2 hjertegull :) Skrevet 9. desember 2008 #1 Skrevet 9. desember 2008 Hva i alle dager.. Skal de liksom ikke sove mindre og mindre etterhvert som de blir eldre? Min jente er nå litt over ni mnd, og det virker som hun er konstant trøtt.. Så en tråd her tidligere hvor en spurte om noen fler hadde babyer på 10 mnd som ennå sover to lurer.. Min kan sove tre.. Jeg synes det blir feil å skulle nekte henne å få sove når hun er trøtt.. Hvis vi står opp åtte, sover hun igjen klokka ti.. Varierer om hun sover en time eller to.. Uansett hvos lenge hun sover, så går det kun kort tid før hun er trøtt igjen.. Gnir seg i øynene og gjesper.. Jeg prøver å drøye litt, så hun er i allefall to timer våken, og så sover hun fra ca to til tre.. så er det påan igjen, og det er plent umulig å skulle tvinge henne våken fra tre og til kvelden.. Så da sover hun en til lur på ettermiddagen, dog ikke så lenge.. Hva skal jeg gjøre? Hun sover jo kjempedårlig på natta.. Selv om det selvfølgelig kan ha noe med tennene å gjøre, og at hun derfor må ta igjen tapt søvn på dagtid? Kan det stemme? Hun har kun fått en tann nede, så jeg regner med neste er rett rundt hjørnet.. Eneste er at jeg vet ikke hvilken (dagsovingen eller nattsovingen) som ble et problem først.. Det har liksom bare blitt slik.. Dere andre med ni mnd babyer, hvordan sover de, både på dagen og på natten? Noen av dere som har eller har hatt det slik som vi? Kanskje i forbindelse med tenner? Ble litt langt dette, men er veldig takknemlig for svar..
*tybber* Skrevet 9. desember 2008 #2 Skrevet 9. desember 2008 Gutten min er helt lik, bare at han er 8 mnd. Han våkner veldig tidlig da, rundt 06.30-07. Kl 08 er han trøtt igjen, men prøver å drøye så han har vært våken i 2 timer iallefall. 1,5 time etter at han har våkna, samme hvor lenge han sover, er han trøtt igjen. Og sånn har det vært lenge. Så han sover IHVERTFALL 3 lurer hver dag, noen ganger 4. Han "våkner" en del i løpet av natta, og må bysses bare, så sover han videre. Men det er slitsomt. Vil han skal sooooove! =P Som du sier, føler det blir feil å "nekte" han å sove når han er trøtt. Men kanskje det er det vi må gjøre, for å få snudd på det..?
happy og to små Skrevet 9. desember 2008 #3 Skrevet 9. desember 2008 Min jente gikk over til å sove 2 ganger da hun var ca 9,5 mnd. Var også konstant trøtt fra 7,5 til ca 9,5 mnd. Mye fordi hun i perioder sov dårlig på natta (mye plaget med tennene), og litt fordi hun begynte å bevege seg mer tror jeg. Skulle jo åle seg rundt over alt, så det gikk med litt mer energi. Nå nærmer hun seg 10 mnd, og nå har vi endelig fått litt rutine på sovingen. Er nå våken 2,5 t før første lur og 2,5-3 t før andre lur. Kan være våken alt fra 2,5 til 5 timer mellom andre lur og leggetid, da er hun helt skutt og sovner på sekunder. :-)
2 hjertegull :) Skrevet 9. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 9. desember 2008 HI her.. *sukk* I dag forsøkte vi å kutte siste luren.. Da var hun våken fra tre til syv.. Leggingen var et sant helvete.. Hun sovnet greit, og våknet etter en halv time.. Hun hylskreik i to timer!! Jeg satt inne hos henne, la henne ned når hun reiste seg opp, holdt hendene på henne og sang og nynnet.. Jeg hadde bestemt meg for at hun skulle ikke komme opp av senga.. Nå er det natt, nå skal du sove... Jeg hørte jo på gråten at hun "bare" var sint... Hun våknet sikkert fordi hun var blitt overtrøtt.. Da sover de jo bare ca tre kvarter før de våkner har jeg hørt.. Men det var jo bare første dagen, så vi planlegger å prøve å holde på denne en ukes tid, ettersom det gjerne skal litt tilvenning til.. Bare for å se hvordan det går, for den rytmen vi har nå fungerer ikke i det hele tatt.. Jeg tror nok vi kanskje bare må "nekte" dem å sove ja.. Du har nok rett.. Jeg mener å forskyve dagsovingen, og kutte den siste luren.. Jeg har hørt flere som sier at om man får skikkelige rutiner som fungerer på dagen, så kommer nattesøvnen av seg selv.. Så vi prøver nå, så får vi se hvordan det går.. Takk for svar begge to
happy og to små Skrevet 10. desember 2008 #5 Skrevet 10. desember 2008 Jeg forsøkte å få henne til å gå over til to lurer tidligere. Det ble bare kaos, vanskelig å legge om natta, sov dårligere på natta og dagen ble helt uholdbar. Så jeg fortsatte med å legge jenta når hun var trøtt, Fra 2 til 4 ganger om dagen inntil hun styrte dette selv, og ikke ville sove mer enn 2 ganger. Men alle barn er forskjellige, og her i gården føler jeg alle uker er forskjellige, så det er vanskelig å ha noe fasitsvar på hva som er løsningen! :-) Men lykke til!
2 hjertegull :) Skrevet 10. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 10. desember 2008 HI igjen.. Vi hadde noen oppvåkninger i går etter siste innlegget mitt.. Men etter at pappan kom hjem tok han dem, og hun sovnet igjen i sin egen seng etter litt plunder.. Bare bare litt små sutring da.. Siste oppvåkningen var halv ett.. Siden pappan ikke hadde lagt seg ennå så tok han den, og etter det sov hun resten av natten uten å våkne i sin egen seng.. Våknet klokken seks av pappans vekkerklokke og fikk da komme inn i vår seng på vårt rom, puppet litt og sovnet igjen til klokken åtte.. Jeg blir helt ør og rar i hodet av å få sove hele natten, hehe, det er jo så uvant Hvis vi fortsetter med planen vår nå, så kanskje det går seg til.. Det er jo verdt et forsøk
*tybber* Skrevet 10. desember 2008 #7 Skrevet 10. desember 2008 Heldiggris! =P Det er alt jeg har å si! =P Håper det går seg til nå da! )
Tiril77 Skrevet 10. desember 2008 #8 Skrevet 10. desember 2008 Jeg hadde en skikkelig sovejente! Hun sov og sov. Var veldig stor ca 1 år før hun begynte å være våken mer en to timer ad gangen. Vår erfaring var å la henne sove det hun hadde behov for. Dårlig nattesøvn kunne bedres ved å legge henne litt tidligere på kvelden. Tidligere kveld gav lengre morgen. Dersom hun ble lagt seinere enn vanlig betalte det seg med at hun våknet tidligere og var trøtt og grinete hele dagen. Hos oss gjaldt det at søvn avlet søvn.
Helann og lillebror Skrevet 10. desember 2008 #9 Skrevet 10. desember 2008 Må først si at jeg tror noen barn trenger lite søvn, andre mye. Og det ene behøver ikke å være mer "normalt" enn det andre! Har ei 9 mndr gammel jente som har sovet to ganger om dagen siden hun var 6 mndr. Nå sover hun 1-2 timer hver gang. Vi står opp en eller annen gang mellom kl 6-7.30. Blir fort trøtt igjen om morgenen og må ofte sove igjen etter 1,5/max 2 timer. Senere på dagen kan hun være våken 3-3,5 timer i strekk. Legger seg 18.30-19 og ammes 1-3 ganger om natta. Har erfart det samme som en over, nemlig at jo mer og bedre hun sover på dagen, jo bedre sover hun om natta. Tannperioder, forkjølelser o.l er selvsagt en historie for seg selv - da sover hun aldri godt uansett. Har ellers hørt at hvis det er problemer når man skal kutte ned på en lur på dagtid, går det an å gi dem en "powernap" på 20-30 minutter på sen ettermiddag. Da slipper man kanskje å legge en overtrøtt unge:-) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå