Gå til innhold

Til dere som har hatt urolige babyer/kolikkbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle var ungene deres da de roet seg/magevondt gikk over? Og hvordan skjedde dette? Var det som å skru på en bryter eller gikk det gradvis (for de hvor ting gikk over av seg selv og hvor f.eks kiropraktor ikke fikset ting).

Og hvordan var de etterpå? Fortsatt mer gråtete enn andre unger? Vanskelige å få til gode søvnvaner med etter flere uker/måneder med å bli bysset i søvn?

Har selv en urolig krabat på syv uker og ser frem til livet skal bli litt roligere, men er også spent på hva som skjer da ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min var urolig som nyfødt. Han hadde "kolikk" som viset seg å være KISSsyndrom. vi kontaktet enn manuellterap som ordnet nakken og så ble det bedre.

Han har hatt vanskelig å finne "rytmen" i værdagen og nå har vi tatt tak i dette med enn metode som du kan lese her www.annawahlgren.com

hun har mange kloke ord og det fungerer (for oss i vært fall;)

Skrevet

Vår frøken sliter enda med magen, hun er 8 mnd nå!! Men hun har ikke hatt kolikk - hun gråter veldig lite. Men er veldig utrolig og trykker mye på natta, noe hun våkner OFTE for. Hun har veldig treg mage. Har vært hos både osteopat og soneterapeut uten resultat..

Skrevet

vi hadde kolikkbarn, og vi prøvde alt.... tror det rett og slett var tiden som hjalp til slutt.... tror jeg, men vanskelig å si da. hadde også KISS syndrom, men dette gjorde nok ikke på kolikk og gråtingen. her var det ekstrem favorittside som gjorde det.

kolikken gav seg like før han var 3 mnd.

men over til kolikken....

vi bar og bar, og han ble avhengig av bevegelse for å finne roen. det ble veldig slitsomt etterhvert... nå er han litt over 4 mnd, og det har blitt veldig mye bedre. men jeg måtte til slutt bare sette hardt mot hardt, og ta en kamp ang dette med vugging og bevegelse.

mange mener det er for tidlig, men d\her måtte det jo bare gjøres. en kjenner jo sitt eget barn etterhvert, og hva som kan fungere...

vi valgte hysje-metoden. det ble endel gråting til å begynne med, men nå sovner han ganske fort. han gråter fortsatt litt, men noen barn må det for å sovne tror nå jeg. og det er ikke lik gråt som tidligere.

metoden er en av de mest skånsomme synes jeg da, da den innebærer at barnet aldri er alene mens det gråter og alltid hører og kjenner ditt nærvær.

jeg leste om metoden i boken Sov godt av Karin naphaug. den innebærer ulike søvnmetoder i alderen 0-8 år. det er korte og greie avsnitt for ulike alderstreinn og hvilke utfordringer en kan møte på i de ulike stadier.

men det er jo viktig å starte opp med et slikt opplegg når en vet at kolikken er helt borte og at en vet at gråten ikke skyldes sult eller smerter....

det er veldig vanskelig og tung tid når kolikken herjer, og jeg trodde det aldri skulle bli bedre.. og jeg kan med hånden på hjertet si at det kan bare bli bedre! idag har vi en blid gutt som ikke er noe mer grinete enn andre babyer på 4 mnd.

lykke til!

det er lys i enden av tunellen... hehe

Skrevet

Min var urolig fra han var ca 4 uker. Mye luft i magen og legen ga meg beskjed om å prøve prosobee som ikke inneholder ku-melk. Etter en uke med det og 1 behandling hos ostopat var det borte...plutselig! som om det aldri hadde vært der. Da var han nesten 3 mnd..

Nå er han veldig sensibel i magen sin. Prøvde å gi han litt fastføde i form av grøt og fruktpurre og det gikk helt galt igjen..

Men holder vi oss til prosobee og dr. Brown sine smokk så er han en sol:)

Lykke til:)

Skrevet

Kjenner meg godt igjen ;-) Her bærer vi og bærer vi (når vi ikke er ute på tur). Lillegutten har også en favorittside så vi har vært til kiropraktor som har løsnet litt på låsning i nakken uten at dette har gjort noe for kolikken.

Krysser fingrene for at det virkelig gir seg rundt tre måneder her og! Men det virker jo uendelig lenge til akkurat nå da ;-) Men hvordan ga det seg for dere, gradvis eller plutselig?

Skrevet

siden vi prøvde alt så synes vi hele tiden han ble bedre, men mange tilbakefall når vi endelug trodde vi var i havn!

Det gikk nok mer gradvis, siden jeg ikke helt kan huske.. hehe, for det er jo ikke så lenge siden.

ang favorittside, anbefaler jeg å ta kontakt med en manuellterapeut. han er gratis, og har ekspertise med barn med slike smerter og asymetrisk atferd. men husk å forsikre deg om at han har kompetanse innefor dette med KISS... Du kn se hvile manuellterapeuter som har dette inne på kiss-kidd.no

vi prøvde også kiropraktor som løsnet noe i nakke og korsrygg, men hjalp nada på favorittside.

det er jo ikke sikkert din baby har kiss syndrom, men en manuellterapeut vi bekrefte eller avkrefte!

her begynte lillegutt å bruke andre siden etter en behandling!

Skrevet

Nå var jeg faktisk til siste behandling hos kiropraktor idag og spurte om dette med KISS. Hun var faktisk godt kjent med begrepet og sa at det hun kalte en liten låsning i nakken var det samme som diagnosen KISS. Så det hun gjorde for å løsne i nakken påsto hun var det samme som en manuellterapaut ville ha gjort (som hun gjerne kunne fortalt meg på første time siden manuelterapauten er gratis.....) ;-)

Nå tror jeg at jeg har prøvd det meste som prøves kan uten at jeg ser noen særlig forbedring så jeg tror nok bare jeg må ta tiden til hjelp... Tror nok det blir en utfordring, dagene går saaaaaakte. Men plutselig en dag så sitter jeg der med en pludrene og smilende liten fyr!

Skrevet

gutten min var kjempe urolig di første ukene,så slutta jeg og drikke melk og da roet han seg.er 10 uker nå blid og fornøyd

Skrevet

Har prøvd å kutte ut alle melkeprodukter i kosten for en uke, men det gjorde ingen forskjell. Har også prøvd å kutte diverse andre matvarer, mini fom, fenikkelte, sukkervann osv. men ingenting har funka... Litt frustrerende, føler at det fungerer for "alle andre"....

Skrevet

uff det er veldig kjedelig,skjønner at du føler det sånn.

jeg har hørt noen si at alt var over etter 3 mnd at det var som oå slå av en bryter,men barn er jo forskjellig.

lykke til iallefall,håper alt ordner seg snart!!!

Skrevet

det snudde når hun var 3,5mnd.. det gikk gradvis over en uke. Hun begynte bare å sovne av seg selv uten magevondt og gråting. Hun må heller ikke bysses i seng.. Jeg har bokstavelig talt tatt knebøy hver gang hun skulle sove i 3 mnd.. både nettene og dagene ble et annet liv når det skjedde.. Jeg vil ikke si hun er noe mer grinete enn andre babyer nå nei :)

jeg vil si det både har gått over av seg selv, og pga vi har vært til manuellterapaut pga kiss. Synes ikke deet var vanskelig å komme inn i gode søvnrutiner.. det gikk overaskende fort og på hennes egne premisser når hun sluttet å ha så vondt i magen.

Men nå derimot, har hun begynt å surre annenhver time på natta, hehe.. Så idyllen varte ikke så lenge. Men det er ikke i nærheten så ille som det var før, nå har hun jo ikke vondt hele tiden lenger, det er det viktigste.. så får vi bare være tolmodig med nattmatingen og håpe det roer seg litt etterhvert.

hun er foresten 4,5mnd nå. Lykke til, det roer seg nok etterhvert;) selv om det alltid dukker opp noe annet, hehe

Skrevet

jeg opplevde det foresten også veldig "plutselig".. hun var forandret over en helg.. og når vi hadde lagt henne klokken 7 uten noe gråting, uten byssing, og plutselig hadde kvelden for oss selv, var det nesten ikke til å tro.

Jeg prøvde også alt, amme-te, mme, fenikkelte, babymasasje, kuttet ut så og si alt krydder og alle melkeprodukter.. Men ingenting hjalp.. noen barn har umodne tarmer, og da kan deet være vanskelig å gjøre annet enn å trøste.

Pass på at babyen får rape godt etter måltidene.. det var vi nøye på, hvis ikke var hun veldig utilpass.. og rapen kunne la vente på seg i opptil 30 min.

Det er utrolig slitsomt med kolikkbaby, man blir svett, trøtt og føler seg helt hjelpesløs.. beste trøsten er at det går over etterhvert :)

Skrevet

Hadde kolokkbaby.

Grusomt.

Men uken etter hun ble 12 uker var det som å skru på en bryter.......boff, borte.

To netter med skriking forde jeg nektet å ta henne opp fra sengen, og siden har hun sovnet som en stein 19:30, og sovet til 07:30.........hun blir nå 3 år.

Skrevet

Det gir meg absolutt håp og få høre at det har gått over rundt uke 12/tre måneder for dere! Det er jo derfor de kaller det tre-måneders kolikk, men jeg er litt redd for å gå å vente på at det skal gå over da og så gjør det ikke det.....

Men han er allerede blitt roligere enn han var før (mer trøstbar), men det er umulig for han å sove av seg selv. Til det kaver han alt for mye med magen. Gleder meg til han kan falle i søvn av seg selv (mye knebøy her og ;-) ). Har skjønt at raping er viktig, men om natten har jeg det dilemma. Han sovner nemlig ved puppen og hvis jeg tar han opp for å rape er han lysvåken igjen. Så dermed lar jeg være slik at han sover, men det ender som regel med at han våkner i løpet av natta/på morgenkvisten med masse luft i magen....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...