Gå til innhold

Er det frekt å si "det er ikke din sak"...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykemeldt denne uken pga blødninger i svangerskap (er i uke 6) og i dag skal det være julemiddag med jobben. Det er jo bare en rolig middag så den kan jeg være med på og har avtalt rundt dette med sjefen min, at det ikke er rart om jeg kommer.

Derimot regner jeg med at kollegaer kanskje kommer til å spørre om det går bra med meg og også evt hvorfor jeg er sykemeldt. Jeg ønsker ikke å fortelle om svangerskapet enda og aner ikke hva jeg i så fall skal svare. Jeg ser jo like frisk og oppegående ut som jeg føler meg, er bare at jeg må ta det helt med ro. Kan jeg rett og slett bare si med et vennlig tonefall at "beklager, men det er ikke din sak" eller noe i den duren, eller vil det muligens virke frekt? De bryr seg jo tross alt bare og det er jo igrunnen bare fint... Har ikke noe lyst til å lyve heller og for å være ærlig tipper jeg at det sikkert er noen som misstenker både det ene og andre i riktig retning. Synes hele situasjonen er litt ubehagelig egentlig, spesielt siden jeg generelt pleier å være en ganske åpen person.

Hva hadde dere sagt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja.. frekt er det vel ikke, men det vil vel kanskje gjøre hele situasjonen litt pinlig?

Personlig hadde jeg holdt meg hjemme om jeg ikke ville fortelle om graviditeten.

Skrevet

Ville vel ikke sagt at det ikke var deres sak, men heller noe som at det privat anliggende og at du ikke ønsket å utdype det.

Skrevet

Hadde enten kommet med en hvit løgn eller holdt meg hjemme. "ikke din sak" er frekt, selv om du ikke mener det slik.

Skrevet

Tror jeg også hadde drøyd det julebordet til neste år, de fleste gjetter jo på graviditet uansett dersom den som er syk ikke sier hvorfor.

Men, at det er ubehøvlet å spørre hva som feiler folk slik i utgangspunktet, det er jeg enig i.

Skrevet

Jeg ville nok ha funnet på en eller annen forklaring. Hadde jeg spurt en kollega om hvordan det gikk med vedkommende og fått til svar "det er ikke din sak", så hadde jeg synes det var utrolig frekt sagt. Så, ja, det er frekt synes jeg.

Skrevet

Ikke akkurat så veldig julete:) Hadde kanskje gjort et forsøk på en liten hvit løgn som migrene, influense osv. Eller bare si at du har vært syk, men føler deg bedre nå. Ingen graver vel videre da?

Skrevet

Å svare noen på den måten ville jeg syntes var frekt, _men_ hvis du sier på en hyggelig måte at det er noe du ikke har lyst til å snakke om akkurat nå, så synes jeg saken stiller seg helt annerledes:)

Skrevet

Det er ikke akkurat julebord, bare en middag rett etter arbeidstid (skal snart dra) og har alt avtalt å sitte på med en kollega. Har gledet meg til dette lenge og vi er ferdig i god tid før barne-tv, så er ikke noen fest eller noe slikt.

Skrevet

Ville vel sagt noe om at det er ganske privat, men at det går bra med deg...

Tror ikke mange vil spørre videre da.

Og de får jo full forklaring om noen uker, og vil nok forstå deg veldig godt! :-)

Gå å kos deg du!

Skrevet

Takker for innspill. Synes det var frekt selv, men så er jeg litt følsom av meg og tenkte at kanskje andre ikke vil reagere på det selv om jeg ville gjort det, men da lar jeg være ja, hehe...

Det å si at det er personlig og at jeg ikke vil snakke om det akkurat nå var lurt! Tror jeg sier det i stede jeg :-)

Har ikke lyst til å lyve, og de fleste vet at jeg ikke er plaget med migrene og jeg ser overhode ikke influensa syk ut ;-)

Skrevet

Hvis noen spør kan du jo bare svare at du ikke har vært helt i form i det siste, men at det går bedre nå....

Skrevet

Ville smilt og sagt vennlig at du vil helst ta det annen gang, men takk for at de spør...

Skrevet

Du må jo være en av de mest gjenkjennelige brukerne her inne, så det blir litt småkomisk når du kaller det "hemmelig".

Skrevet

Hehe... Ja jeg forstår det, men tror det er ganske få som kjenner meg irl her inne, om noen gjør det som jeg ikke vet om har de i hvertfall fortsatt til gode å si noe om det så da antar jeg de ikke gjør det nå heller ;-)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Lærern min sa engang at dersom noen stiller spørsmål om "hvorfor ditt og datt", slik som i denne sammenheng, så kan du bare smile og si "fordi" :) Enkelt og greit. Jeg har dratt den noen ganger når folk spør, og da skjønner de at de ikke trenger spørre noe mer :)

Kos deg! :)

Skrevet

Det er frekt å si "det er ikke din sak" ja, men det går an å si akuratt det med litt andre ord:)

Skrevet

Kan jo bare si at det vil du ikke snakke om akkurat nå.

Skrevet

Jeg hadde sagt:

"Takk for at du spør,men det ønsker jeg ikke å si noe om."

Kos deg på julemiddagen;)!

Mvh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...