Gå til innhold

Hva snakker man om med en sosionom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har time hos sosionom i neste uke pga at jeg er på utredning til nyretransplantasjon.

Er legen min som har bestilt timen.

Men hva gjør en sosionom? hva snakker man om???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytt....

Skrevet

Hei! Jeg er sosionom :) Vet jo ikke hva dere kommer til å snakke om selvsagt, men sosionomer har ofte god kjennskap til systemet. Rettigheter, lover og regler ifht feks NAV etc. I tillegg er sosionomer utdannet til å kunne prate med folk i vanskelige livssituasjoner, feks sykdom, økonomiske vanskeligheter, psykisk sykdom, problemer i familien, o.l. En god sosionom er nok mest opptatt av å lytte til deg, og høre hva du har på hjertet og svare på eventuelle spørsmål du måtte ha, i tillegg til å kunne gi relevant informasjon for situasjonen du befinner deg i.

Skrevet

Sosionomer har veldig god kunnskap på hva man har krav på av rettigheter ift trygd og ytelser fra nav. Det spørs litt på hvor denne sosionomen jobber også da... Jeg jobber i psykiatrien og har sosionomer som kollegaer og vi jobber som miljøterapeuter begge to....

Skrevet

Jeg skal til en sosionom på haukeland sykehus i bergen.

får vel se om eg finner noen spørsmål,eller noe å nakke om da.

jeg er som regel blank når sånne folk sier: "er det noe du lurer på?" da kommer jeg ikke på noen ting... vet jo ikke hva jeg kan spørre om liksom...hehe

Skrevet

Det er jo et veldig åpent spørsmål, og en god sosionom (etter mitt skjønn) stiller ikke det spørsmålet;)

Kanskje hun/han heller spør deg om hva du tenker om en evt kommende operasjon (dine følelser/tabnker), hvordan det blir hjemme da mht barn/pass etc (praktiske spm) og forteller om hvilke trygdeytelser du har rett på etc.

En sosionom er opptatt av at man bruker rette verktøy for å mestre en vanskelig situasjon, og hun/han kan da hjelpe deg å takle dette på best ,ulig måte, og også svare deg på spørsmål som du måtte ha rundt situasjonen.

Lykke til!

Skrevet

takk for svar=)

Skrevet

Jeg er selv sosionom og har arbeidet på H en liten peridoe. Synes ikke du over skal uttale deg om hva som er en god sosionom eller ikke basert på spørsmål de stiller vedkommende...Husk at alle mennesker er forskjellige og har ulike behov.

Til trådstarter, dette går på økonomiske rettigheter, eventuelle spørsmål fra deg, støtte, tanker og diverse.. sosionomen vil nok fort fange opp hvor du er og ta samtalen derfra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...