Gå til innhold

hva spiser barna deres?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min gutt på vil bare spise helt most mat. Prøver å gi han brødskive, men får bare så vidt puttet en liten smule i munnen hans og da bare hoster og harker han. Han spiser 6mndmiddagsglass. Prøver å gi ham de for 8mnd, men da bare brekker han seg..Han spiser ellers godt med grøt morgen og kveld og most frukt som mellommåltid. Og mye middag..dersom det er helt most...

 

Hva med andre i marsklubben???

Noen tips om hvordan vi kan få han til å spise skive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For oss var dette en laaaaang prosess. Jenta mi spiser nå: Grøt frokost, brødskive lunsj, middagsglass (8mnd) og grøt til kvelds. Begynte rundt 7 mnd med brød. Ga da kun en liten smule med leverpostei. Brukte en hel mnd før vi var oppe i terningstørrelse på brødbitene. Hun var IKKE glad for å ikke lengre få finmoset mat. Jeg bløtet brødet så det skulle være enklere å svelge. Ga henne bare et par-tre biter om dagen den første tiden siden hun bare brekte seg. Men etterhvert ble det bare bedre og bedre. Ved 8 mnd begynte vi med 8 mnd middagsglass. Dette medførte store protester. HUn ville ikke ha klumpene. Men ga henne litt og litt på skjeen og i løpet av en uke spiste og tygde hun som bare det. Så jeg fant vel egentlig ut at det er en langsom prosess, men gi litt hver dag så venner de seg til det og lærer å like det. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Samme problemet her, men dette er ikke noe han styrer selv. Om jeg gir ham en bit av hva det nå måtte være, brekker han seg, og slutter ikke før biten er ut. Og da kaster han også opp. Dette gjør han om grøten er for klumpete ol. Så jeg gir også middagsglass for 6 mnd, men grøt gir jeg ham 8 mnd. Hipp sin er kjempefin!

Men, regner med at dette blir bedre etterhvert..Det må jo nesten det... Stresser ikke ennå, men håper jo at dette blir bedre om ikke så alt for lenge. Tror jeg lillemann håper og, for han er kjemepegira på å smake på alt som vi spiser. Vil heller ha det enn sin egen mat. Men, detter er ikke noe han styrer selv.

Vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men har en medfødt sak, der han er litt "tranghalsa", og har strevd litt med lyder når han puster ol. Dette skal gå over av seg selv innen han er 18 mnd. Men, vet som sagt ikke om dette er relevant for saken?!?

 

Lykke til iallefall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også en kresen liten frøken. Men etter at vi nattavente for et par uker siden, ser det ut som om det løsner litt.

 

Før vi i det hele tatt begynte å gi brødbiter med pålegg, ga vi henne brødskalken mange ganger. Den putta hun inn og ut av munnen og ble vant til smulene som datt av skalken inne i munnen - hun synes det var veldig spennende når hun kunne holde på selv. Etterhvert prøvde vi med brødbiter, det var ganske mange måltider med kun noen få biter. Nå er hun veldig ivrig på brød og kan spise opptil en hel brødskive etter at hun har fått mm. Hele prosessen tok sikkert 1,5-2 mnd....så som med så mye med disse rare små, så trenger man tolmodighet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei¨.

Vi har hatt samme problem,han spiser ingenting som ikke er finmost,brødskive har han bare spyttet ut.

det løsnet litt for et par dager siden,da ga jeg han en halvskive med prim i hånden mens jeg laget ferdig gøt og mme.Den gikk ned på en to tre med skorpe.Prøvde med en skive leverpostei i dag,men den gikk i gulvet,det var prim han ville ha.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Ingvild får pupp tidlig morgen og mellom middag og kvelds. Grøt til frokost, gjerne sammen med en skorpe eller liten skive hun kan holde selv og gomle på. Da helst med smør og skinkeost eller kaviar

 

Til lunch er det grøt og fruktmos, eller youghurt (sånn babyglass) og kavring eller annen grov sukkerfri kjeks. Gjerne med smør på.

 

Til middag har vi strevd lenge med glassmat, hemmelagde moser av alle slag men det er ikke mye hun vil ha. Kun en sjelden gang. Så di siste dagene har hun fått av vår mat. Uten krydder ol... da kan hun plutselig spise biter. I går spiste hun f.eks 2 kjøttboller, 4 pastaskruer, 4 gulrotbiter, noen erter og 3 brokkolikvaster...ganske små men...

 

Til kvelds er det en stor posjon grøt og litt fruktmos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår spiser egentlig det meste.. Brødskive,(leverpostei, brunost, smøreost, prim, syltetøy..) middagsmat( ikke så veldig glad i de glassene men..) frukt( mos og eplebåter ol), yoghurt og selvfølgelig grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brødskive uten skorpe om morgonen pluss vann. skive bitene er ikke små.. tygger med gommene, nå for tiden er d mild makrell i tomat han fåt på skiven uten smør. ELSKER DET! liker også mild skinkeost :)

 

får skive igjen til lunsj, pluss noe frukt,

får middagsglass.... eller noe av våres middag om det er lite salt og krydder i.

 

får kveldsmat skiver...

og ofte ett måltid til i løpet av dagen... hn vil nesten ikke ha grøt lenger, men det synes jeg er like greit :) drikke veldig mye vann =) og elsker frukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere som har problemer med å gi barna brødskive, har dere prøvd å duppe terningene i melk først?

 

mi spiser nesten alt hu, hu spiser middagsglass for 12 mnd, kan ha i seg opp til to brødskiver til lunsj, hun får leverpostei,makrell eller kaviar.jeg liker ikke å gi henne "sukkerpålegg" hun spiser som regel samme middag som oss, litt most med gaffel, men med biter i. frukt er visst nam. grøt begynner hu å bli lei av, men spiser det til frokost. også syns hu sånn småfolk mellom måltid er kjempegodt. hu finnes ikke kresen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min førstemann var sånn,kunne ikke gi han middag for hanes alder.Måtte til sverige for å fått kjøpt moset nok mat.

Mens den på 9mnd her hjemme nå spiser brødskive og mat til hannes alder.

Ikke tenk så veldig på det for plutselig så vil han ha med biter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun elsker brødskive, mest med leverpostei. Begynte med det da hun var rundt 7 mnd. Var litt tilfeldig at hun ble interessert i det jeg spiste, så lot jeg henne smake og hun tygget ivrig. Etter det ble det en skive hver dag. Men små små biter i starten da, og mye pålegg på!;)

Hun liker heller ikke moste blandinger med biter i (8mnd-glass), da brekker hun seg. Må være bare biter eller bare mos liksom! Merkelige greier, men slik er det..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa mi har den siste mnd begynt å spise som en hest!:) det var nattpuppen som måtte kuttes for at hun i det hele tatt ville ha noe annet..

 

litt pupp tidlig morgen

hjemmelaget havregrøt med fruktmos til frokost

to brødskiver og halv banan til lunsj ( enten med skinkeost, leverpostei eller 8mnd glass med skogsbær som syltetøy)

Middag (enten det vi har, eller litt potet,grønnsaker, kyllingpålegg,fist etc)

og to brødskiver til kvelds+ litt pupp :)

 

Jenta mi er litt sær og nekter å spise finmost mat..hehe, verken ferdiggrøt eller middagsglass skal hun ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...