Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #1 Skrevet 8. desember 2008 Mandariner er ikke å få tak i lenger og har ikke vært mulig å kjøpe i Norge på over 20 år!
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #2 Skrevet 8. desember 2008 men det finnes.. på boks.. =) bare hermetiske mandariner å få¨i norge.. clementiner er en genmodifisert utgave om mandarinen som egentlig skal være stein fri.. Noe jeg sjelden syns den er, men fortsattt clementin forde...
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #3 Skrevet 8. desember 2008 Skal ikke klementiner være steinfrie egentlig? Kjøpte en stor pose forleden dag, og annenhver klementin er jo full av steiner!
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #4 Skrevet 8. desember 2008 Vet det. Men at du gidder og irriterere deg over det..... Av gammel vane sier vi ofte mandariner, men de fleste vet at det er clementiner. Ingen stor sak da....
Krøllefrøken Skrevet 8. desember 2008 #5 Skrevet 8. desember 2008 hehe, skulle tro du hadde prata med samboeren min. Han og er nøye på det der: det heter KLEMENTINER!! Dere hadde nok blitt gode venner
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #6 Skrevet 8. desember 2008 Grunnen til at mange clementiner har stener i seg, er fordi clementin trær og sitrontrær ofte står tett inntil hverandre. Clemetntin trærne blir bestøvet av sitron trærne og derfor får de stener i seg. Det er ikke fordi de er Mandariner. H.I
Gjest Skrevet 8. desember 2008 #7 Skrevet 8. desember 2008 Jo, de er steinfrie i utgangspunktet, men dersom treet de kommer fra vokser nærmt et sitrontre vil de få stener likevel.
minnimoi Skrevet 8. desember 2008 #8 Skrevet 8. desember 2008 Veldig peil du hadde på Clementiner da HI ! =)
Mamsen og lillegutt Skrevet 8. desember 2008 #9 Skrevet 8. desember 2008 janiba: Jeg visste akkurat det samme som HI...... Kanskje det er du som vet for lite om mandariner og klementiner??? dette er jo allmennkunnskap.hehe
minnimoi Skrevet 8. desember 2008 #10 Skrevet 8. desember 2008 Jepp ! Tenkte på det , det er jeg som ikke kan en shit om temaet ! Men nå vet jeg =)
Slalotte Skrevet 8. desember 2008 #11 Skrevet 8. desember 2008 Haha.. Satt faktisk å tenkte på dette i går da ei venninne spurte om hva jeg dreiv med på msn.. Jeg svarte "jeg sitter å spiser mandariner, eller clementiner"... Men nå vet jeg det, tusen takk!
Gifteklar:0)) Skrevet 8. desember 2008 #12 Skrevet 8. desember 2008 Ah! Så det var derfor de mini appelsinene vi kjøpte var så sinnsykt sure, de var blitt bestøvet av et sitrontre! Hehehe, så morsomt.
Grillet kylling Skrevet 8. desember 2008 #13 Skrevet 8. desember 2008 Jadajada:) Men jeg kaller det mandariner allikevel jeg da:)
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #14 Skrevet 8. desember 2008 Ja, jeg og, spesiellt fordi det står _mandariner_ i butikken, og ingen riktig har to klare forskjellige definisjoner på de... Da er det bare flisespikking. Rett og slett et fenomen som har to navn! Kall en spade for spade!
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #15 Skrevet 8. desember 2008 Det heter klementiner, ikke clementiner...
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #17 Skrevet 8. desember 2008 Saksa fra Bama;) Ikke mandariner i år heller Nå til jul kommer de aller fleste klementinene fra Spania, og noen fra Marokko. Men klementiner er etter hvert blitt helårsfrukt, og på andre tider av året hentes de fra Israel, Sør-Afrika og Chile. I ganske mange år har Bama informert om at mandariner ikke har vært i handelen på over tjue år og at den lille oransje sitrusfrukten du spiser heter klementin. Det må de visst fortsette med en stund til. Da Norges største fruktgrossist i fjor satte Synovate MMI til å undersøke nordmenns sitruskunnskaper, viste det seg at halvparten av befolkningen tror det fremdeles finnes mandariner i fruktdiskene. - Vi har ikke tro på at mandarinene forsvinner ut av folks bevissthet med det første, selv om de har forsvunnet fra butikkene. Men det går stadig fremover, sier Linnert. Grunnen til at mandarinen i dag ikke finnes i annet enn hermetisk tilstand i butikkene, er at den ble utkonkurrert av klementinen. Klementinene er søtere, har færre steiner og er lettere å skrelle.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #19 Skrevet 8. desember 2008 Jeg kaller det mandariner og klementiner, og hadde altså ikke peiling på hva forskjellen var. Dagens nye lærdom mao. Takk Hihi... og takk til dere som lærte meg hvorfor noen klementiner har steiner i seg - mulig jeg burde brife med denne kunnskapen neste gang jeg er på Rema1000. "Unnskyld meg, men er disse klementinene oppvokst i nærheten av et sitrontre?"
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #20 Skrevet 8. desember 2008 Jeg sier mandariner og driter i om det er feil. Folk forstår uansett hva jeg snakker om.
Tigerpote Skrevet 8. desember 2008 #21 Skrevet 8. desember 2008 Dette tror jeg må være første gangen jeg faktisk har lært noe her inne! Jeg ante virkelig ikke forskjellen, innbilte meg at clementinene var mindre og hadde tynnere skall og motsatt med mandarinene. Takk for en lærerik tråd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå