Gå til innhold

Er dette lov?

Storebror & Lillesøster

Anbefalte innlegg

Skrevet

En mor med 3 arvinger,(disse er ikke på talefot),1 av dem er verge for moren som bor på sykehjem og er dement,den ene datteren selger huset til sønnen sin (barnebarnet hennes) for 1/4 av husets verdi,og innboet hennes står der fremdeles og dette er 9 mnd siden det ble solgt,er dette lov?

Ingen av de andre partene ble informert om dette,de vil jo i sedet for en arv på 5-600.000 få 100.000 (for huset) pluss da 1 mill som skal deles som hun har som formue og innboet,men han har jo allerede overtatt med innboet,selv om hun visstnok har merket en del av tingene,hvem som skal ha hva,det kan jo han lett fikse på nå når han bor der,trodde ingen hadde lov til og gå inn i et hus der det var arvegods som ikke var delt,så lenge eieren er dement.

Det er den ene datteren som da har selt huset for en billig penge til sin egen sønn som er verge for moren,syntes det også er litt rart siden ikke søsknene er på talefot,og vi vet jo heller ikke om de har brukt penger fra hennes konto.

Er dette ulovlig?

Hva kan gjøres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det er lov nei, men jeg kjenner ikke så godt til arveloven.

Skrevet

Er det vergen som har solgt morens hus? Til sin sønn? Hun er bare verge? Hun må jo levere regnskap til overformynderiet, så der vil de jo se hva hun har brukt penger på.

Om søskenene prater sammen eller ikke har ikke noen betydning.

Jeg ville vel kanskje tro at det ikke var lov å selge et hus så billig, ikke uten at det kommer inn noe forskudd på arv greier, og da skal jo det trekkes fra under arveoppgjøret. Tror ikke der er noen regler om at en ikke skal inn i huset. Mener å ha lest i norsk ukeblad eller noe om at man må si ifra innen en viss tid dersom man er uenig om et slikt salg.

Dersom de andre søsknene ikke stoler på vergen tror jeg de kunne ha protestert mot at hun skulle være det.

Jeg var vel ikke akkurat mye til hjelp men... Hadde det vært meg hadde jeg spurt en advokat. Men så lenge damen (moren) lever tror jeg ikke de kan kreve noen arv ennå.

Skrevet

Nei, dette er ikke lov. Gavesalget kan omstøtes i slike tilfeller.

Skrevet

Nei det er ikke lov og jeg ville kontaktet advokat snarest.

Satt denne demente damen i uskiftet etter sin mann også?

Skrevet

Det som er avgjørende her er om denne datteren er oppnevnt verge, eller bare handler på vegne av sin demente mor. Er mor umyndiggjort, og datter verge for henne skal datter handle på vegne av mor, i mors interesse. Dvs at det ikke nødvenigvis er ulovlig det som er blitt gjort, om det kan bevises i ettertid at dette var mors intensjon før sykdommen, hennes vilje, eller at det var til beste for mor og hennes etterkommere. Når det er sagt så lukter det litt å gjøre det på denne måten.

Er mor derimot fortsatt myndig, og datteren ikke har en offentlig oppgave som verge, hun bare ordner med det økonomiske, hjelper til med ting som må gjres, og påberoper seg å derfor være verge stiller det seg annerledes. For mor kan selge huset med innbo for en krone til hvem hun vil så lenge hun er vurdert som myndig og klar. At datteren hjelper til med dette er det ingenting galt med, selv om det kan virke påfallende. Men selvsagt kan man sette spørsmålstegn ved mors viten omkring saken.

Arverett er kompliserte saker, så uansett ville jeg tatt kontakt med en advokat.

Skrevet

Det er hennes egen datter som er verge,og det er jo ikke rett når ikke søsknene prater sammen,og de har heller ikke vist at hun var det og at hun har solgt huset billig til sin egen sønn før 9 mnd etterpå,men man har 1 års klagerett,prøver og finne ut av litt og en adokat i familien mener det ikke er lov og gjøre det uten og opplyse alle arvingene.

Vet om noen dør på pleiehjemmet der jeg jobber får ikkje ungene lov til og gå inn der før...et eller annet,papirer er i orden selv om de er alene om arven.

Nei de vil ikke kreve noen arv enda,men det går jo kraftig ut over den arven de en gang skal få,når den ene styrer slik,til sin egen fordel,og gir sønnen et billig hus verdt i underkant av 2 mill,og selger det for 400.000,da får di ikke mye hver,og sønnen hennes får jo mye for pengene,+ at innboet er ikke tatt ut,han kan jo ikke kjøpe et hus og bo der med hennes ting,de burde jo deles.

Skrevet

Er ikke sikker men jeg tror det,er ikke min arv dette gjelder,men bestefar sin. han er død så da er det jo mamma som arver etter han.

Skrevet

Hun har vært dement lenge og var det da huset ble solgt,dattere har vel bare tatt seg jobben som verge,siden hun er den eneste av de 2 barna som har mulighet til det (sidenden ene av søsknene ikke lever og hun da blir den nærmeste i fam),men det blir jo ikke rett når hun styrer sånn.

Skrevet

"Tatt den jobben" vil vel da si at de to andre søskenene ikke har godkjent ordningen, og at dette ikke er et offentlig godkjent verge. Det vil i praksis si at mor fortsatt er myndig og gjør med sin formue og eiendom som hun vil, selv om det er datteren som har utført handlingene. Man kan nok klage, men så lenge mor ikke er umyndiggjort skal man måtte kunne bevise at hun ikke har vært i stand til å ta en slik avgjørelse, samt at man må kunne bevise at handlingene ikke har vært i tråd med hennes ønsker, og til beste for henne selv og hennes arvinger.

Skrevet

Ja og vi har snakket med pleiehjemmet og både de og lege vet jo at hun har vært dement flere år.

Skrevet

Uansett kan de ikke selge huset til under takst om hun sitter i uskiftet bo etter sin mann.

Skrevet

Nei det er klart, men det fremkommer jo ikke, så jeg gikk ut fra at det var skiftet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...