Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning/redsel


annie85

Anbefalte innlegg

Huff jeg har ikke bekymret meg noe for fødselen inntil i dag, kjenner at jeg får en smule angst oppi det hele..

jeg har følt meg veldig RAR i kroppen i det siste.. å skulle til jordmor i dag sånn egentlig, men hun avlyste 5 min før jeg kom pga. hun var syk... da bestemte jeg meg for å dra innom legekontoret for å ta urinprøve å måle BT (siden jeg ikke fikk gjort dette hos jordmor)

Da målte dem et BT på 145/91 å jeg hadde 1+ protein i urinen.. å dette var av en urin prøve som ble tatt på legekontoret.. så den var ikke fra morgen urinen.. så det kan hende jeg har mere protein..

fordi legen snakket om at morgen urinen var den som var mest korrekt.

 

Men uansett, jeg har fått sinnsykt mye vann i kroppen, å er forferdelig trøtt sover mye osv. så legen kom fram til at jeg har en Lett svangerskapsforgiftning.. så jeg må dra i morgen på legetime

kjenner at jeg blir redd, for 1 uke siden hadde jeg 125/75 i BT

å nå stiger det voldsomt.. er redd for babyen, å er redd for å bli satt i gang.. for det har jeg hørt skal være heilt for Jæ..., å at fødselen vil ta forferdelig lang tid hvis man blir satt i gang.

NOEN som har erfaring med dette? trenger råd, er litt nervøs nå.

Mange rare tanker som surrer i hodet.. jeg vet jo at hvis jeg klarer å holde det stabilt på det blodtrykke jeg har nå.. så slipper jeg bli satt i gang, men det virker som det er stigende, blir i verre å verre form for hver dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det är som om jag skulle ha skrivit det du skrivit..

Fast min jordmor var inte sjuk.. var inom henne förra veckan och hade 3+ på protein og högt blodtryck, så jag fick en extra tid nu på Torsdag. Är i uke 38+5 idag..

Har inte känt mig helt bra i helgen så igår åkte jag å samboen till legestationen og målte BT på nytt hos min fastlege.. så nu vill han og följa upp mig.. ska till både han och jordmor på torsdag och lämna nytt urinprov +blodprov..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt svangerskapsforgiftning, men er sykepleier og har litt erfaring med dette. Du er jo nesten ved termin, så hvis du blir igangsatt er barnet stort nok til å være relativt upåvirket av å bli født noen uker før termin. Hvis du stresser kan blodtrykket bli høyere, så prøv å hvile og samle krefter. Tenk på at du blir godt fulgt opp nå, og skulle det være noen fare for deg el barnet så får du hjelp. Svangerskapsforgiftningen skyldes nok ikke noe du har gjort el gjør, så ikke mye du kan gjøre i denne situasjonen. Bortsett fra å prøve å slappe av og ikke stresse, selv om d nok ikke er så enkelt:)

 

Men jeg har blitt igangsatt, 15 dager på overtid, så vil nå bare si at min fødsel gikk veldig fort(6 timer og førstegangsfødende). Jeg tror det er mer vanlig at det går fort enn veldig sakte ved igangsetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har erfaring både fra svangerskapsforgiftning og igangsettelse, og følges ekstra opp i dette svangerskapet. Det jeg vil anbefale deg er å prøve å ta det med ro, og som legen din sier så har du ikke "ekstremverdier" ennå. Men hvis protein stiger til +2, og undertrykket på blodtrykket til 95-100 vil de nok ta en blodprøve for å få et sikkert svar på om du har svangerskapsforgiftning, og kanskje legge deg inn til observasjon.

 

Det er også viktig at du får tett oppfølging nå. Det bør kanskje ikke gå mer en 3-4 dager før neste kontroll. Men selv om blodtrykket har steget nå, så behøver det ikke bety at det fortsetter. Mine blodtrykksmålinger har gått opp og ned siste 5-6 uker. Etter jeg ble 100% sykemeldt gikk det ned, så gikk det noen uker, så gikk det litt opp igjen, men de siste målinger har det vært ned igjen (er nå i uke 39). Så viktig at du slapper av og ikke engster deg så mye.

 

Jeg har blitt satt igang to ganger tidligere, den ene gangen pga av svangerskapsforgiftning, den andre pga fostervannslekkasje. Disse fødslene var veldig forskjellige. Den ene var forferdelig, den andre var fin. Felles for dem begge var at de var raske - ikke lange, og at de startet kun med modningspille og stripping. Har lest om andre som har blitt igangsatt, og det virker som fødslene har vært veldig forskjellig, så det er ikke gitt at en igangsatt fødsel blir forferdelig. Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för lugnande ord Elzia75

Och visst är det som du säger att det itne är någon fara med mig som har termin om 8dagar.. Men det var just det där med att ta det lugnt och inte stressa... är inte så bra på att ta det lugnt *skrattar*

Men jag ska verkligen göra allt för att låta dagarna rinna bort i ett stilla tempo..

Är som tur är färdig med alla inköp till den nya familjemedlemmen så jag kan bara luta mig tillbaka i soffan å ta de rolig..

 

Gratulerer med din födsel! Skönt att det gick fort!?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hej där

Hade 3+ p protein sist jag var inom (förra fredagen hos jordmor).Var hos legen i måndags og då var BT på 135/90. Har i snitt legat på 110/65..

Ska till både jordmor og legen imorgon og ha med nytt urinprov og ta blodpröve.

Det känns jätte skönt att dom följer upp som dom gör og samboen har järnkoll på mig.

Ligger just nu på soffan med datorn i knät og surfar runt bland julepresanger på nette =)

 

Hur går det för/med dig Tankefull85???????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går et med deg? Glemte en ting i mitt innlegg ovenfor. Hvis du får kraftig hodepine (pannehodepinne) eller vondt øverst i magen eller ellers begynner å føle deg uvel, så bør du ta kontakt med føden med det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

Jo då det går fint med mig. Var hos Legen å Jordmor idag på ny check. Hade ingen protein eller något i Urinen utan den var normal =)

Å blodtrycket var bra. Så det kænns jætte skønt! Men jag ska fortsatt ta det rolig om dagen og vila mycket. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...