Gå til innhold

1100 barn skadet i trafikken i 2007!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tallet gjelder barn mellom 0-15 år. Jeg mener det er alt for mange skadde barn :). Mange mener det er nok å bruke godkjente sikringsprodukter til barn i bil, dessverre er ikke et godkjent produkt det samme som det sikreste. Man bør følge anbefalingene gitt fra Trygg Trafikk ikke bare minimumskravene som står i forskriftene.

Fler konkrete tall her:

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2008/12/hvor-mange-barn-skades-egentlig-i.html

Lurer veldig på hvor mange av de mellom 6 og 15 år som satt sikret etter anbefalingene. Syntes svært mange barn slutter med beltestoler veldig tidlig, fordi dessverre er det mange som tror barna er store nok uten å sjekke opp om hvor lenge barna faktisk skal sitte sikret(135/150 cm og 36 kg).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare meg som syntes det er sørgelig mye?

Skrevet

Er det skadet i bil, eller totalt i trafikken? For jeg syns det er vel så viktig å tvinge på ungene en refleks eller refleksvest når de først skal ut å gå eller sykle som å sikre dem når de sitter inni bilen. Det er utrolig skummelt å møte mørke mennesker på veien når man selv er i bil...

Og ikke minst at folk generelt lærer seg trafikkreglene om hvem og når man har vikeplikt feks. Utrolig mange som driter i vikeplikt fra høyre, overraskende nok når det gjerne er et fotgjengerfelt i forbindelse med krysset - de bremser ikke ned engang (ser det hver morgen på vei til bhg).

Og - ikke ha barnesikringen i bilen som en falsk trygghet - man kan like fullt bli skadet selv om man sitter i stol når man først kræsjer, selv om utfallet unngår å bli dødelig. Så man må kjøre "pent" uansett :o)

1100 er mange, men jeg er som sagt litt nyskjerrig på hva det involverer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...