Gå til innhold

Sykemelding eller jobbe redusert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå sykemeldt 100%, men går nok tilbake til 50% snart. Og håper jo å kunne jobbe 100% om ikke så alt for lenge.

Men så ser jeg jo for meg (på bakgrunn av tildligere svangerskap) at jeg ikke kommer til å orke 100% jobb selv om jeg er i ganske god form. Rett og slett fordi jeg er litt mer sliten som gravid, og 100% jobb med barn fra før og lang reisevei bare gikk akkurat før jeg ble gravid.

Jeg lurer derfor veldig på hva jeg skal gjøre. Skal jeg be arbeidsgiver om redusert stilling (80-90%), f.eks om en måned når jeg tror jeg er bedre? Eller blir det like riktig å være sykemeldt f.eks. 20% da (hvis jeg er for sliten pga graviditeten, men ikke akkurat syk)?

Jeg kan jo ikke vite hvordan det vil gå fremover. Er jo kjempedumt å få 80% stilling om en måned hvis jeg f.eks. ender opp med 50%-100% sykemelding! Taper jo masse penger av slikt, og har egentlig ikke råd til det. Samtidig har jeg ikke helt samvittighet til 10%-20% sykemelding, når jeg på forhånd visste at jobben kom til å bli for mye i en graviditet (selv om det gikk før).

Ble veldig rotete det her. Men blir veldig takknemlig for innspill. Er skikkelig i stuss. Og må snart snakke med arbeidsgiver.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du jeg ville rett og slett bedt om en 20% sykemelding da hvis jeg var deg. Kjempedumt å redusere stillingen til 80 % for det vil du jo tape mye penger på, og ingen vil takke deg for det altså.

Hvorfor skal du ikke ha samvittighet til å ta å sykemelde deg 20%? Viktig at man tar vare på seg selv i svangerskapet. Hvis du sykemelder deg 20% så kanskje du klarer å jobbe det meste av svangerskapet ditt, men hvis du presser deg selv med 100% når du kjenner du egentlig ikke klarer det kan du hende du må kaste inn håndkle langt tidligere!

Men for all del, Ikke finn på å reduser stillingen din!!!

Skrevet

hei du, poppie!

du må ikke be om å reduserer stillingen din. Det er sånn at når man er gravid, blir det litt vanskeligere å yte like mye. Ikke straff deg selv!

jeg har hatt vanvittig mye dårlig samvittighet i forhold til jobb og sykemelding selv, men når jeg ser teksten din, så klarer jeg liksom å se det på en annen måte. Føler du deg bedre, be om en gradert sykemelding og jobb det du orker!

Skrevet

Tusen takk for innspill begge to!

Begynner å tenke litt annerledes på det når jeg ser det dere skriver. Godt å få andres øyner på saken, og veldig glad jeg fikk det før jeg skal treffe sjefen i morgen. For dere har jo rett, for hadde dette innlegget vært skrevet av noen andre enn meg selv, så hadde jeg sikkert sagt det samme som dere, når jeg tenker meg om...

Vil sikkert fortsatt slite med samvittigheten da, men men. Er jo vant til at man er sengeliggende hvis man er syk...

Skrevet

Nei, IKKE REDUSER STILLINGSPROSENTEN DIN!

Er mye penger som du selv sier...

Jeg har det som deg. Bruker 50 min til jobben, reiser kollektivt.

Sitter på kontor med pc hele dagen. Har en gutt på 1 år som ikke har fått barnehageplass.....

I tillegg er dette svsk mye tyngre enn det første. Jeg har vært plaget med blodtrykk og protein, diare og generellt sliten. (gutten vår sover lite, får tenner...)

Vi endte med en fin løsning, jeg jobber 50 % hjemmekontor ut svangerskapet. (legen har sagt jeg ikke kommer tilbake i 100% jobb).

Dette fungerer helt supert

Skrevet

oi, lagret fort der gitt...

Fungerer supert for meg og min arbeidsgiver, men du får ta en prat med din og høre hva de kan tilby av tilrettelegging.

Håper du finner ut av det og finner en god løsning.

:)

Skrevet

Min jordmor ordnet med redusert stilling til meg, med svangersskapspenger. Hun anbefaler ikke sykemelding ifall man skulle bli sykemeldt igjen etter fødselen.

Jeg jobber 60% og arbeidsgiver får dekket 40% av lønnen min fra Nav.

Jobben taper altså ingen penger i det hele tatt.

Og det er kun fordi jeg blir veldig sliten i jobben.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...