Gå til innhold

Hvorfor krangle om hvem som har mest rett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg feirer jul fordi det er en eldgammel verdenstradisjon. ALLE deler av verden feirer solsnu og noen har valgt å dytte inn deler fra det de tror på. Feks de kristne har dyttet inn feiringen av Jesu bursdag, selv om han ble født en annen tid på året og alle vet det. Det gjør jo ikke noe, gjør det vel?

I vår familie har vi gjort som de fleste andre, gir gaver til hverandre koser oss med venner, familie, pynter oss og spiser litt ekstra god mat. Gleder oss også over at vi går mot lysere tider. Vi går ikke i kirka, hvorfor skulle vi det, når vi ikke er kristne.

Jeg ofrer heller ikke til noen, slakt finner jeg hos slakteren eller hos Gilde. Tipper at de kristne også har sluttet med sin ofring (feks så tviler jeg det er mange av de kristne som ofrer lam til påske?) selv om det også står i bibelen at man skal gjøre. Tviler også på at de kristne gir 2,5 % av sin inntekt til kirka i disse dager, selv om det også er noe man skal, i følge bibelen.

Livet og tiden er i forandring, mange liker å rakke ned på andre og det er kun det de personlig gjør som er rett. Ingen feirer _akkurat_ som de gjorde den gangen noen startet med å feire jul (eller jól, som vi sier der jeg kommer i fra).

Kjenner jeg klarer å la meg irritere over de som mener at julen kun er DERES tradisjon og ferdig med det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er blasfemi? Det å feire sammen med familie og venner på en tid av året som mennesket har gjort siden apene?

Skrevet

Julen er jo barnas:) i hvertfall etter min mening^^

Men jeg skjønner hva du mener, og det irriterer meg litt også^^

Det rare er at vi MÅ ha kristendom i skole, blir sett litt rart på hvis vi ikke velger å døpe og velger jeg og ikke lære mitt barn opp i den kristene tro (så virker det som det er dyp krise da også). Men vil jeg feire jul slik jeg alltid har gjordt med min familie, da er jeg umoralsk fordi jeg ikke er kristen.

Jeg har aldri fortstått logikken til kristendommen^^ Når vesla blei født fikk jeg masse brev i posten om døping (men jeg ville ikke døpe, fordi hun kan få velge selv når hun blir gammel nok), snakka så vidt med den ene presten som mente på død øg liv at jeg måtte døpe, og jeg burde nok døpe meg selv i samme slengen og oppdra barnet mitt i kristen tro. Det var ikke så nøye om jeg var troende eller ikke virket det som^^

Nei jeg kommer nok til å feire jul som jeg alltid har gjordt^^ vi er en blandingsfamilie med både kristene og ikke kristene, og vi har klart oss i alle år. Regelen er som oftes at det blir litt"kristene"" innslag (ingen som har vondt av det) og litt andre ting seinere på kvelden.

Skrevet

Folk må feire hva de vil for meg, men jeg må jo si at jeg skjønner at noen lurer litt på de som på død og liv må unngå det kristne budskapet av jula, men samtidig pynter med engler og 7-armede adventsstaker.

Skrevet

Jeg synes det er underligere med kristne som bruker syvarmede lysestaker og tror at det er en tradisjon den kristne tro startet :)

Skrevet

Men jødedommen og kristendommen henger jo såpass godt sammen at jeg syns det er mindre merkverdig enn de som får noia av å se en julekrybbe.

Skrevet

Tallet 7, levende lys, symbolikken og syvarmede lysestaker er ikke kun fra jødedommen.

Det er merkelig hvordan noen akker og oier over kristne symboler som blir brukt av ikke-kristne når de selv ikke har historiekunnskaper nok til å vite hvor deres egne symboler kommer fra. Jeg synes det er spesielt at enkelte gir andre på pukkelen for misbruk av religiøse symoler når faktum er at kristendommen hemningsløst har lånt fra andre religioner og kulturelle skikker. Men deter vi andre som bruker dem feil :) Ganske artig.

Skrevet

Jeg har feiret jul sammen med ortodokse kristne i et ikke-kristent land. Det minner mer om julefeiring slik jeg forestiller meg at det var i ur-kristendommen. Man går i kirken, messen varer til midnatt og omhandler juleevangeliet, og deretter spiser man et måltid med kjøtt (det første på en liten evighet pga faste). Ikke juletrær, ikke gaver, ikke kaker og ikke overdådige måltider. For meg føltes det mye mer autentisk ut, i forhold til kristendommen, enn vår feiring i Norge. I Norge er nok mange hedenske skikker blandet inn i akkurat julefeiringen, enten kristent folk liker det eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...