Gå til innhold

Kontantstøtte til barn under ett år? (Mrk. Også under Barnehagedebatten)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vet noen om det er noen som helst mulighet for å få kontantstøtte til barn som er under ett år gamle? Vår sønn kommer til å være 8 mnd når jeg må tilbake i jobb 50%, og 9 mnd når permisjonspengene slutter, men han er for liten for barnehage og trenger derfor dagmamma, så skulle altså gjerne hatt kontantstøtte hvis mulig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

barnet får kun kontantstøtte fra måneden etter at han fylt ett år. Vi måtte hvertfall vente. Og siden han har bursdag tidlig i september så fikk vi den første kontantstøtten i slutten av oktober. Tror ikke jeg har hørt om unntak

Skrevet

Nei det er det ikkje. KS utbetalast i slutten av mnd etter det barnet er født i, dvs født i januar utbetaling i slutten av februar.

Dattera mi var 9mnd når ho starta i bhg her. Ikkje noko problem det. Hadde dagmamma til sønnen min men da var eg heime i eit år så eg fikk ks til han ganske fort, og ville ha dattera mi hos samma dagmamma men gutten min som da var 3år ville eg ha i bhg. Da måtte eg ut med ca 5000kr mnd for dei to hos dagmamma uten ks, ho starta i mars i bhg og eg hadde ikkje fått ks før i juli for ho. ca 5000kr med ei hos dagmamma og ein i bhg. 3000kr for 4 dagar i bhg for begge to, valget var ikkje så vanskelig gitt. Begge kom inn her til 1.mars fordi det var fleire som fyllte 3år i februar og da frigjorde dei ein plass.

Skrevet

Vel, her er dete vel litt uriktige opplysninger.

Barnetrygd utbetales mnd etter at barnet er født, 970 kr pr mnd.

Men kontanstøtten får en bare fra mnd etter at barnet fyller 1 år, til mnd før barnet fyller 3 år. 3303 kr pr mnd, i disse mnd en har krav på. Lurt å ikke søke for tidlig, ikke for sent. Jeg søkte tidlig, måtte søke på nytt senere.

Skrevet

Hvis det er mine opplysningar du antyder som feil så ligger det i overskrifta at barnet er under eit år.......dvs at mitt eksempel på født i januar ks i februar viser da tilbake på at barnet er født alt......og derfor 1års dag i januar......hvis det var veldig utydelig så beklager eg men du skjønna det sikkert hvis du legger god sida til............

Skrevet

Nei, det får man ikke. Barnehage er vel uansett ett mye bedre alternativ til en på 9 mnd en en dagmamma (med mindre du kjenner han/henne veldig godt).

Du hadde valget mellom 44 eller 54 uker, så man kan jo ha permisjon i ett år om man ønsker.

Skrevet

ja, forstår det. har influensa, får skylde på det...he, he.

Og da er det jo riktig det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...