Gå til innhold

Soppspørsmål :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man alltid ha svie/kløe/ubehag når man har sopp? Jeg trodde egentlig jeg hadde mye erfaring, men nå når jeg går gravid så blri jeg i tvil. Det er liksom ikke måte på mengder med utflod og hva slags farge det er på den (den er ganske tynn, men mørkegul på en måte) og lukter ikke spesielt godt (eller, her er jeg litt usikker på hva det egentlig lukter siden luktesansen min i tillegg er litt ekstrem og jeg spør IKKE noen andre om å lukte for meg). Men jeg klør ikke (noe jeg alltid har gjort ved infeksjon tidligere), det svir ikke og er ikke ubehagelig.

Mitt spørsmål er da; vil feks en soppinfeksjon gi utslag på de urinprøvene man leverer ved hver kontroll? Eller vil man kunne merke det på noen annen måte enn ved at legen tar en gu feks?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der er noe som heter bakteriell vaginose. Det klør ikke, og kan lukte litt sånn råtten fisk. lukten blir spesielt ekkel/sterk ved samleie/opphisselse(min egen erfaring, vet ikke om det stemmer helt;). Da må en ha medisin av legen. Dette er som sopp; noe du får helt på egen hånd, grunnet ubalanse i bakteriefloraen.

Sopp gir kløe, svie, rødhet og klumpete utflod. Det kan være starten på dette, eller en svak infeksjon du har.

En finner det ikke ved urinprøve. Du må ha GU for å finne det ut.

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Da får jeg vel bare spre beina for legen neste gang da, uansett hvor lite lyst jeg har til det :(((

Skrevet

Jeg har merket de samme symptomene etter jeg ble gravid - myyyye og tynn, gulaktig utflod. Lukter ikke ille, men litt mer enn vanlig.

Uansett, det jeg skulle fram til, var at jeg vet at hos meg er det IKKE sopp, for det har jeg vært mye plaget med tidligere. Og tro meg - det kløøøør og svir og man blir sår og rød, pluss at utfloden ofte blir kremaktig md klumper i ved sopputbrudd, noe som ikke er tilfelle nå. Hadde det likt sist svangerskap, tror økningen/forandringen av utflod bare er en følge av graviditeten. Men for all del, alle kan ha forskjellige symptomer, så hvis du er uskikker kan det sikkert være greit med en GU. :)

Ville bare få fram at det ikke MÅ være sopp eller bakteriell vaginose selv om utfloden forandrer seg.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...