Gå til innhold

hårfarge og solarium


arianna

Anbefalte innlegg

hei folkens!

lurer litt på...hvordan er det å ta solarium når en er gravid, og hva med hårfarging?

det står så mye ulik informasjon, så lurer på om noen har snakka me en lege eller jordmor om dette? glemte å spørre når jeg var der...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg har stripet håret mitt med lysfarging - ikke bleking, hvor frisøren bruker frihåndsteknikk (uten hette eller folie). Han bruker en spaltel og lar det være noen milimeter igjen inn til hodebunnen. Med dette unngår jeg at lysfargingen er i direkte kontakt med huden.

Frisøren min har vunnet priser i hårfarging og sa at han selv faktisk var usikker på om dette var skadelig eller ikke. Han jobber tett med L'Oreal Academy på Skøyen, hvor de hadde tatt opp spørsmålet. Der ble de fortalt at amoniakken kan gå i blodbanene, men de har ikke kunnet påvise om det gir noen skade til fosteret eller ikke. Uansett, ett stort globalt selskap som L'Oreal ville aldri ha tatt noen sjanser i forhold til skade på forbruker - Da vile de satt advarsler for gravide på sine produkter (tror jeg).

 

Hvis man ønsker å gjøre noe med håret og er usikker, kan det derfor være en ide og kun stripe håret (gjerne med farge), prøve å holde kjemikalene i litt avstand fra huden (selv om dette er vanskelig), og ikke minst vente til man er 4 mnd ut i svangerskapet og fosterets organer er ferdig utviklet.

 

Solarium kjenner jeg ikke til. Er selv lettere hvit - noe jeg trøster meg med er moderne:)

 

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tatt solarium når jeg har vært gravid, gjør det ikke ellers heller...

Farge håret har jeg nettopp gjort, da jeg var 15 uker. Jeg har også gjort det i tidligere svangerskap og det gikk helt fint. Har ingen betenkeligheter med å farge håret jeg. Vil ikke gjøre det mange ganger gjennom et svangerskap, men en eller to ganger vil jeg tro er ok.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solarium er ikke noe problem siden strålene ikke trenger lengre inn enn i underhuden. Men bør unngå å bli overopphetet, selvfølgelig.

 

Frisører og nettsidene jeg har sjekket med, sier at hårfarging ikke er noe problem med de moderne fargene som finnes i dag. Men jeg ventet til jeg var 4 mnd på vei før jeg farget håret, bare for å sikre at organer er ferdig dannet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg farget håret for 2-3 uker siden, og spurte frisøren ang. farging. Det var ikke farlig, men man kunne risikere å få misfarget hår hvis man hadde mye farge/kjemikalier i det fra før.

Vet ikke om jeg ville tatt sjansen på å bleike det though..

 

Solarium kan man trygt ta. Strålene når ikke lengre ned i huden enn 0,5mm, og er laaaangt borte fra baby. Det eneste er overoppheting, men det er bare å ligge med øvre delen av senga litt oppe og ha vifta på full guffe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok sjansen på sol i dag..det ble mye med 15 min ..siste 9 med øvre delen ope ja ..neste gang blir det 10 min...begynte med sol ..i morgen blir det pilates for første gang...rolig start hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...