Gå til innhold

Er vi mange mødre som tilbringer nettene i sofaen for tiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde vært fint å vite at jeg ikke er alene:) Og kunne tenkt meg å høre deres historier.

Småen på fire uker har endelig akseptert å ligge å sove alene i kurven sin på dagtid. Men når det blir natt, så skal han liksom ikke det lenger. Da skal han ikke sove så mye, og den lille sovingen skal han gjøre oppå mamma. Har hatt mange netter i dobbeltsengen med amming, grining og mer amming....skal bare suge på puppen og ikke sove.Har flere ganger endt i grining for min del, blir jo sååååå trøtt etter natt etter natt. Så de siste nettene har jeg slått meg til ro i sofaen, med litt tv og lys på. Mindre deprimerende enn i senga, når jeg likevel ikke får sove. Og så syns jeg det er så utrolig nedtur å gå å legge seg optimistisk i senga, med tro på at i natt skal alt bli annerledes...men så ender det i time etter time med vidåpne øyne på småen.

Men er ikke mange dagene siden han nektet å sove i kurven sin på dagtid, så har et håp om at dette skal bli bedre etter hvert!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, du er verre ute enn meg på nattestid. Her kan det være en tålmodighetsprøve før hun sovner på kveldstid. Vi har lyst til å legge oss i 10-10.30-tiden, mens hun ikke sovner før i 12-tiden tidligst. Hun er stup trøtt, men nekter å sovne både for seg selv eller i armkroken. På natta sovner hun ganske med en gang heldigvis, men jeg må ligge med henne i armkroken en stund før jeg kan legge henne fra meg i vugga. Hvis ikke så bare våkner hun med en gang. Dermed blir det fort et par timer på sofaen på meg siden vi sovner der begge to. MEN jeg sover jo hvertfall!

Jeg sliter derimot med å få henne til å sove på dagtid. Hun sovner i armkroken min, men våkner med en gang jeg legger henne fra meg. Senest etter 15 min... Hun sovner også som en stein i vogna, men våkner med en gang den står stille. Irriterende!

Men hun er jo bare 7 uker, så jeg har tro på at dette endrer seg når hun blir litt større. Hvor gammel er småen din da?

Skrevet

Nå har ikke jeg en sånn liten en lengre, men husker det ble noen netter på sofaen ja;-)

Min gutt hadde også lakenskrekk...

Til slutt prøvde vi å legge en varmeflaske i senga hans, samt rulle håndduker under skinnet slik at han lå mye lunere og ikke så åpent.

Det hjalp, og senga ble grei å sove i igjen.

Så det går seg til etterhvert!

Skrevet

Han er bare fire korte uker....så skal ikke forvente så alt for mye av han. Men jeg var nok litt naiv, førstegangsmamma som jeg er. Trodde at babyene sov jeg:) I hvert fall mellom hyppige måltider, og i hvert fall nattestid.

I natt så sov vi faktisk en del på sofaen, for han sovner gjerne i ammeposisjon. Men det er litt vanskelig å sovne sånn på soverommet, for der ammer vi liggende, alt for kaldt til at han skal ligge oppå dyna mi å sovne.

Drømmen er at han skal kunne sove i sin egen kurv på natten, gjerne på sitt eget soverom som er rett over gangen (da han lager så ufattelig mange rare lyder, og jeg sover lett som en fjær)

Skrevet

Lammeskinn og tepper er på plass, det eneste som jeg ikke har prøvd er varmeflaske...men det har jegikke. Holder en varmeflaske seg varm natten gjennom? Han skal jo opp en del ganger for å ammes, så hadde jo vært greit om ikke senga ble kjølig igjen på den tiden han var ute av den...om du skjønner:)

Et annet issue er at han sover mye lenger når han sover i armene mine, enn om han sover alene...virker ikke som om han greier å komme seg forbi den der lette REM søvnen som inntreffer innen en times tid...og sover derfor bare en time. Litt slitsomt.

Skrevet

Åh, sånn er det her i gården også! Det har vært ekstra ille de to siste dagene. Han har helt tydelig økedøgn, hvilket er litt mer deprimerende siden han ikke vil ha noe med de dårlig melkeproduserende puppene mine, så det går bøttevis med mme. Men, helt fra start har han likt best å sove på meg, men har godtatt å sove ved siden av meg i sofaen, det er det nå slutt på. Nå er det kun soving på meg som gjelder. Legger jeg han ned ved siden av meg på sofaen, går det knappe ti minutter så er han våken igjen. Hvis jeg er heldig og ignorerer han så sovner han igjen, men det har absolutt blitt verre. Nå sover han kun maks en time om gangen og, bare for et par dager siden så sov han gjerne 3-4 timer i strekk. Så jeg håper virkerlig dette er ødedøgn, og ikke slik det kommer til å være fremover. Men som HI sa, det begynner å bli rimelig deprimerende å legge seg til å sove i sengen, så jeg lurer på om jeg skal flytte ut på sofaen jeg og. Jeg bor jo her på dagtid så....

Han er bare 4 uker så....

Skrevet

Min sover også mindre når han sover alene...riktignok opp til en time, men sover gjerne to, opp til tre timer oppå meg. Men det varierer veldig. Plutselig en natt så sover han ikke i det hele tatt. Tror problemet mitt er at på nettene er jeg så trøtt at når han sovner i armene mine, så sovner som regel jeg også. Har ikke overskudd til å prøve å legge han i kurven, slik jeg har gjort på dagen. Tør ikke, livredd for at han skal våkne. Har et mål om å prøve innføre noe skikkelige leggerutiner etter nyttår. Og nå skal jeg snart hjem til mamma og bo der frem til jul, mannen min er grodd fast på jobben foreløpig, så ikke mye avlastning å få der heller gitt.

Skrevet

hehe, her kommer svigermor på besøk om en uke, så jeg ser frem til litt avlastning nattestid da jeg og. :D

Jeg trodde nyfødte sov hele tiden jeg, men denne her er jo våken hele tiden - og like blid!

Skrevet

Vi har en liten gutt på snart 4 uker og sliter med samme utfordring. Han er bedagelig anlagt, sover og spiser mye, men har sin våkentid når mamma og pappa gjerne vil sove fra ca 23-02.

Vi vet ikke helt hva vi skal gjøre for å endre dette. Han sover jo mye resten av døgnet, men vi har ikke klart å forskyve våkentiden hans i det hele tatt.

Han sover godt på brystet mitt, men er det uheldig å venne han til dette???

Skrevet

Her sov jeg og småtten i stua de første 3 ukene, før jeg turte og ha henne oppe på soverommet. Hadde vognbaggen i enden av sofaen, og der lå hun godt og sov. Men hadde en skrikeperiode på 2 timer ca. midt på natten. Den forsvant etter at vi la henne inne på soverommet. Var sikkert bedre temp der enn i stua. Lurer på hvordan det blir med neste som kommer i sommer. Varmt og forferdelig på natten.

Skrevet

Nå vil jeg så gjerne få trøste!:-)

Gutten vår som i senga si, men ikke så mye.. hadde vel det som kan kalles lakenskrekk. På dagtid måtte det trilles og trilles og trilles.... Syntes den første tiden var kaotisk med lite søvn og pupp hele døgnet. Han lagde kjempemasse lyder om natta, gulpa hele tiden og kravla seg nedover i senga så han havna under dyna. Måtte ha vekkerklokke på så jeg var sikker på at han ikke skulle bli liggende langt under.

Men nå- det er nesten en gryd:-) Han er 15 uker (altså 3 måneder og en uke) og ligger i sprinkelseng på eget rom (flyttet over på 3månedersdagen) Gulper ikke så mye lengre og sovner forholdsvis greit i egen seng. (må inn og putte i smokken noen ganger) Skal ha pupp 3-4 gang per natt, men jeg skal holde ut (gleder oss til grøt) På dagtid sover han ute i vogna. Hvis jeg ikke orker å trille (pga uvær...) så legger jeg ham bare på trappa og event. vugger litt på vogna. Sover bare korte dupper på dagtid da, men ganske ofte. (ca 50 min soving, deretter 1,5 time våken)

Legger ham 19:30, står opp 7:-) Jeg er trøtt, men ikke sånn kjempetrøtt.

Skrevet

Ehm... går litt fort i svingene.. ser det er en del skrivefeil:-) Men iallefall gryd=fryd

Skrevet

Varmeflaske funker som en drøm her også! Fyller den med glovarmt vann litt før hun skal legge seg og legger den i vugga med dyna godt oppå. Legger den ned i fotenden så dyna dekker over den når hun legges i vugga. Når hun skal ammes flytter jeg den opp der hun lå igjen og dekker over med dyna eller en pute. Da holder den seg varm helt til morgenen! Så løp og kjøp varmeflaske :)

Når det gjelder nattamming, har du henne oppå dyna di?? Sitter du da eller?? Jeg gjorde det i begynnelse, og da la jeg bare dyna hennes over den ene skulderen min og oppå henne. da gjorde det ikke noe om vi sovnet. Men nå har jeg gitt opp nattamming på soverommet, vi vekker bare sambo som skal på jobb. Det syns jeg er litt unødvendig...

Har også hørt at babyer har et annet sovemønster enn oss. De har visst sånne kvarters-faser med forskjellig søvntyper og etter en time er de inne i lett søvn igjen. Da kan de ligge med øynene halvåpne og se våkne ut. Så nå har jeg begynt å ikke "bry meg om" snuppa før hun skriker. Dermed sover hun faktisk lengre, ihvertfall på morgenen :)

Skrevet

Ser at jeg var veldig heldig med min lille skatt, han lå i sengen sin fra dag èn, kom oppi til meg når han fikk mat (mme 2 ganger per natt) så la jeg han i sengen sin og han sov videre som en sten. Var aldri noe problem å legge fra seg hvis han sovnet oppå meg, de første ukene/mnd sovnet han på meg, i sofaen eller i vugga i stua og jeg bar han opp i sengen sin når vi la oss. Han sov også ekstremt mye på dagtid, men hadde likevel døgnrytmen på plass på natta fra første stund. Han sov seg gjennom de 4 første månedene. Det er først nå, etter han ble sånn 7/8 mnd at jeg er trøtt og sliten, da han våkner en del på natten og våkner ofte grytidlig på morgenen. Var super uthvilt og masse energi de første 4 mnd. :-) Han er fortsatt veldig enkel å ha med å gjøre da, legger han i vogna bare og han sovner, to ganger om dagen, på kvelden legger jeg han i senga og han sovner med en gang. Heldig ja det vet jeg at jeg er!!! Men er innstilt på at ting kan endre seg hele tiden..... kan jo hende han tar igjen når han blir eldre.

Skrevet

Så godt å lese at andre også sliter litt...føles av og til at man er helt alene når man går å vandrer,vugger og bysser om natten. Har hatt jenta i sengen med oss siden hun var født (er snart 5 uker), hun nekter å ligge i sin seng.Tror jeg må prøve varmeflaske slik dere andre anbefaler. Dere sier dere ligger å ammer,fordi man ikke vil amme babyene utenfor dynen,men hva gjør dere når man må ta opp babyen for å rape?Sliter med dette selv - sovner (av og til :-) ) men så våkner hun når jeg tar henne opp for å rape.

Skrevet

Jeg ligger også på sofaen!

Først til FrøkenJ: Jeg tar ikke min opp for å rape etter "ligge-amming" på natta. Mest fordi dette har vært sikreste(delvis eneste) veien til at vi begge to sovnet fredelig inn! Var ikke snakk om å ta han opp for å rape når han endelig sovnet!;) Virker heller ikke som at han svelger så mye luft i denne stillingen.

Min lille gutt er 9 uker, og har endelig begynt å ligge i bagen sin på natta!! Så det er håp!:) Men han sovner fremdeles seint, rundt 0200 i snitt.

Helt fra han var nyfødt har han hatt innsovningsproblemer på natta. De første ukene tilbrakte vi på sofaen, han og jeg. Prøvde å legge han ned i bagen 1000 ganger hver natt i begynnelsen, men uten hell. Denne tida var han ofte våken mellom 03 og 06, ei vond tid for mamman å være våken på!!

Gikk deretter over til å ligge i senga med samboer på ene kanten, og mini på den andre. Var oppe med bebis og ammet til ca 01, og fortsatte amminga i senga, han ville bare amme og amme og amme, og sutret så fort puppen forsvant. Noen netter sovnet vi relativt raskt, andre netter klokka 04... Da hendte det at mamman her gråt trøtte tårer også!:) Dette gjorde vi vel i 5 uker ca. Men søvnkvaliteten ble det så som så med når jeg måtte ligge i sideleie og ofte i ubehagelige stillinger mellom babis og samboer. Kunne ikke røre meg når han sovnet, for da våknet han tvert og krevde mer pupp.:)

For to uker siden bedret det seg litt, for da begynte han med smokk! Fikk tatt det verste sugebehovet.

Og for noen dager siden bestemte jeg meg for å bare være på stua med han, og legge meg på sofaen. Og da aksepterte han å ligge i bagen! Så de siste nettene har han sovet i sin egen bag, avbrutt av et par-tre ammerunder! Herlig! Nedtur å sove på sofaen på et vis, men mye koseligere å være natteravn på stua der det er litt varmt og litt koseligere.

Lykke til til alle andre med natteravn-bebiser!:)

Skrevet

Til sjokoko: Det er akkurat slik med meg også. Eneste måten hun sovner på,men føler at jeg må ta henne opp likevel. Av og til raper hun, men ikke alltid. Så har det vært på ann igjen med grining og pupp...

Jeg føler at jeg kunne ha skrevet nesten hele innlegget ditt...hun er nå snart 5 uker gammel...

har liksom tenkt meg at jeg skulle unngå smokk så lenge som mulig,men når jeg leser innlegget så frister det å prøve..:-)...

Syns også det er trist å ligge på sofaen og trist at mannen rømme soverommet...men men...håper det bedrer seg, og at hun snart vil ligge i den fine nye sengen sin...som hun har ligget i en halv natt...hehe..

Skrevet

Sjokodo: Har det på akkurat samme måte som deg!

Og jeg tar heller ikke opp på natta for å rape, etter råd fra blant annet helsesøster. På natten skal det være minst mulig mas og bevegelser, så fikk vite at det trengte man ikke.

Virker som om min gutt også aksepterer bedre å ligge alene i stua, men på soverommet skal han absolutt ikke ligge i kurven sin. Syns det er så rart. Men her i stua er det jo varmere, og som regel litt lys og lyd. Han ligger å sover i kurven sin nå faktisk, men hadde jeg flyttet den inn på soverommet hadde han våknet sporenstreks! Han pleier å ha en våkenperiode på natten, mellom tolv og to/tre ca, så han våkner nok om en time og skal spise og kose et par timers tid. DET er slitsomt, da pleier jeg å sovne med han på fanget, selv om han er våken og pludrer.

Og er sååå lei av å sovne i helt rare og utrolig vonde stillinger. Stiver jo helt i nakke, og armer og hofter dovner jo helt bort. Gleder meg til kunne ligge å kose meg på magen igjen:)

Min har riktignok brukt smokk siden han var en uke, men det er en utrolig god støtte, hadde vært mye værre uten, med det enorme sugebehovet han har.

Men i morgen tar jeg toget hjem til mamma, så i natt gjør det ikke så mye om jeg får sovet, for snart venter søøøøøøøvn:)

Skrevet

Ikke at jeg har no med det, men kan ikke far sove på sofaen da? Eller er det slik at du helst vil sove i stua? Hos oss er mannen på sofaen, og jeg og mini på soverommet. Da lærer han at på soverommet sover vi. For gutten vår er lys og TV underholdning nemlig, og en fin belønning for å være våken. Men på soverommet er det halvmørkt og kjedelig, ingen vits i å gjøre annet enn å sove. Tuller han utover kvelden og natta så leser jeg bok med en liten lampe på, men passer på å ikke underholde jr så mye.

Skrevet

har ikke hatt det så ille, men et lite tips jeg har fått med meg.

Pass på at du/dere ikke stresser! Det merker gullet og blir mer urolig.

Tror også det er viktig med mye nærhet på dagtid, så blir kanskje ikke behovet så stort om natta - hva med bæresjal?

Et annet tips for å ikke slite ut mor, er at pappaen tar en tørn på kvelden/natta (ev. i et annet rom). Dvs. gir flaske og holder ut det som måtte være. Da får du deg noen timer sammenhengende søvn. Det er jo bare å ha litt lengre natt for dere alle, så får pappaen den hvilen han trenger for å kunne gå på jobb.

Skrevet

Pappaen tar sin tørn i helga! Han står opp fem for å gå på jobb, og syns han skal få sine seks (!!!) timers søvn før en hektisk arbeidsdag. Han kunne alltids lagt seg på gjesterommet, vi ligger ikke på stua for å ikke forstyrre pappaen altså. Det er mer fordi jeg syns det er så deprimerende å ligge våken på soverommet hele natta. Gutten min er så liten enda (4 uker) at jeg tror ikke han har vett til å skille så veldig på dag og natt enda. Men jeg har evt. tv''en på veldig lavt, og resten av lysene er av i hvert fall.

Men en gledelig forbedring: I natt sov småen i kurven sin i hele tre timer, mens jeg lå i senga mi og sov!!! For aller første gang ever. Han lå å sov i stua, jeg hadde døra oppe, så han lå ikke mange meterne unna meg, og jeg våknet med en gang han begynte å lage våknelyder. Deretter sovnet vi begge i senga vår etter amming, men føler jeg begynner å se fremskritt. Veldig happy:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...