Gå til innhold

Human etisk barnehage-haster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje litt dumt spørsmål, men jeg har fått tilbud om å ha min datter i en human etisk barnehage. Hvordan vil hverdagen til min datter være i en slik barnehage vs en kristen en?? Vi er innmeldt i statskirken, men ikke aktivt kristne hvis jeg kan si det sånn. Altså vi går i kirke til jul og andre høytider, men ikke søndager. Kanskje litt dumt spørsmål dette, men jeg håper noen kan hjelpe meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har egentlig ikke peiling, ville spurt styrer i barnehagen jeg.. De kan sikkert gi et godt svar!

Skrevet

Tror ikke dagens barnehager praktiserer så mye den kristne tro lenger.Det er for å ta hensyn til andre religioner osv. i barnehagen.

Men i en humanetisk barnehage blir d nok ikke julesanger,julegudstjeneste, etc etc.

Du kan jo lese mer her:

http://www.human.no/templates/Page____158.aspx

Kanskje du blir litt klokere.

Det viktigste er vel å finne ut hva dere vil videreføre til deres barn.Hvis dere ikke er så veldig troende så er det vel kanskje ikke så viktig for dere hvor barnet går?

Jeg personlig synes d r viktig å videreføre vår gamle tro og kultur.Men d r nå meg da...

• 1 måned senere...
Skrevet

Det kristne budskap når det gjelder jul og påske f.eks faller jo naturligvis bort vil jeg tro.Men ellers så tror jeg en human etisk barnehage er flott!Har ikke erfaring selv.Annet enn konfirmasjon og navnefester i human etisk forbund. Alt bunner i etikk,moral,medmenneskelighet og tolleranse,så for meg høres det ut som et godt innhold i en evt barnehage!

• 2 uker senere...
Skrevet

Selvsagt blir det ikke julegudstjeneste.

Men jeg ser ingen grunn til at man ikke skulle lage julepresanger i en human-etisk barnehage. Folk gir hverandre presanger én gang i året ved solhverv (jul), for å markere samhold og tilhørighet. Så får det være kirkens egen sak at de prøver å koble jul til guden sin :-)

Nissefest går vel også greit? Akkurat som karneval? Man kler seg ut og leker, og færdig med dét. Men siden human-etikere ikke synes man skal narre noen til tro, så er de kanskje åpne om at dette med julenisse bare er et morsomt påfunn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...