Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #1 Skrevet 8. desember 2008 alle mine søsken er da for fader hele! Skjønner poenget og kan bruke det begrepet for å forklare dersom det blir uklart.. men jeg omtaler de som søsknene mine, ikke "halvsøsknene" mine..
Lykke X 4 Skrevet 8. desember 2008 #2 Skrevet 8. desember 2008 Helt enig. Liker heller ikke ordet halvsøsken. Det er for meg et uttdatert uttrykk, og man hører det heller ikke så ofte lenger. Søsken er søsken!
___ Skrevet 8. desember 2008 #3 Skrevet 8. desember 2008 Jeg synes det er et greit uttrykk jeg. I det daglige når ungene er sammen ville jeg bare bruke ordet søsken, men hvis det var snakk om å forklare fammilieoppbygging og slektskap synes jeg det er et greit ord som presiserer hvilket slektskap det dreier seg om.
Gjest Sauen - preggers Skrevet 8. desember 2008 #4 Skrevet 8. desember 2008 Jeg har en halvsøster, men har aldri tenkt på henne som noe annet enn min søster. Vi har ikke samme far, men jeg har jo bodd med henne i mange år, og alltid sett på henne som søsteren min, like mye som min "helbror". Men uttrykket er jo greit hvis man må forklare at man ikke har samme far eller mor.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #5 Skrevet 8. desember 2008 poamin, joda, jeg ser den. Det er "ok" hvis det i en samtale ol. skulle være nødvendig å beskrive slektskap.. Men ellers.. Jeg sier aldri: "dette er halvsøstra mi".. Det ER søstreren min! HI
___ Skrevet 8. desember 2008 #6 Skrevet 8. desember 2008 Sån tror jeg det er for de fleste så lenge de bor sammen. I de tilfellene de ser hverandre sjelden kan det derimot være greit å bruke ved presentasjon også. Det forklarer mye i forhold til ulikt bosted ol uten at det er nødvendig å si så veldig mye om det.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #7 Skrevet 8. desember 2008 Opplever at det er flest av dem som ikke har halvsøsken selv eller har barn med flere som bruker denne betegnelsen. Som en slags markering på egen fortreffelighet kanskje? I vår familie er søsken søsken, uansett halve eller hele.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #8 Skrevet 8. desember 2008 jeg sier kun han er halvbroren visst jeg skal bemerke de har forskjellige fedre. men ser ikke på de som halvsøsken nei
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #9 Skrevet 8. desember 2008 Jeg klarer ikke helt bli vant til at stedatra mi er søstra til mini. Hun er her bare innimellom og når folk sier til mini,"er storesøster syk hun a" er helt merkelig for meg. Derfor er ordet halsøster fint. For det er sånn det føles og at hun er halv søster. Hun bor jo ikke her.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #10 Skrevet 8. desember 2008 Jeg har tre halvsøsken, og for meg er de det, HALVSØSKEN. Er oppvokst som enebarn, de er mye eldre enn meg, og ser egentlig på dem som onklene mine. Har ikke et søskenforhold, så greier ikke kalle noen av dem for "bruttern".
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #11 Skrevet 8. desember 2008 Hvorfor ikke det? Deter et ord som beskriver en relasjon, og dere deler vel strengt tatt kun halve opphavet, i motsetning til søsken som har helt samme opphav. Når jeg ser på barneflokker fra nye familier så ser en ofte klare skiller mellom de som er hel søsken og halvsøsken. Fra måten de ser ut til måten de oppfører seg. Og det er vel temmelig naturlig når noen har samme mor og far, og andre kun har samme mor, eller kun samme far. :-)
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #12 Skrevet 8. desember 2008 der er jeg ikke enig..vet om to tvillinger jeg og de har ei halvsøster. De to er ikke like, men ene tvillingen og halvsøtra er ganske like. Ser godt de er søsken likevel at de er bare halvsøsken. Mine to er heller ikke så veldig like..kan jo sikekrt se noen trekk, men ulik på være måte. Men da halvbroren deres kom fikk jeg høre hvor lik han var ene av de to mine. Så kommer helt an på hvem de arver hva av rett og slett halv eller hel søsken. og mine to barn som er helsøsken er ikke lik på væremåte heller.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #13 Skrevet 8. desember 2008 Eldste her nekter noen å omtale småsøsknene henne som halvsøsken. Tror hun synes det er trist, og at forholdet blir degradert på en måte. Greit for meg, mye hyggeliger å kalle dem søsken, uansett.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #14 Skrevet 8. desember 2008 mine to vil ikke kalle sin stebror for stebror heller..han er og forblir lillebroren
Pulverpadda Skrevet 8. desember 2008 #15 Skrevet 8. desember 2008 Helt enig. Føler meg så altfor knyttet til min lillesøster at jeg NEKTER å kalle ho halvsøster asså, selv om hun i teorien er det, (*var vanskelig å si det gitt*). Tror hun hadde blitt litt skuffet også om jeg kalte henne det, Hehe!!
Pulverpadda Skrevet 8. desember 2008 #17 Skrevet 8. desember 2008 Men det kommer jo nok en del an på hvordan forhold man har hatt til dem også. Er man veldig sterkt knyttet til hverandre er det nok fler som ville kalt det hel enn halv. Har selv to som jeg ikke aner hvem er (fra min avdøde pappas side, døde da jeg var 4) og de vil jeg helst ikke kalle noen ting, har aldri sett dem før og kommer aldri til å se dem heller!!!
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #18 Skrevet 8. desember 2008 Min lillebror (eller halvbror som noen kaller det) liker heller ikke det begrepet. Da han var 13-14 år gammel var han på middagsbesøk hos en kamerat, og da mora til kompisen intetanende spurte hvordan det stod til med halvsøstra hans, endte det med at han reiste seg opp og gikk derfra. han ble rett og slett veldig fornærmet, for at noen sa at søstra hans var halv, nei det kunne han ikke finne seg i. He he. Skal sies at han er litt følsom...
Gjest Skrevet 8. desember 2008 #19 Skrevet 8. desember 2008 Jeg synes det er veldig beskrivende jeg. Har selv to helsøsken og ei halvsøster. Visste ikke om min halvsøster før jeg var voksen, og pleier derfor å presentere henne som min halvsøster. Ser ikke at det er noe galt i det. Hun er verdens søteste jente (på min alder), så sier det bare for å forklare - ikke for å være nedlatende.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2008 #20 Skrevet 9. desember 2008 jeg kommer nok aldri til å se på de barna min mann har fra forgie ekteskap som søsken til våre barn. våre er søsken med hverandre, og de andre ungene er søsken med hverandre. det heter jo halvsøsken, det de er til hverandre, men det er ikke et ord vibruker, vi bruker navn. jeg ser noen synest det er en nedgradering av forholdet å bli kalla halvsøsken, jeg tenker det er en oppgradering, for de er jo ikke søsken. så langt der i fra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå