malingus Skrevet 9. desember 2008 #1 Skrevet 9. desember 2008 Dere feirer det fordi det opprinnelig er en gammel hedensk tradisjon, sier dere. Fortell meg litt om hva dere gjør i jula? Er det bare de voksne som får gaver? Hva slags julepynt har dere og slakter dere dyr hjemme? Jeg har alltid vært nysgjerrig på hvordan kristne høytider feires andre steder i verden og hvordan andre høytider feires? Jeg kjenner jo meget godt den kristnen versjonen eller fortolkningen av jul. Hvordan er deres? Blir spennende å høre!
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2008 #2 Skrevet 9. desember 2008 hehe ja det kan bli spennende tipper de fleste her spiser vanlig julemat og har juletre som er pynta så fint, lytter til julesanger som handler om nissen, alle får gaver og pynter med lys og nisser. for nissen er en hedensk tradisjon eller????
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2008 #3 Skrevet 9. desember 2008 Vi ser på tegnefilmer, tre nøtter til askepott og reisen til julestjernen og spiser masse godis! Stryker skjorter og gjør oss klare for å dra på besøk, eller få besøk. Spiser en deilig julemiddag før vi koser oss med kaker og kaffe. Mulig kakene og kaffen bli samtidig med gavene i år, siden lille bare er halvannet år. Åpner gaver, en og en, og bruker resten av kvelden til å kose oss. Spiser mer godis og titter på hva vi har fått i gave. Juletreet pyntes 23.des. og pyntes med julekuler, glitter og lys. Ellers er det adventstaker og røde ting og nisser det pyntes med. Setter ut grøt til nissen også, grøt og kakao
Pulverheksa & Hokus og Pokus Skrevet 9. desember 2008 #4 Skrevet 9. desember 2008 Hehe selv om jeg ikke er kristen slakter jeg ikke dyr hjemme!? Og alle barna får julegaver.. Jeg ser på jula som en veldig koselig tid med familie og venner. Vi lager julepynt og baker julekaker, pynter juletre og alt det andre som er vanlig å gjøre i jula. Men vi leser ikke juleevangeliet, det gjør hun på skolen. Ellers så pynter vi som vanlig, men vi har ikke julekrybbe eller stjerne på toppen av treet, vi har spyd. Vi gjør vel som de fleste andre, jeg synes julen er kjempekoselig og for meg handler dem om å vise omtanke, samle familien og venner
malingus Skrevet 9. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 9. desember 2008 Har du adventsstaker? Hvilken farge er det på lysene da? Og hva er egentlig grunnen til at du feirer jul? Hva er du feirer?
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2008 #6 Skrevet 9. desember 2008 Adventstake faktisk. og den er der fordi???
Pulverheksa & Hokus og Pokus Skrevet 9. desember 2008 #7 Skrevet 9. desember 2008 Vi setter også ut grøt til nissen
Patetica fåkksi Skrevet 9. desember 2008 #8 Skrevet 9. desember 2008 Selv om jeg forstår ironien i innlegget ditt kan jeg likevel skrive litt om hvordan det feires i Spania, siden du alltid har vært så nysgjerrig på hvordan man feirer kristne høytider andre steder i verden. Spania er katolsk, og de feirer litt annerledes. Det legges mer vekt på "jomfru" (yeah right) Maria enn Gud i seg selv. Julenissen og hans følge er noe som egentlig har kommet de siste åra, etter påvirkning utenfra. 24 desember er det som oftest middelst til stor fest i heimen med masse folk og masse mat, gjerne seint på kvelden. De fleste kjøpesentre er åpne til åtte på kvelden den dagen. Barn får ofte en liten gave denne kvelden, og noen voksne kan få ting i kategorien "hyllepynt" men det er lite gaver denne dagen. 25 desember derimot er full helligdag, og man fortsetter gjerne med spisegildet. 26 desember er alt åpent igjen og man lever som normalt. Eneste som minner om jul er de ekstreme julelysa over alt, i alle farger og fasonger. 6 januar derimot, da kommer de tre kongene med masse pakker til barna, og noen til de voksne. De dukker opp i gatene og ellers andre steder der julenissen kommer til Norge. På julefester på skolen / barnehage er det forresten mer vanlig at barna kler seg ut som gjeter og bondepike enn smånisser og pepperkakemenn.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2008 #9 Skrevet 9. desember 2008 Vel, siden julen opprinnelig er en hedensk tradisjon, så er det jo mer passende å spørre hvorfor dere som kaller dere kristne feirer den.. Opprinnelig har det jo ingenting med Jesus å gjøre, og "alle" vet jo nå at Jesus ikke ble født 24/25 desember, men at han ble "adoptert" med for å få alle til å feire samme høytid i det gamle Roma.. Som egentlig var vintersolhverv..
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2008 #10 Skrevet 9. desember 2008 For å telle ned til jul. Vet at advent og adventstaken har med kristendommen å gjøre, men det er pga. tradisjon at vi har det. Ingen i min familie er kristne, men alle har adventstaken i vinduet.
malingus Skrevet 9. desember 2008 Forfatter #11 Skrevet 9. desember 2008 Uansett om Jesus ble "adoptert" inn i julefeiringa, så er det noe som heter kristen jul. Og "alle" vet jo hvordan vi feirer den. Det er derfor jeg lurer på hvordan de som ikke feirer kristen jul, feirer den. Da går jeg utifra at en del av de gamle tradisjonene er med? Blandt annet dette med at barna ikke får gaver. Bare stormennene som gir gaver til sine undersåtter.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 9. desember 2008 #12 Skrevet 9. desember 2008 jeg er ikke kristen, men jeg feirer jul. ikke det at det er enormt viktig for meg at det ikke er noen kristene elementer i julefeiringen vår. men det er ikke det vi legger vekt på. vi feirer jul av tradisjon. vi gjør vel som alle andre, henger opp sokker og setter ut grøt til nissen. våkner om morningen og åpner gavene og godteriet nissen har kommet med. ser på tv og spiser lang frokost. og drar og fikser alt vi har glemt. så spiser vi middag og åpner gaver. jeg har ikke stjerne i toppen av treet mitt, men sånn "pil" men det er også pga tradisjon. syns ikke den stjernen er noe fin. elles har jeg overdreven bruk av nissepynt og slikt vanlig julestærsj i huset. jeg kjenner mange med annen tro som feirer jul. fordi de innser at de bor i norge og ikke vil "holde barna utenfor". men de feirer jo bare for at alle andre gjør det. ikke fordi de selv tror. venner av meg som er jehovas vitne feirer ikke jul, men de møtes hele familien og spiser middag siden alle har fri den dagen.
Vil Skrevet 9. desember 2008 #13 Skrevet 9. desember 2008 Du etterspør nok en "renhet" i tradisjon som ikke finnes. Når man innførte kristendom her i landet la man jo selvsagt julen til den hedenske tradisjonen NETTOPP for å ta i bruk en tradisjon som allerede eksisterte. Altså: ønsket man å blande inn kristne elementer i en hedensk tradisjon. Den kristen julen er heller ikke rent kristen. Det er selvsagt ingen som "drikker jol" slik hedningene gjorde det, og for eksempel slåss med den største galten på gården. Lar du deg også "forundre" over at mennesker gifter seg borgelig eller human-etisk? Har møtt et par slike..
malingus Skrevet 9. desember 2008 Forfatter #14 Skrevet 9. desember 2008 Det jeg mener er at jeg syns det er galt å feire jul på den kristn måten (adventsstaker, kristne julesanger mm) hvis man ikke er kristen. Holder ikke at det er en tradisjon. Man må være litt bevisst. Ikke bare feire fordi "alle andre" gjør det. Og er man ikke kristen, og man vil feire jul på hedensk vis, bør man sette seg inn i hva det er og faktisk feire på den måten!
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2008 #15 Skrevet 9. desember 2008 Siden jeg blandet meg inn i den andre julegreia her også idag... Jeg J.V, og vi gjør som mortilgunnar sier her, er sammen med familien og koser oss. Det er tross alt en rekke fridager, og vi som alle andre har det travelt i hverdagen. Da er det godt å kunne slappe av litt ekstra og kose oss Men vi har ikke tradisjonene osv som dere som feirer jul har.. Ikke gaver, eller julepynt, julelys osv.. Den eneste tradisjonen i min lille familie er nå blitt annenhvert år hos foreldrene hans og mine, siden alle bor litt unna hverandre.
Patetica fåkksi Skrevet 9. desember 2008 #16 Skrevet 9. desember 2008 Malingus, du sier at alle veit jo hvorfor man feirer jul, vennligst opplys meg!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 9. desember 2008 #17 Skrevet 9. desember 2008 det er helt greit for meg at du mener adventstaker og slikt er forbeholdt de som tror. men jeg tror ikke, så for meg er det jo ett fett hvem som "står bak", tradisjonen. for jeg tror ikke på den som "står bak" uansett. alt jeg vil er og kose meg med familien min, og det forbeholder jeg meg retten til, selv om jeg ikke tror. vi lever heldigvis i et samfunn der man kan plukke ut det beste av mange ting. som å feire jul selv om man ikke er døpt, eller tror.
Vil Skrevet 9. desember 2008 #18 Skrevet 9. desember 2008 Gi deg malingus! Som jeg skrev over: ditt krav om at alle ikke-kristne skal feire jul på hedensk vis er jo litt småabsurd. Er du klar over hva du ber oss om? Det er så langt fra vår hverdag og sosialdemokratiske livsførsel at det er urimelig. (Les litt om den hedenske jula først.) Poenget her er jo at jula er eldre enn kristendommen, og at kirken ikke eier den. De eldste historiske kildene viser at man i Skandinavia hadde en stor fest på den mørkeste tida på året allerede noen få hundreår etter kristus. Vi bor i et land hor det er mørkt hele året, med medfølgende høye depresjon og selvmordstall. Det er da glimrende at vi fremdeles skaper tradisjoner med lys, familie og gaver midt i det mørkeste. Som skrevet over har du etter min mening et veldig naivt syn på "renhet" i tradisjon.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2008 #20 Skrevet 9. desember 2008 Selvfølgelig kan jeg bruke adventstake om jeg vil det, bare fordi det er tradisjon. Jeg vet hva den er for, men jeg bruker den fordi det er da det er jul, når det er lys i stakene i vinduet når man tulser opp i stua julemorgen. Julefeiringen er jo ikke "ren" lenger, det er mikset fra flere forskjellige hold. Vi leser ikke juleevangeliet eller går i kirken, ikke synger vi kristne julesanger heller.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2008 #21 Skrevet 9. desember 2008 Advent = ventetid,-men sier ikke noe om HVA vi venter på... Derfor er vi inne i en meget koselig adventstid hjemme hos oss.VI venter på JUL Jula; vi forteller både kristne historien og Sol-snu historien OG at VI feirer jul forde vi synes det er fint med et avbrekk i den mørke tida, da tenker vi på at andre mennesker og dyr skal ha det godt (musefella taes ned juleaften, ekstra mat til pippipene og barna får gi til frelsesarmeen.Selv gir jeg til "mine" organisasjoner), vi viser andre hvor glad vi er i dem (gir gaver) og vi snakker MYE om å være takknemmelig for det vi har og selvsagt alt vi FÅR:... Jula hos oss handler om å være snill og grei og å ha det bra og kose seg sammen med venner og familie. Et avbrekk i en kjedelig hverdag....Og en tid hvor man kan/skal vise at man bryr seg om de som ikke har det så bra som oss, men samtidig sette pris på at VI faktisk har det så bra som vi har det... Medmenneskelighet og omtanke for andre er vel kort og godt det VI formidler til barna våres som julas budskap....Vi kan jo ikke si at vi tror på Jesus og Gud, selv om jeg/vi kanskje gjør det...Vet liksom ikke helt HVA jeg/vi skal tro om slike ting ) Og da er det enkler å bare ta essensen av alt det gode i den opprinnelige julefeiringa og bruke det )
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2008 #22 Skrevet 9. desember 2008 Så søt du er malingus. Det kommer frem at du aldri har lest boken som hele din "kristne" jul bygger på; nemlig bibelen. Jesus ble ikke født 24 desember, det var for kaldt på markene for hyrdene da. Dette burde du som kristen vite, men du er vel heller "kristen". Det er kun en høytid med påbud om feirelse i bibelen, nemlig Jesu minnehøytid. Ordet jul stammer fra "jol" og er en hedensk skikk. Du derimot feirer en Satans høytid. Ikke Guds. Og det er ingenting kristen med å feire en hedensk høytid, ditt brød. Heldigvis står det om sånne som deg i Åpenbaringen "Babylon den store har falt" Snart er vi kvitt "den store skjøgen" :-)
Libido- Skrevet 9. desember 2008 #23 Skrevet 9. desember 2008 Vi feirer ikke jul pga noen tro. Men pga. kosen med gaver, mat og familie.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2008 #24 Skrevet 9. desember 2008 Lys, dekor, stjerner (pentagrammer), gaver, god mat, julenek, øl, pepperkaker, julegilde, en uke med fest for å leve i utopia, mandel i grøten, julesanger, musikk Alt elementer som går lenger tilbake i tid enn kristne tradisjoner. Vi feirer at det går mot lysere tider.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2008 #25 Skrevet 9. desember 2008 Jeg tror jeg snakker for alle her inne når jeg sier at man feirer jul delvis fordi det er noe man er vandt til fra man er liten. Vi forbinner det med en god tid, og ønsker å viderebringe den til våre barn. Jeg skjønner poenget ditt med at man kan endre på tradisjonene hvis man ikke tror, men det er jo noe vi har gjort hvert år hele livet. Å endre på det tror jeg ville føltes litt sårt. Dessuten feirer jeg hjemme hos foreldrene mine/ svigers, og de er forsåvidt litt religiøse av seg, så der leses det evangeliet osv. Skal jeg bryte kontakt for å slippe å videreføre dette til mine barn? Og til HI, det er da vel ikke særlig kristent å ikke ønske at andre kan ta del i noe?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå