Patetica fåkksi Skrevet 8. desember 2008 #1 Skrevet 8. desember 2008 Hei, er det noen her som har erfaring med spansk "skole" fra 3-årsalderen? Så godt som alle begynner jo da, selv om de to første åra er frivillige. Hva er deres erfaringer?
november68 Skrevet 11. desember 2008 #2 Skrevet 11. desember 2008 Jeg har en sønn som går i 1 primaria, og en 3 åring som begynte i 1 infantil nå i høst. Vi flyttet hit i fjor sommer, og skal være her noen år til i forbindelse med jobben til mannen min. Mitt inntrykk er at den yngste trives bedre på skolen enn han gjorde i barnehagen. Nå tror jeg kanskje at opplegget varierer fra skole til skole. Men her hvor vi bor, begynner de 9.30 - 14.30. De to første ukene var det en viss tilvenning. De har ett fag om dagen, dvs en dag i uken har de to. De har lengua/lingua ( gallego ) engelsk, musikk og gym. Dersom barnet ditt allerede har gått i barnehage, vet du at de så smått begynner med bokstaver og tall der. Så første året er bare en videreføring egentlig. Det er lek og læring. Dersom du ikke har hatt barnet i barnehage, vil jeg anbefale deg å begynne med bleieavvenning nå. De får ikke begynne hvis de ikke er tørre. Så med barn som er født seint på året, er det en liten utfordring. Men synes det har gått greit. Har ikke fått telefon enda om at jeg må komme å skifte. Vi er veldig fornøyd med førskolen så langt. Synes nok at undervisningsmetodene i barneskolen er noe gammeldags og disiplinen er totalt forskjellig fra hjemme ( på godt og vondt ) en har skammekrok, de er glad i å henge ut elevene, de får høre at de er slemme, enn viss fysisk "avstraffelse" kan også hende at du opplever. Men som sagt vår treåring trives veldig godt.
Miss Foster Skrevet 14. desember 2008 #3 Skrevet 14. desember 2008 Himmel og hav - er litjveitja di klar for skolen til neste høst? Gudbedre - føler at det var nettopp du fikk henne jeg..... Skolen går bra skal du se - og så er det jo heller ikke "skole" i den forstand som du tenker, mer en forlengelse av barnehagen. Skal du satse på offentlig, delt eller privat da? og kanskje spansk-engelsk eller noe sånt?
Patetica fåkksi Skrevet 15. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 15. desember 2008 Hei og takk for svar begge to. Jeg innser at jeg kanskje er litt skeptisk, nettop fordi jeg tenker skole-skole, selv om det er mer som en avansert barnehage. Driver og ser litt på forskjellige "skoler", frøkna begynner ikke neste høst men høsten etter det, hun ble ett år nå i september. Det er en del barnehager (0-3) som også har escuela infantil så kanskje jeg finner en som hun kan være i i noen år i stedet for å måtte bytte når hun er over tre. Siden dette er så multinasjonalt (Costa del Sol) er det ganske mange bilingue (med to prikker over u'en men jeg finner dem ikke) og også en del barnehager / skoler som er styrt av f.eks briter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå