Anonym bruker Skrevet 9. desember 2008 #1 Skrevet 9. desember 2008 Tenkte jeg skulle lage noe knekk, evt. karamell til jul, da jeg har noen nusselige små former liggende Fant en oppskrift på tine.no (juleknekk), men frykter at dette er av den typen som blir kjempehard og vanskelig å tygge. Derfor lurer jeg på om det er noen som har en oppskrift på noe tilsvarende som er passe mykt, men samtidig nam nam??
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2008 #2 Skrevet 9. desember 2008 Et annet spørsmål: Dersom jeg lager knekk ved å smelte fløte, sukker og sirup, hvordan er det enklest å helle blandingen over i de små formene, uten å grise så mye/brenne seg? HI
Underveis --> Skrevet 9. desember 2008 #3 Skrevet 9. desember 2008 Knekk er hard, karameller er myke. Knekk har en brent smak, karameller skal være uten denne brente smaken. Det er egentlig den største forskjellen. Jeg har nå laget begge deler. Blandet også hakkede mandler i knekken. Blir litt som omvendte brente mandler ;-) Har også funnet oppskriftene på nett. Denne f.eks. for karameller. http://matmons.net/visoppskrift.asp?id=252 Vistnok skal konsistensen bli bedre dersom man lager de med glucose. I alle all delvis med glucose. Har ikke forsøkt dette selv, men skal prøve det på neste batch om jeg må lage mer. F.eks. denne http://www.artoftaste.no/servlet/region?name=V2_SEKSJON_MAT_SOK_VIS&item=10516451 Knekk brukte jeg teskjeer og helte oppi formene. Det gikk fint. Måtte varme opp igjen blandingen, for den stivner ganske fort. Ganske greit, egentlig. Karamellene helta jeg oppi en brødform med bakepapir oppi og skar de i terninger etterpå. Brukte cellofan på disse. Dessverre så hadde jeg kjøpt celofan som ikke klarte å holde godt på twisten. Utrolig irriterende! Finnes spesialcelofan for dette. Finnes på panduro.no bl.a.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå