2010 Mammaen Skrevet 8. desember 2008 #1 Skrevet 8. desember 2008 Hei dere som prøver, hvordan var/er valget for deg mellom barn og karriere? Tenker du på at du velger bort en av delene? Tenker du at du kan få begge deler? Føles det bra å velge bort et karriereløp for å få barn? Hva tenker dere om økonomisk sikkerhet for dere og barnet? Har noen angret på valget som ble tatt? Har dere andre tanker rundt barn og karriere? Jeg tenker veldig mye på dette og føler at et barn vil ødelegge for karrieren min, og at dette ikke er noe jeg kan "ta igjen" senere. Samtidig vil jeg jo gjerne ha barn i fremtiden, men vet ikke om denne følelsen av å "gå glipp av noe" vil forsvinne... Noen tanker og/eller erfaringer?
maizi Skrevet 9. desember 2008 #2 Skrevet 9. desember 2008 Jeg tror hver enkelt må gjøre det som kjennes rett for dem. Men i mitt tilfelle så ble jeg gravid med nr 1 ca 1/2 år etter endt utdanning, og sykemeldt hele svangerskapetpga komplikasjoner. I teorien burde jeg vel hatt mer jobberfaring før jeg gikk ut i permisjon, men jeg valgte å heller å bli mor. Og jeg har aldri angret på det. Og det ordnet seg med jobb etter endt permisjon også, fikk akkurat den jobben jeg ville ha. Tror at når man blir mor så blir "karrierejaget" annerledes. Man ser at det er andre viktigere ting i livet. Men man kan jo få begge deler, bare ikke på samme tid.. Permisjonen kan jo godt deles på mor og far, eller man kan benytte seg av tidskonto. Kjenner flere som har gjort dette og det har fungert veldig bra. Det er mange muligheter dersom du ikke ønsker å være borte fra jobb et helt år.
*kleopatra* Skrevet 9. desember 2008 #3 Skrevet 9. desember 2008 hei, jeg er snart ferdig med mastergraden min (skal levere i juni), og prøver nå å bli gravid. Har tenkt mye på dette om jeg skal satse på å få fart på karrieren først, og få barn senere - eller om vi bare skal hoppe i det. Som det er sagt her tidligere, ser heller ikke jeg lenger på dette spørsmålet som et enten - eller, men mer som ja takk, begge deler (a la Ole Brum)! Som kvinner har vi rett til å ikke bli diskriminert fordi vi bærer fram barn. Det finnes etterhvert gode løsninger for de som ønsker å kombinere arbeid og barselstid. Min situasjon er at jeg nå er student og jobbsøker, samtidig som jeg prøver å bli gravid. Slik jeg ser det, må en arbeidsgiver som ønsker seg meg som arbeidstaker, finne seg i at unge kvinner velger å bli gravide - selv i begynnelsen av sine karrierer. Jeg synes det er veldig trist dersom unge kvinner som deg, meg og mange fler, venter med å få barn for å prioritere karrieren først. Jeg tror at det lar seg utmerket godt kombinere hvis man kjenner sine rettigheter. Hvis man venter med å få barn til en blir 40, kan det være for sent, og et eventuelt svangerskap kan også bli mye tøffere (og dermed være mer hemmende for karrieren).... Lykke til med et spennede valg - Jeg er iallefall veldig fornøyd med min avgjørelse, og krysser fingrer og tær for at jeg snart blir gravid! *Klem*
2010 Mammaen Skrevet 9. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 9. desember 2008 Tusen takk for at dere delte deres tanker. Jeg tror ikke at det er mulig å få i både pose og sekk for min del. Jeg føler at jeg må velge enten - eller. Jeg tror ikke det er bra for et eventuelt barn eller en eventuell karriere dersom man skal prøve på begge deler, fordi begge delene vil lide under at det "andre" trenger å bli prioritert. Man vil ha konstant dårlig samvittighet. Alternativet er at far blir mer hjemme, men det er jo kanskje ikke det riktige heller. Nei, jeg vet ikke. Hvis jeg skal få barn må jeg hoppe av karrierekarusellen, og jeg vet ikke om det er det jeg vil mest nå. Inntil videre tenker jeg at jeg prøver å finne ut mer av hva jeg vil mest. Misforstå meg riktig her :-) Jeg mener at det er fullt mulig å ha en jobb som kvinne og mor, men jeg ønsker meg litt mer enn "bare" en jobb.
mammatilleander ogPatrick Skrevet 9. desember 2008 #5 Skrevet 9. desember 2008 jeg fikk min sønn 6mnd etter endt skolegang på høgskolen, hadde ikke fast jobb og var sykemeldt fra jeg var 5mnd på vei, men nå 2 år etter har jeg drømmejobben, fast stilling og nattjobb som passer veldig godt med barnet mitt, er sykemeldt pga graviditet med bekkenløsning som desverre endte i MA, og skal prøve igjen så fort det er mulig.. jeg ville valgt barn fremfor karriere, men det kommer sikkert veldig ann på hva slags jobb man har osv, jeg er sykepleier og har aldri angret på valget mitt selv om det var tøft med kunn en inntekt det året jeg var hjemme. men man må jo tenke på om man har tid til familien, når man har fått et barn setter man jo det høyest, de kan bli syke og du må være hjemme fra jobb og desverre er det ikke alle jobber som er like familievennlige som andre.. en annen ting er hvis man jobber mer enn 8 tmiers dager og man ikke får sett barnet så mye pga jobben.. jeg skjønner du tenker deg om.. man har lov til det:) vil bare si at det å få barn var for min del det beste som noen gang har hendt og livet har gitt meg og min mann ny mening:) lykke til med uansett hva du velger:)
tussemor5 Skrevet 9. desember 2008 #6 Skrevet 9. desember 2008 Hei!!!!!!! Virker som du står ovenfor litt av ett valg. Jeg er enig med hun første som skrev at det ene ikke nødvendigvis er det mest riktige for den andre. Jeg for min del ville ALDRI ha valgt jobb/karriere framfor å få barn, nå venter vi nr 2 og jeg stor gleder meg (selv om det er hektisk med en på 1,5 år og stor mage). Jeg skal innrømme at jeg kanskje ikke er helt som andre kvinner heller fordi min store drøm alltid har vært å kunne "bli" hjemmeværende husmor...prestisjen i livet mitt består i hvor godt jeg klarer rollen som mor, jeg synes det er den aller største rollen vi som kvinner har i dette samfunnet. Arbeidstaker rollen klarer man alltids godt på ett eller annet vis. Nå prøver vi å legge opp til at jeg allikevel kan følge noen drømmer i forhold til arbeidslivet samtidig som jeg kan være mye hjemme med barna og er veldig spent på hvordan det vil gå. Vi jobber begge slik at vi akkurat får det til å gå rundt med lønn også kan vi kompensere med kontantstøtte/barnetrygd når vi trenger det... Lykke til med valgene dine. Jeg har også tro på at man kan få i pose og sekk, bare at man må være litt ekstra tålmodig...
*kleopatra* Skrevet 9. desember 2008 #7 Skrevet 9. desember 2008 så at jeg hadde formulert meg litt klumsete her, så vil bare presisere: synes ikke det er trist i seg selv av kvinner venter med å få barn, men mener det er svært uheldig at samfunnet bygger opp under en holdning om at en vanskelig kan klare begge deler. :-) Leste forøvrig om en av landets yngste professorer (tror hun holder til ved BI eller noe), som har fire barn og en strålende karriere. Det viktigste er iallefall at en som kvinne kan ta et bevisst valg tuftet på egne ønsker og behov, uten at øvrige omgivelser legger for sterke føringer i den ene eller andre retningen :-)
Gjest Skrevet 9. desember 2008 #8 Skrevet 9. desember 2008 Etter min erfaring er barn og karriere noe man kan få i pose og sekk, ikke enten eller:)
2010 Mammaen Skrevet 9. desember 2008 Forfatter #9 Skrevet 9. desember 2008 Det kommer vel kanskje litt an på hva man mener med "karriere" også antar jeg. Det er jo et begrep som kanskje bør defineres først. Hva tenker dere som mener man kan få begge deler med "karriere".
Gjest Skrevet 9. desember 2008 #10 Skrevet 9. desember 2008 Helt sant at vi har forskjellige begrep om hva det er:) Jeg mener at for alderen min har jeg en god karriere; 6 år høskoleutdanning og jobber i et firma der jeg er leder for 14 ansatte, jeg er administrativ og faglig leder. Føler jeg har gjort en god karriere:) Har en datter på 17 mnd og føler jeg har tid og overskudd til å være en god mamma samtidig som jeg jobber hver dag. Nå er jeg gravid igjen og tenker ikke at jobben vil være noe problem. Jeg er veldig glad i å ta ansvar så for meg er det en herlig følelse å ha mange baller i luften:)
Gjest Skrevet 9. desember 2008 #11 Skrevet 9. desember 2008 Hei! Mitt valg ble gjort for meg da.. He, he.. Vi begynte å prøve før jeg begynte på skolen (heldig vis) og nå ser det ut til at jeg rekker å bli ferdig med utdanningen før vi får barn. Å ta pause i utdanningen for å få barn var min plan, men det gikk som det gikk. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men det rådet jeg kan gi deg er å se an alderen. Det å få barn kan plutselig ta mye lenger tid enn planlagt, eller det kan hende at de aldri kommer. Jeg har mange planer for fremtiden og karrieren min, uavhengig om jeg blir mor eller ikke, jeg kan tilpasse meg begge alternativene. Lykke til med valget!
2010 Mammaen Skrevet 9. desember 2008 Forfatter #12 Skrevet 9. desember 2008 Tusen takk for hyggelige og positive svar :-) Setter veldig stor pris på at dere vil dele tankene deres med meg. Jeg veier mer mot enn for for å lage barn nå. Selv om jeg snart er 30 år føler jeg ikke tiden renner ut pga det. Det er viktigere for meg å få ting på plass, og være i et karriereløp som jeg kan hoppe på igjen, selv om jeg blir borte et år :-) Det er jo både (flest kanskje) egoistiske grunner til at man gjør det, men det er jo selvsagt også til barnets beste med et skikkelig økonomisk grunnlag før man setter i gang. Jeg registrerer at flere her inne klarer seg med svært lite (kred til dere!), men det er viktig for meg å gi et barn en god oppvekst, også økonomisk sett.
2010 Mammaen Skrevet 9. desember 2008 Forfatter #13 Skrevet 9. desember 2008 oops, der svarte jeg for langt oppe, men det var til deg også :-) Takk for lykkeønskningen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå