supernint Skrevet 8. desember 2008 #1 Skrevet 8. desember 2008 Jeg er omplassert fra jobben min frem til termin pga kjemikalier og gasser og strålingsfarer. jeg jobber nå i posttjenesten ved bedriften. Løfter mange tunge pakker.... Er dette farlig for babyen? Eller er det kun ryggen det går utover? Selv om jeg vet at jeg ikke skal løfte tunge pakker blir det jo til at jeg gjør det allikevel.... desverre.. og kjenner det i etterkant
MaIspire12 Skrevet 8. desember 2008 #2 Skrevet 8. desember 2008 Hei. Det går jo klart utover ryggen din ettersom du er gravid. Grunnen at det er farlig for fosteret er at det kan starte for tidlig fødsel.
Eplejuice Fødeklar Skrevet 8. desember 2008 #3 Skrevet 8. desember 2008 her står det litt om tunge løft mens man er gravid: http://www.babyverden.no/templates/QApage____2862.aspx http://www.lommelegen.no/php/sl/artikkel.php?visart=2040
Mia29 Skrevet 8. desember 2008 #4 Skrevet 8. desember 2008 Siden jeg ikke har mye tunge løft i hverdagen har jeg aldri sjekket opp om det er farlig eller ikke. Men Lypsyl henviste til noen linker. For meg handler det mye om hva jeg er vant med. siden jeg løfter lite tunge løft til hverdagen merker jeg at jeg fort får meg en smell hvis jeg gjør det nå. Ting jeg aldri ville hatt problemer med før gir plutselig ubehag. Jeg har tenkt som så at å løfte tilsvarende tyngden på en 1-2 åring ikke bør være noe problem. De som får barn tett har jo ofte ikke en vei utenom. Men jeg har fått meg et par nesestyvere når jeg har fulgt den teorien enten det har vært barn jeg har løftet eller andre ting. Merker da at jeg får smerter i bekkenet. Noe jeg ellers ikke har. Foreløpig har jeg "kurert meg" ved å legge meg ned og kutte den typen løft, så til daglig er jeg helt fin. Men merker at dette gjør at jeg unngår løft. Men som sagt har min kropp først reagert når det er løft utover det som er en helt selvfølgelig del av hverdagen min. Kynnerne kommer også veldig fort og ubehagelig når jeg prøver meg på slike krumspring.
May-juli07+mai09 Skrevet 8. desember 2008 #5 Skrevet 8. desember 2008 jeg var på tidlig ul på sykehuset å der sa de at man ikke skal løfte tyngre enn 7kg..
Mia29 Skrevet 8. desember 2008 #6 Skrevet 8. desember 2008 Til Mads skal bli storebror... Vet du hva de begrunnet de 7 kg'ene med? Sjekket Lypsyl sin link til Lommelegen, og der stod det at det var greit å løfte. Ingen stor konsekvens for meg akkurat. Men et 1-2 åring veier jo mere enn 7 kg stort sett og de må jo ofte fortsatt ha hjelp opp på stellebordet, opp i sengen, opp i stolen osv. Så selv om man lar vær og løfte dem så mye ellers så kommer man jo ikke unna noen løft hvis man har flere barn...
aba-78 Skrevet 9. desember 2008 #7 Skrevet 9. desember 2008 Det viktigste er å kjenne etter hvordan løftene påvirker kroppen. Dersom det er ubehagelig, er det en god regel å la det være. Personlig merker jeg stor forskjell på å løfte f.eks bæreposer og sønnen min på 20 mnd. Bæreposene er naturlignok mye lettere enn sønnen min - men det er bæreposene som virker tyngst. Synes ikke det er problematisk å løfte en 12 kg barn litt, men nå er er da også armene min "trent" til å løfte han! Mitt råd er uansett å lytte til kroppen. Prøv å overlat de tyngste løftene til andre.
Gjest Skrevet 9. desember 2008 #8 Skrevet 9. desember 2008 jeg løfter ofte min 13,5 kg 2 åring. Bærer han langt på hofta innimellom også.
randi79 mor til Sebastian ;) Skrevet 9. desember 2008 #9 Skrevet 9. desember 2008 Hei...... 4 gangsfødende Så lenge du ikke har noen risikofylt svangerskap så er det ikke noe problemer med å løfte tinger om de er tunge el ei..... Er selv i den situasjonen at eg ikke får løfte meir enn 3 kilo... ikke så kjekt med små barn i huset, men så er det bare å legge om litt situasjonene hjemme når det gjelder stelling og sitte på fang.. Alt går veldig fint men barna må enten stellest på gulvet eller så må de klatre opp selv i fanget el, på stellebordet Det har aldri vert noen problemer verken hjemme el på arbeid, når eg arbeidet i barnehagen på småbarn avd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå