Gå til innhold

Barn og død.

Anbefalte innlegg

Gjest Siklerotte
Skrevet

Hvor mye skal man egentlig si til et barn om død, og hvor mye forstår de sånn egentlig, når de er 2,5 år gamle? Bør man fortelle minst mulig, eller bør man la dem ta del i det aller meste? Og isåfall, hvordan skal man si det? Fins det noen bøker eller noe slikt om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer vel an på hvor godt barnet kjente den som døde. Hvis det er en litt ute i famillien hadde jeg ikke gjort noe nummer ut av det, men hvis det er i nær familie må man jo nesten si noe.

Vet ikke ang bøker til så små - du må vel nesten bare prøve å forklare veldig enkelt, og se hva barnet forstår.

Skrevet

Jeg vet at det finnes iallefall en bok, spør på biblioteket for jeg husker ikke hva den heter. Men den var iallefall fin! Ellers tror jeg man må forklare det på en så enkel måte som overhodet mulig, uten å bruke ord som sover osv... Jeg tror at et barn på 2.5 år som snakker ganske bra, forstår myyye av det som blir forklart. Jeg tror ikke man tjener på og ikke fortelle de noe om døden iallefall.

Skrevet

Hvordan gikk det i dag?

Skrevet

Jeg synes at døden er en naturlig del av livet, og dersom en av hovedpersonen i barnets liv dør, skal barnet få vite det. Jeg ville forklart veldig enkelt når barnet bare er 2,5 år. For min del ville jeg forklart om himmelen i første omgang, og noen år etterpå ville jeg fortalt at de ligger i jorden på kirkegården.

Skrevet

jeg vet ikke hvor mye de får med seg så tidlig

2,5 år...tror jeg hadde kjørt på med himmel/engel-versjonen til henne

de proffe anbefaler i alle fall at barn inkluderes når noen det kjenner dør

det står litt her: http://www.helsenytt.no/artikler/barn_og_sorg.htm

min jente var 3,5 når mammaen døde, og hun forstod det meste...jeg angrer ikke på at hun fikk delta i alt som skjedde i etterkant av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...