Gå til innhold

Hadde begynnende magesår, ja...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tatt gastroskopi pga av mageproblemer og der kunne de finne at jeg "produserer" for mye magesyre og at jeg er i faresonen for magesår (har mye slikt i familien). Skal til ny gastro om ca ett år. Men de så også at jeg hadde en muskel mellom magesekken og tolvfingertarmen(?) som var slapp. Men mer fikk jeg ikke vite (legen vat stressa og snakket dårlig norsk). Noen som vet hvilke symptomer det gir, om det gir noen i det hele tatt? Og er det noe å gjøre med det (kirurgi)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff da, så kjipt! Men fortvil ei, jeg har hatt diagnosen i 10 år og går daglig på medisiner som heter Nexium,og det gjør at man lever helt normalt. Kirurgi fraråder de, da inngrepet ikke er spesialisert nok eller bra nok rett og slett. Men er man ekstremt ille, så opererer de og man må gå på medisiner samtidig. (Har en onkel som har gjort dette)

Fikk du trippelkur mot magesåret? Og er du sikker på at det ikke var lukkemuskelen mellom magesekk og spiserør som var slapp. Såret er vel på tolvfingertarmen stort sett tror jeg.

Jeg har en hel familie med dette og derfor fikk jeg det i så tidlig alder, kan det meste om denne sukdommen så send gjerne pm vil du vite noe spesielt:-)!

Skrevet

Nei, jeg fikk ikke det. Hadde forventet det siden halve familien har brukt denne trippelkuren. Har tidligere brukt både somac og zantac, men legen ville jeg skulle kutte de ut og heller ta ved behov. Det var muskelen mellom magesekken og tolvfingertarmen, ja. Synes også det var rart, siden jeg har relukssykdom og dermed er vel muskelen mellom spiserør og magesekken slakk? Har også hatt ett pat tilfeller av blødende magesår i familen, så man kan trygt si at vi er en "magefamile"=) Har hatt mageproblemer i mange år, men det var først nå jeg var "tøff" nok til å ta en gastro...Kan ikke si at det frister til gjentakelse;-)

Skrevet

Neste gang du skal ta gastro sier du at du skal ha beroligende sprøyte, da sover man så fint og våkner opp noe søvnig litt etterpå. Jeg må ta gastro en gang i året, for å utelukke forandringer i spiserøret (som jo kan være kreft i verste tilfellet), og jeg får alltid slik sprøyte;).

Er litt rart at du ikke må bruke Somac el. permanent, iallefall når du får magesår. Har du mye vondt i spiserør og overkropp og slikt da?

Jeg kan faktisk ikke ha en dag uten medisiner, men det hjelper utrolig bra. Det eneste jeg ikke kan spise er tabasco og rå løk, i tillegg til bart brennevin, og det klarer jeg meg jo uten.

Skrevet

Heldigvis ikke så mye vondt nå lengre. Merker det ev og til, spesielt på kveldstid. Har hatt lignende "anfall". Et par ganger da jeg har drukket og noe ganger etter store fete måltid. Ene gangen trodde jeg at jeg hadde problemer med hjertet, men det var visst vanlig å blande brystsmerter med magesmerter. Har ofte ett slags sug i magen. Men jeg får bare stresse ned og være litt forsiktig. Og blir det for ille, får jeg kreve en ny gastro...Dritt med mageproblemer atså=) Du har hatt det i 10 år? Du må jo ha vært ung da? Vet at både min lillebror og ene tanten min fikk det i tenårene. Pappa hadde magesår i 20 år før han ble så syk at han måtte innlegges (mannfolk!). Men etter endt kur har alle vært 100% friske.

Skrevet

Så bra at du ikke har så mye vondt lenger. Jeg må også spise mager mat i hverdagen (men det er jeg vant med hjemmefra, og det er ingen negativ bieffekt;) Ble frisk av magesåret etter trippelkuren,men fikk jo magesår pga. den defekte lukkemuskelen i utgangspunktet.

Det er jo vanligst at menn i 40-50 årene får dette (og meg da), og de blir gjerne kjørt i hui og hast til sykehuset med "hjerteinfarkt", så det sier jo litt. Pappa, broren min, onkel og farmor har det samme som meg, men jeg har vært ekstremt heldig med min oppfølging av dette. Fått flinke spesialister ol., men det skyldes kanskje min unge alder da jeg fikk dette. Jeg var rundt 18 da jeg fikk symptomene og 20 da jeg fikk diagnose og medisiner. Da hadde jeg kastet opp etter hvert måltid i flere måneder (og trodde at det var litt ekstrem halsbrann bare) og var rimelig skranten kan du si. Hadde nettopp flyttet hjemmefra, og var nok ikke like flinktil å sende meg selv til legen, som det Mamma hadde vært.

Skrevet

hvilke tengn har man på magesår/magekatar da? jeg har i flere år hatt smerter. vært påsykehus for det en gang. de sa det var magekatar. det er ikk ofte. men er drit vondt når jeg får smerter. jeg får det mye når jeg er gravi samt halsbrann. jeg får vondt midt i mellom navellen og puppa. altså der hvor ribbeina "møtes" på en måte. jeg har tenkt flere ganger at jeg burde få det sjekket skikkelig men. har ikke hatt gastropi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...