supernint Skrevet 7. desember 2008 #1 Skrevet 7. desember 2008 Jeg var på første svangerskapskontroll i uke 10. Legen sa jeg kunne ta neste kontroll hos jordmor i uke 21.Skal på UL i uke 20. Er nå 16+4. Og synes egentlig det er lenge mellom kontrollene. Føler meg litt svimmel for tiden.. samt er slapp og sliten.. men det kan jo være så mangt.. Børr jeg bestille meg time tidligere enn det lege sa? Andre som har lenge mellom kontrollene? Og er dette vanlig?
Nyckelpiga Skrevet 7. desember 2008 #2 Skrevet 7. desember 2008 Jeg var på første kontroll i uke 10, og skal ikke på noen ny kontroll før i uke 21-22, men skal på UL i uke 17. Så det er omtrent som deg. Jeg syntes også det var lenge mellom uke 10 og 21, men jordmor sa det var vanlig, med mindre det var noe spesielt, da kunne jeg få time mellom det vanlige. Er også svimmel, men hadde lavt blogtrykk i uke 10, så det kan jo være derfor jeg fortsatt er litt ør. Har jo heller ikke fått svar på noen av blodprøvene, så jeg vet jo ikke om det er fordi jeg har lavt jernlager at jeg er svimmel.
Gjest Skrevet 7. desember 2008 #3 Skrevet 7. desember 2008 Jeg var på første kontroll hos lege i uke 9, deretter i uke 11, uke 15 og skal tilbake til lege i uke 21. Jeg var hos jordmor uke 16 og skal på ultralydundersøkelse i uke 18. Hva som er vanlig veit jeg ikke da dette er min første men hvis du er sliten og svimmel ville jeg kontaktet lege for det kan jo være en "bivirkning" av graviditeten"
Yarn Skrevet 7. desember 2008 #4 Skrevet 7. desember 2008 Det er iallfall helt "vanlig" å ha dette intervallet mellom de første kontrollene. Det er i følge offisielle retningslinjer, eller hva man kaller det:) Men her i Stavanger er det en lokal vaiant med en ekstra kontroll rundt uke 16. Slapp og sliten, er iallfall ikke så uvanlig, men svimmel kan jo være litt slitsomt. Jeg tenker på lavt blodtrykk, men det vet jeg jo lite om:) Det er jo også mulig å ringe jordmor eller lege å snakke med dem for å høre om det er noe de kan gjøre, eller om du skal vente:)
Mamman til Mia Camilia Skrevet 8. desember 2008 #5 Skrevet 8. desember 2008 Jeg har gått vær 4 uke. Begynte i uke 8. neste 12 så 16 osv.
frua Skrevet 8. desember 2008 #6 Skrevet 8. desember 2008 Jeg var på første kontroll i uke 12. UL i 19. uke og skal til legen igjen i 25 uke. Det skal visst være ca 8 kontroller totalt. Kontrollene kommer tettere på slutten - jeg ender nok opp med 8 kontroller totalt, om alt går som det skal.
74skytte Skrevet 8. desember 2008 #7 Skrevet 8. desember 2008 Det er nok forskjellig rundt omkring, og forskjellig fra tilfelle til tilfelle. Jeg startet først med kontroll annenhver uke,og nå går jeg hver fjerde uke. Men det er nok fordi veien mot en graviditet har vært laaang. Ble gravid ved hjelp av ivf etter 3,5 år med prøving, og mistet 3 ganger, så det er nok derfor jeg får tettere oppfølging. Er man frisk og rask og ingen plager, så behøver man ikke å gå så ofte, men føler du at ting ikke er som det skal, så ikke nøl med å ta kontakt med lege/jordmor.
Trollunn Skrevet 8. desember 2008 #8 Skrevet 8. desember 2008 Helt vanlig det der. Syns ikke det er noen vits med legetime for svimmelhet, at man er slapp og sliten heller. Det er helt normalt. Hvis man ønsker sykemelding så må man self til legen... Etter UL din uke 20, så skal du sikkert til kontroll i uke 24 igjen, deretter hver mnd framover. Før dette er det liten vits i tette kontroller.
snafselafsen <3fødeklar<3 Skrevet 8. desember 2008 #9 Skrevet 8. desember 2008 Jeg var hos legen i uke 8 og fikk beskjed om at jeg ikke skulle ha ny time før i uke 24...Fryktelig lenge mellom, men slik var det når man var flergangsfødende. Skulle selvsagt bestille time hvis det var noe... Lurer du på noe, kan du vel bare ringe og høre med jordmor også
tg85 Skrevet 8. desember 2008 #10 Skrevet 8. desember 2008 Jeg er enig og synes det er altfor lenge mellom svangerskapskontrollene. Jeg går til privat jordmor innimellom jeg, fordi det føles så trygt å godt. Slipper å gå i uvisshet om alt er bra. Jeg var til ultralyd i uke 7 og skal nå i uke 14, deretter i uke 18. Ellers har jeg hatt den "vanlige " legetimen i uke 10.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå