Gå til innhold

Hvor ofte er det vanlig med svangerskapskontroller med nr 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært på 3 mnd kontroll. Fikk da beskjed om å komme tilbake når jeg er litt over 6 mnd på vei. Er det riktig at det er så lite kontroller? Er nok litt ekstra bekymret siden vi måtte gjennom prøverør for å bli gravid denne gangen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det varierer veldig...

Jeg skulle ikke til lege før i uke 12, men var der i uke 10 pga innleggelse på sykehuset med hyperemisis. Kom ut fra sykehuset og var hos han igjen på mandag til den timen jeg egentlig hadde..

Jeg skal ikke tilbake dit før i mars/april hvis jeg hørte riktig... Skal til jordmor 8.januar og da er jeg 16+ ettellerannet. Ordinær UL 15. januar.. Jeg aner ikke hvor ofte jeg skal til jordmor nå, har ikke hatt første kontakten med hu enda..

Men syns det var sjeldent med så få kontroller når man har blitt gravid med prøverør! Men hvis du har vært hos lege så er det jo greit å ringe en jordmor så du kanskje får litt mer kontrolle?

Skrevet

Jeg var på 1. kontroll i uke 10, og skal ikke på ny kontroll før i uke 24. (Og så har jeg vært på rutineultralyd da.. ). Det er det som er vanlig for 2. gangs her i hvert fall.

Men jeg fikk beskjed av legen om at jeg bare måtte ringe om jeg skulle ha noen bekymringer i mellomtiden.

Jeg har så langt ikke følt at jeg har trengt noe mer heller..

Men om du går og bekymrer deg synes jeg du skal ringe og be om en ekstra time!

Skrevet

Jeg var hos legen i uke 12, ultralyd i uke 19 og jordmor i uke 22.

Etter planen skulle jeg egentlig ikke til kontroll igjen før enn uke 32, men fikk time rundt uke 30 hos legen. Synes det var litt lenge imellom. Deretter har jeg ny jordmortime 1mnd etter det, så går det vel tettere med avtaler fram mot termin.

Skrevet

Jeg synes det er veldig sjelden jeg...

Var hos legen i uke 8, med tidlig ultralyd som viste et hjerte som slo..:)

Men så skal jeg ikke før i uke 18 igjen.. 13-5 i dag.

Den kontrollen i uke 16 er jo forbeholdt 1. gangs, og enda det er maaange år sinde sist så er jeg 2. gangs.

Ikke hatt noen plager, men hadde syntes det var betryggende å få sjekket at alt var i orden tidligere..

Jordmorkontroll får vi ikke her i byen før uke 32...

Skrevet

Synes også oppfølging hos legen er litt "slapp", så en venninne anbefalte meg å ta kontank med jordmor i kommunen. Dersom det er jordmortjeneste i kommunen, tror jeg vi alle har krav på det. Hun sa det var normalt å komme en gang i måneden, selv om jeg har født før. Det føles bra! Hadde time i dag, og skal tilbake igjen 13. januar.

Skrevet

Fra 3 mnd skal jeg være hver mnd. Rutine-ul blir regnet som en av kontrollene.

Skrevet

Det varierer veldig fra lege til lege.

Sånn standardmessig er det vel en kontroll ved 12 uker ca åsså er det ul åsså ny kontroll ett pat mnd etter det..

Noen får også hyppige kontroller 2 gangen pga komplikasjoner i første svangerskap.

Legen min har tatt meg inn hver 4 uke ca i begge graviditetene..

Han er veldig nøye med alt da, kan hende han syns tett oppfølging er viktig osv.... Men sånn som du har fått er helt ok, du skal jo på ul i mellomtiden:) Hvos du ønsker kan du gå til jm en gang imellom:) dessuten er kontrollene bare urinprøve,stikk i fingern å symfyse fundusmål.. hører på hjertet hvergang og men det tror jeg ikke er vanlig hos alle..

Skrevet

Jeg var til første kontroll i uke 9, skal nå på min andre kontroll i morra,er i uke 24. Dette er også prøverørs. Er enig i at det er for skjeldent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...