Yada Skrevet 8. desember 2008 #1 Skrevet 8. desember 2008 Storebror har fått omgangssyken. Og vi har en 5 uker gammel baby. Kan babyen bli smittet? Hva bør jeg eventuelt passe på? Det blir jo jeg som må vaske oppkastet og ta meg av han. Men jeg passer på å vaske hendene ofte, og tenker ekstra på hygienen. Råd hadde vært fint. Kontakter eventuelt helsestasjon imorgen, men de er jo ikke oppe nå. Så tenkte kanskje noen av dere har noe erfaring med dette.
Linda-Kristin=) Skrevet 8. desember 2008 #3 Skrevet 8. desember 2008 det har jeg også lurt på... da sønnen min var spedbarn fikk han aldri omgangssyka når vi andre hadde det...
Melkekua +3 rosa ulldotter Skrevet 8. desember 2008 #4 Skrevet 8. desember 2008 De som ammer får vell så mye antistoffer ifra morsmelka, så det skal mye til før de blir syke.
Gjest Skrevet 8. desember 2008 #5 Skrevet 8. desember 2008 Jeg, faren og eldstemann hadde omgangssyken da minstemann var 5 uker, og han ble ikke smittet. Jeg fullammet (lå omtrent på sofaen og spydde og ammet samtidig :-/)
Tirilille Skrevet 8. desember 2008 #6 Skrevet 8. desember 2008 Det er svært sjelden at barn under 3 mnd får omgangssyken. De har ennå med seg masse antistoffer de fikk fra mor under svangerskapet, samt at amming vil beskytte til en viss grad. Vi fikk spysjuka da dattera mi var akkurat 3 mnd, og da fikk hun det, gitt... Varte omtrent ett døgn.
fellesferiebarn & novemberbarn Skrevet 10. desember 2008 #7 Skrevet 10. desember 2008 Vår datter på 4 uker er akkurat ferdig med omgangssyken nå, etter at storebror og begge vi voksne hadde hatt det. Jeg vet ikke helt hva ma kan gjøre for å forebygge det, bortsett fra hyguene, men om de får det når de er så små, er det ihvertfall viktig å sørge for at de ikke blir dehydrert, forf det kan fort bli farlig. Om de kaster opp all maten og man frykter at de ikke får i seg næring, så kontakt legevakten. Og følg med på allmenntilstanden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå