Gå til innhold

Hva nå??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir alene med minien og skal ta fagbrevet til neste år.Jeg blir nok alene med ansvaret siden bf har en komplisert arbeidstider.Han skal ha ungen når det passe,merkelig men ok.Hans valg.

Har ikke orientert meg enda om hva jeg kommer til å få av stønader.Jeg har en inntekt på ca 10.000 som lærling,så får jeg bt.Minien skal begynne i barnehagen når permisjonen min går ut.Synes dette er veldig vanskelig,synes han er så liten,men noen dagmamma er ikke å oppdrive her jeg bor.

Noen som kan gi meg en pekepinn på hva jeg har krav på fra Nav osv,gjerne sum!!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke 100% oversikt over hvor mye du vil få i Os, men GROVT regnet så vil du nok motta;

1940.- i barnetrygd

5000.- i Os

64% dekt av barnehageutgifter

+ barnebidrag- her kommer det jo ann på hva Bf tjener og hvor mye han skal ha barnet.

Skrevet

Takk for svar.

Han kommer sikkert til å ha ungen noen helger i mnd....Kanskje noen ettermiddager.

Skrevet

På nav.no finner du det meste:)

Du skal ha bidrag fra barnefar, dersom du har hovedomsorgen.

Her er link til bidragsveileder/bidragskalkulator:

http://www.nav.no/page?id=337

Så kan vi ta Overgangsstønad:

Den er på 10 831 nå, men er snakk om at den øker nå utenom vanlig dato.

Men jeg går utfra den summen:

Brutto månedslønn minus ca 2900 =sum1

Sum1 ganger 0,40 =sum2

10 831 minus sum2= det du vil få i overgangsstønad:)

Så vil du få en barnetrygd mer enn antall barn.

Stønad til barnepass: 64% av barnepassutgiftene minus matpenger.

Så kan du søke om bostøtte hos kommunen. Summen er alt etter inntekt og kommune + en del andre ting. Der er inntektstak du må være under for å ha rett på dette. Du kan enten bruke siste ligning eller dagens inntekt, alt etter hva som viser lavest inntekt:)

Du skal også ha skatteklasse 2. Flytter du(og registrerer flytting) før nyttår, så får du skatteklasse 2 for hele dette året:)

Skrevet

Jeg har jo enntekt på ca 10.000kr i mnd som lærling,så jeg får vell ikke OS jeg???

Skrevet

Joda, du skal tjene 360 000 brutto i året, før OS forsvinner helt:)

Du får redusert OS, som jeg skrev over her. Det rare regnestykket, som jeg ikke gadd regne ut;)

Skrevet

En inntekt <------ skulle det stå!!

Skrevet

Hi her...

Det viste jeg ikke!Takk for svar :)

Skrevet

Hvis du tjener 10 000 i mnd, vil du få ca 8000 i OS hver mnd. I tillegg skal vel OS stige med noen kr f.o.m. mai dette året, så du vil få enda litt til;)

Skrevet

Så pass ja.Da er det jo lys i tunnelen på det økonmiske ihvertall.Greit å få slik hjelp i begynnelsen,til fagbrevet er tatt å man får en annen inntekt..

Skrevet

Du mener 36.000 brutto i året ikke 360.000 det er feil har sjekka det jeg.

Skrevet

Til NN 12:13

Jo, en får redusert OS helt til en tjener 360 000(trehundre og sekstitusen) i året, brutto. Da er det stopp på OS, selv om en ikke har brukt opp de 3 årene.

En 1/2G(G=grunnbeløpet) kan en tjene før Os blir redusert i hele tatt.

Tjener en opp til en 1/2G, så har en i tillegg full OS.

Dette vet jeg, og det er 2 ulike regler. Du blander dem.

Skrevet

Til NN 12:32

Hi her...Får jeg full eller redusert OS??

Skrevet

Du vil få redusert OS, fordi du har en brutto månedsinntekt som overstiger ca 2 900 i måneden:)

De 2 900 er en 1/2G(grunnbeløpet) delt på 12 måneder.

Ser du på det lengste innlegget i tråden, så står utregningsformelen der;)

Skrevet

tusen takk for svar.Ble bare litt forvirret,men nå har jeg skjønt det!!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...