aldri anbefalt det bare for å anbefale det??

Skrevet

NEINEI OG ATTER NEI. HERREGUD, HVOR BLÅSTE ER DERE EGENTLIG I HODET??

HVIS DERE RØYKER SAMTIDIG SOM DERE AMMER, SÅ ER DERE SÅ UTROLIG DUMME AT DERE IKKE SKULLE HATT BARN!!

FY SATAN FOR NOEN DUSTEKJERRINGER.

JEG GREMMES.

Skrevet

åjasså...men vettu hva..jeg synes du er rett og slett idiot som skriver noe så idiotisk som-iqen din er lav- som ikke har noe med saken å gjøre. >Kjærring ass

Skrevet

nei kjempe bra det...at du klarer å holde deg til 2-4 om dagen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...