Gå til innhold

Folat sunt..eller?

MammatilMarcusoglillespiren<3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk som sikkert mange av dere hær inne,anbefalt av lege og ta folat tilskudd under de tre første måndene i svangerskapet for å minske misdannelser hos barnet. Nå viser det seg at folat tydeligvis ikke er så sunt likevel? Dette er noe folkehelseinstituttet melder ifra om..folat tilskudd kan nemmelig gi luftveisplager hos barnet tydeligvis..hvor alvorlig skal man ta dette? folkehelseinstituttet mener alikevel fortsatt at man skal ta folat som anbefalt uansett hva de har funnet ut.Dette vil sikkert si at de ikke er sikker på resultatet av denne forskningen. jeg som trudde folat var et harmløst vitamin...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På folkehelseinstituttets nettside står det:

"Studien viser at bruk av folattilskudd i svangerskapet også er forbundet med en lett økt risiko for luftveissykdom hos barna. Kvinner som ønsker å bli gravide skal likevel ta tilskudd av folat for å forebygge misdannelser hos fosteret."

Så betyr vel at fordelen med å ta folat er mye større enn ulempen.

Skrevet

Hadde vært fint om du kunne lagt ved en link så jeg kan lese mer om det selv.

Skrevet

Link til der folkehelseinstituttet skriver om dette:

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,2687:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:72833::1:5569:1:::0:0

Finner dere ikke det der, er det bare å gå inn på www.fhi.no, søke på folat i søkefeltet, og da er det bare å klikke seg inn på følgende:

Risikofaktorer for luftveisplager i tidlig barndom

For øyeblikket er det den første linken som dukker opp når du søker. Der oppsummeres kort resultatene fra en doktorgrad.

Skrevet

Takk takk...

Jeg har tatt folat både før jeg ble gravid og de første 3 månedene av graviditeten. Og hadde jeg lest dette før jeg ble gravid så hadde jeg nok tatt folat uansett. Riskoen for ryggmarksbrokk er for meg høyere å ta enn riskoen for luftveisplager.

Skrevet

Jeg er enig med deg Ulle-m-Gullet-&-et-frø. Men jeg synes det var så merkelig at dette skulle være farlig...altså..det er en type b vitamin..og alle snakket jo om hvor sunt det var å ta...og til og med hvordan det skulle gi flere helsegevinster til oss gravide. Men Det står jo også at de ikke har forsket nok på dette enda...så det kan vel også være feil det de har funnet nå? men jeg har også tatt folat nå og er jo ferdig med første tri..men noen anbefaler og fortsette å ta folat..er det noen som har noe peiling eller info om dette? Nå som jeg har tatt folaten i tre mndr liksom...kjenner jeg nøler litt med å evt ta det enda lengre tid..

Skrevet

Det står jo at de har funnet en LETT økt risiko for luftveisplager når man tar folat. Mens hovedfokus ligger på overvekt og røyking som årsaker til luftveisplager. Så lenge sammenhengen mellom folat og luftveisplager er så svak, og det foreløpig ikke finnes andre studier som underbygger dette, så ville jeg vært skeptisk. Det er ikke sikkert at det er en reell sammenheng man har funnet, og flere studier etterlyses.

At et vitamin evt skulle være farlig synes jeg ikke er noe rart. Man kan jo f.eks. få A-vitamin-forgiftning. For store mengder A-vitamin (den typen som kommer fra kjøtt, ikke den fra gulrøtter, frukt og grønt), er ikke bra.

Så lenge folkehelseinstituttet fortsetter å anbefale folat, så kan jeg ikke forstå at helsepersonell kan gå bort fra denne anbefalningen. Å hindre misdannelser virker jo som en viktigere ting enn å hindre en lett økning i risiko for luftveisplager.

Skrevet

Jah,jeg er faktisk helt enig med deg jeg.

Skrevet

Jeg leste også den artikkelen og stusset litt et øyeblikk siden jeg jo hadde brukt folat. (Tar fortsatt 200 mcg i multivitaminen min.) Men jeg har forholdt meg til anbefalingen og er ikke bekymret for om det siden skulle vise seg å ikke være det beste. Så lenge vi har fulgt annbefalingen har vi gjort det som har vært ansett som riktig på det tidspunktet vi gjorde det. For meg er det tilstrekkelig i alle fall. Samtidig deler jeg vurderingen til de som sier at det her trolig vil bli en kost nytte vurdering av hva som har størst konsekvens. Lette luftveisplager eller ryggmargsbrokk. Etter hva jeg har lest er forskningen rundt effekten på ryggmargsbrokk relativt god og man har også forskning som viser effekt i forhold til å forebygge leppe-gane spalte. På den annen side er det i føge Gro Nylander sin bok forskning som tilsier at bruk av folat kan øke hyppighet av tvillingfødsler og at man derfor vurderer å gå bort fra anbefalingen om bruk av folat før man blir gravid. Forskningen vil alltid kunne bringe ny kunnskap på bordet, heldigvis. Noen ganger bekrefter det at vi har gjort riktig, andre ganger må vi endre anbefalinger og atferd. Men jeg kan i alle fall ikke spå fremover i tid så for min trygghetsfølelse så er det tilstrekkelig å forholde seg til det som er anbefalt her og nå. Noe mer kan jeg dessverre ikke gjøre for barnet mitt. Selv om det selvfølgelig hadde vært alright med noen absolutte garantier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...