<3 Milla <3 Skrevet 8. desember 2008 #1 Skrevet 8. desember 2008 Jeg sliter så fryktelig tidvis med å sove over lengre perioder, at jeg bare holder på å knekke på midten av utmattelse... Jeg har ved 3 anledninger tatt sove.med (imovane/apodorm) og føler jeg burde latt være så klart, men når jeg er så sliten så er det ikke bare humøret det går utover men jeg blir også mer kvalm og "syk". HAr bare tatt 3 ganger da i løpet av straks 6 mnd, men har så dårlig samvittighet. Jeg fortalte det til jordmor og hun sa ingenting så lenge det ikke var snakk om mer enn noen ganger... Noen som har erfaring med dette eller noe lignende? Hilsen *dårlig samvittighet*
Såså Skrevet 8. desember 2008 #2 Skrevet 8. desember 2008 Dette er jo alltid en overveielse av fordeler vs risiko ved å bruke et medikament, men du bør snakke med legen din om dette. En jordmor har strengt tatt ikke kompetanse til å vurdere dette. Legen din kan hjelpe deg å finne en god løsning på søvnproblemene, for deg og barnet. Lykke til og sov godt;-) Siterer fra Felleskatalogen (felleskatalogen.no): Om Apodorm (Nitrazepam): Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Passerer. Benzodiazepiner kan etter kontinuerlig tilførsel over lengre tid gi opphav til hypotoni, respirasjonsforstyrrelser og hypotermi hos den nyfødte. I enkelte tilfeller er det også rapportert abstinenssymptomer hos barnet. I dyrestudier er det rapportert om ganespalte og CNS-misdannelser. Nitrazepam bør derfor ikke benyttes av gravide. Overgang i morsmelk: Nitrazepam vil i noen grad gå over i morsmelken. Ved dosering som søvnmiddel, 2,5 og 5 mg, vil konsentrasjonen i morsmelken være så lav at påvirkning av barnet som regel ikke vil forekomme. Bruk av høye doser nitrazepam til ammende som antikonvulsivum bør nøye vurderes mot hensynet til barnet. Hos nyfødte er halveringstiden meget lengre enn hos eldre barn og voksne. Preparatet bør ikke brukes under amming. Om Imovane (Zopiclone): Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Klinisk erfaring hos gravide er begrenset. Dyrestudier viser reproduksjonstoksiske effekter. Negative farmakologiske effekter på fosteret i 3. trimester og/eller det nyfødte barnet slik som hypotoni, påvirkning av respirasjonen og hypotermi kan ikke utelukkes. På grunnlag av dette anbefales ikke behandling under graviditet. Overgang i morsmelk: Zopiklon går over i morsmelk. Mengde zopiklon som gjenfinnes i morsmelken er ca. 50% av mengden i morens plasma. Selv om konsentrasjonen av zopiklon i morsmelk er lav, bør ikke zopiklon gis til ammende kvinner.
<3 Milla <3 Skrevet 8. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 8. desember 2008 Tusen takk for utfyllende svar Har sakt ifra til legen også og hun sa det samme som jordmor, men jeg uttrykte vel heller uro for jordmor da. Siste jeg vil i verden er å skade min lille Men ettersom jeg straks er i 3 tri, så skal jeg ikke ta noe mer overhodet... Takk for at du fant frem det om medikamentene
Elisa ♥2 barnsmor♥ Skrevet 8. desember 2008 #4 Skrevet 8. desember 2008 Jeg slet veldig med det samme. Legen skrev ut Stilnoct til meg, og det er visst det som oftest gis til gravide. men jeg var skeptisk til å ta med, så jordmor satte søvnakupunktur på meg og jeg kjøpte meg god-natt-te på helsekosten. Dette hjalp veldig, og sover nå godt, bare oppe på do og sovner igjen. Også hørt at allergimed ofte brukes som sovemed til gravide. Antihistaminer. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå