Gå til innhold

hvordan slutte med smokk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vært på 2års kontroll i dag, og legen tittet på tennene hennes.

hun sa at hun kunne se på tennene at frøkna bruker smokk, men ikke at det var noe galt. hun ville at vi skulle begrense smokkebruken mye, og da tenker jeg at vi kan like gjerne slutte med den... vil uansett at hun skal slutte før babyen kommer til sommeren...

men hvordan gjør man det? når vi kommer hjem fra barnehagen hyyyyler hun og sier "jeg trenger smokken, mamma".

nesten som om hun har abstinenser etter den, uansett hvor mye vi prøver å begrense... hun vil helst ha den hele morningen også, helt til vi skal i barnehagen, vil ha den når hun leker osv...

føler at det er litt for sent å gi den til nissen... da burde vi begynt tidligere

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, jeg kastet smokken i søpla, siden hun tygde den i små biter. Tok gjerne biter av den så det ble store hull. Hun var 1,5 år da. Ble lei når jeg måtte bytte ut smokken hver dag, så da var det stopp.

Hun snakket ikke da, så hun spurte ikke etter smokken heller.

Det var ikke noe problem, men alle har det vel ikke like lett som oss.

Hva med å fortelle henne at hun er stor jente, og dermed ikke skal bruke smokk. Og så kanskje kjøpe en liten leke som hun får.

Kanskje avtale dette nå, og så kaste smokken i helgen, for så å gå på lekebutikken å la henne velge seg en ting.

Ikke ha smokker liggende i huset, kast alle sammen, så kan du ikke ombestemme deg.

Lykke til!

Skrevet

Vi begrenset bruken til sengen først, men min metode er nok alt annet enn pedagoisk korrekt da, hehe... Vi forklarte at smokken bor i sengen og hvorfor (snakker utydelig med smokk i munnen osv) og at dersom den forsvant ut av sengen ville det bli gitt en advarsel, ellers havnet den i bosset i stede. De hadde flere stykk smokker begge to og begge fikk en demonstrasjon av smokk i bosset og etter det bodde smokken i sengen. Ikke noe problem med det. De brukte den jo mest bare for å sovne, etter det kunne vi lirke den ut. Så sluttet de helt av seg selv rundt 3 års alderen begge to med nattesmokken.

Skrevet

Jenta vår på to år er veldig avhengig av smokken. Vi har kuttet det ned til kun sengebruk. Hun har en pose som henger på senga med smokken i og legger den i posen når hun er vasket og påkledd hver morgen. Det tok to tøffe uker for å få henne til å kutte den på dagtid. Her sier vi at pip-pipen kommer å tar den om vi ikke legger den i posen. Det samme gjelder leker på gulvet for å få henne til å rydde etter seg. En må bare være bestemt. Regner med at vi kutter den helt til sommeren. Det blir en del sutring i begynnelsen, men det må en bare gjennom. Du kan også prøve å klippe hull i den for da får hun ikke sugd vakum i den. Det har ikke funka her, men du kan jo prøve.. Når hun har sovnet tar vi den ut av munnen hennes for å unngå feil tannstilling.

Lykke til!

Skrevet

Skjæra kom og tok den! Trengte smokk til fuglebabyene sine, for fuglene kan jo ikke gå i butikken og kjøpe smokker/tåteflasker selv!!!

Hehehe... Dette er 3 år siden, men jenta vår tror fortsatt at når hun ser et fuglerede ligger smokkene og tåteflaskene hennes der! (Hun er 5 nå...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...