Anonym bruker Skrevet 7. desember 2008 #1 Skrevet 7. desember 2008 Skulle lese bok her i sted. En bok på en del sider, albert åberg bok fra jeg selv var liten. Har lest den noen ganger før. Han fant den frem selv, og når jeg kom inn ville han lese den for meg. Han siterte hele boken tilnærmet ordrett. Så ordrett at jeg faktisk begynte å lure på om gutten har lært å lese på magisk vis. Det er relativt avanserte setninger også, det er ikke noen pekebok, for å si det sånn. Setninger som at Albert Åberg lekte med Sakkeus med et sammenkrøllet papir i et hyssingsnøre, altså setninger vi ikke bruker her hjemme.Han "leste" også helt riktig i form av når han bladde om osv. Men han kan ikke lese. Han har bare en hukommelse som skremmer vettet av meg. Tok så frem en postmann pat bok som vi ikke har lest på veldig lenge. Ordrett igjen. Fra side til side. Utrolig gøy, jeg klarte jo ikke å la være å le, heller:) Sikkert ikke noe veldig unormalt over det, men jeg skvatt virkelig til. Vet jo fra før av at han har en voldsom hukommelse, men jeg hadde selv ikke hatt en sjanse til å huske alt ordrett, slik han gjør, med mindre jeg hadde gått inn for å pugge boken utenat.
Silje%guttenemine Skrevet 7. desember 2008 #2 Skrevet 7. desember 2008 Så ordrett at jeg faktisk begynte å lure på om gutten har lært å lese på magisk vis. hehe, lese på magisk vis høres morsomt u t:)
Silje%guttenemine Skrevet 7. desember 2008 #3 Skrevet 7. desember 2008 Så ordrett at jeg faktisk begynte å lure på om gutten har lært å lese på magisk vis. hehe, lese på magisk vis høres morsomt u t:)
Silje%guttenemine Skrevet 7. desember 2008 #4 Skrevet 7. desember 2008 Så ordrett at jeg faktisk begynte å lure på om gutten har lært å lese på magisk vis. hehe, lese på magisk vis høres morsomt u t:)
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2008 #5 Skrevet 7. desember 2008 Hehehe, ja:) Jeg visste jo at gutten ikke kan lese, men man begynner jo nesten å lure på om noen i barnehagen kan ha trent på lesing med ham uten å informere oss:) Så jeg måtte faktisk finne et ord, peke på det, og spørre hvilket ord det var. Han svarte selvsagt feil:)
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2008 #7 Skrevet 7. desember 2008 Det gjorde jeg og i en alder av fire. Lurte NESTEN storesøsteren min til å tro at jeg kunne lese, men bomma på ett ord;( Det var også en bok med ganske mye tekst. Tror det er ganske vanlig. Datteren min på to kan jo fullføre en hvilken som helst setning fra putti i blåbærskogen, annika og andre bøker vi leser for henne.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2008 #8 Skrevet 7. desember 2008 Joda, han har også kunnet fullføre setninger, gjengi fulle scener fra kaptein sabeltann osv siden han var to og et halvt. Men her er det ikke snakk om å fullføre en setning eller lignende. Han har, uten innblanding eller spørsmål, gjengitt ordrett en 17 sider lang bok med veldig mye tekst. Å sitere ordrett en så lang tekst, og det helt sammehengende, blir jo noe helt annet enn å kunne replikker eller setninger hver for seg, utenat. Det pleier å ta meg 20 min å lese denne boken, og jeg leser da i normalt tempo, og uten å stoppe opp for å prate underveis eller lignende, jeg leser da den rene teksten. Så det blir jo en del tekst:)
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2008 #9 Skrevet 7. desember 2008 Kanskje han har Asperger syndrom eller er en savant? De blir gjerne "genier" på visse områder.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2008 #10 Skrevet 7. desember 2008 Jeg kunne lese da jeg var 3 år. I tillegg kunne jeg helt fint sitere bøker uten mange feil. Jeg er ingen savant og jeg har ikke Aspergerssyndrom. Ærlig talt.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2008 #12 Skrevet 7. desember 2008 Ja, jeg er helt sikker på at han ikke har asperger. Jeg forstår godt at du spør om det, og ville selv blitt bekymret for dette dersom han ikke hadde vært så flink sosialt, hatt så tidlig utviklet empati, og vært så flink til å lese kroppsspråk og ansiktsuttrykk som han er. Han har heller ingen gjentakende atferd eller lignende. Vet at alle aspergere er forskjellige, men jeg finner ingenting som ligner hos ham. Jeg blir ikke fornærmet over at du spør. Fordi det selvsagt kan være naturlig å tenke på høytfungerende autisme når et barn har en slik hukommelse. Jeg vet jo fra før at han er oppvakt, han har kunnet alfabetet siden han var to og et halvt, er flink til å regne osv, men han overrasket meg veldig nå. Han er ikke akkurat den rolige, sindige typen heller, som virkelig ser ut som han lytter, derfor forventet jeg ikke at han skulle ha fått med seg så mye som han tydeligvis har.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2008 #13 Skrevet 7. desember 2008 Da har du bare fått deg en smart liten en da:) Bra at han ikke har en diagnose innen autismespekteret da. Kan jo by på mange utfordringer, selv om det også går fint, med god tilrettelegging.
☆:*´¨`*snuppa*´¨`*:☆ Skrevet 7. desember 2008 #14 Skrevet 7. desember 2008 Jeg siterte boken om noen elefanter, husker ikke hva den heter men dette er en stor bok.. Og det står ikke bare noen få setninger på hver side,en er sikkert 10-15 setn. pr side, og var vel på +/- 20 sider, siterte denne ordrett. Pappa var sikker på at jeg hadde lært å lese, men det hadde jeg altså ikke:) Bare memorert alt sammen. Var 3-4 år da. Lærte å lese i den tida rundt der og.. Og når jeg begynte i 6 årsgruppa skrev jeg skjønnskrift, i 1 klasse oversatte jeg fra nynorsk til bokmål.. Læreren skrev nynorsk, jeg skrev bokmål. Har alltid behersket begge skriftspråkene veldig godt og skrevet og bra.. Kanskje du har en sånn liten forfatterspire i den lille gutten din.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2008 #15 Skrevet 7. desember 2008 Hehe. Dette gjorde jeg også som liten. Kunne mange bøker ordrett utenatt. Lurte meg selv til å tro at jeg kunne lese, men det skar seg med en gang jeg fikk nye bøker. Da kunne jeg ikke lese dem lenger. Har senere lest at mange barn har en sånn fase akkurat når de begynner å bli lesemoden. De er da interessert i bøker, skjønner at bokstavene betyr noe og ønsker selv at de kunne lese. Kanskje du skulle begynne leseopplæring på gutten din.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #16 Skrevet 8. desember 2008 Jeg har tenkt litt på leseopplæring på ham, siden han er så interessert. Jeg var også blant dem som leste som fireåring, begynte tidlig å regne osv. Men jeg ble likevel veldig overrasket over å plutselig få hele boken ramset opp, siden han vanligvis bare flyr rundt og er høyt og lavt, ikke noen åpenbar grublertype. Selv om jeg vet at han virkelig stopper opp og tenker innimellom, altså. Han er generelt veldig guttete, for å si det sånn:) Jeg får høre med bhg hva de synes. Vil ikke begynne for tidlig med leseopplæring, med mindre han selv ber konkret om det. Jeg vet hvordan det er å ligge mange år foran medelever på skolen, og det er ikke bare kjekt, heller.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #17 Skrevet 8. desember 2008 Synes godt du kan starte nå, sørg heller for å legge til rette for at barnet ditt stimuleres på skolen, ved å skaffe egne lærebøker for den saks skyld, siden lærerne aldri tar vare på de mer begavede barna.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #18 Skrevet 8. desember 2008 Tss... Søster min har asperger.. Og hun kunne gjenngi ordrett bøker, filmer, samtaler fra ca 2 års alderen.. En fireåring er nok bare enn oppvakt fire åring.. Nå skal det være sagt att søsteren min ikke fikk diagnose før hun var 6... Ikke noe "galt" med de sosiale genene hennes.. Men mange andre småting som "ikke stemmer helt"..
Winterlady Skrevet 8. desember 2008 #19 Skrevet 8. desember 2008 Da er han sikkert klar for å lære å lese ja . Til opplysning for alle som diagnostiserer uten kunnskaper her: Det er mange som har svært god hukommelse og kan memorisere sidevis utenat, uten at det betyr noe mer enn det. Det samme gjelder evnen til å gjenkjenne, og skape avanserte mønstre i tidlig alder. Dette er en evne som i IQ-tester heter "Mønstergjenkjenning" og gjør at barnet mest sannsynlig har gode evner her og vil score bra på IQ-tester. For at det skal være noe som helst grunnlag for å koble dette sammen med en Asperger- diagnose MÅ et helt spekter av andre symptomer også være tilstede! Dere klassifiserer med andre ord normale, intelligente barn i en kategori dere tydeligvis ikke vet nok om. Det blir like tåpelig som å påstå at alle aktive barn må ha ADHD. Det er en grunn til at psykologer opererer med at f.eks. 4 av 5 kjennetegn må være tilstede før en diagnose stilles, og at det faktisk foregår en utredning med mye undersøkelser..! Selv har jeg arvet den samme evnen til å memorisere opp til 4 sider tekst utenat av min far (som hadde samme evne), og jeg lærte å lese nesten alene da jeg var 4 år. Både jeg og min far er helt normale, men scorer skyhøyt på mønstergjenkjenning . Det har vært en fordel på skolen og universitetet, siden det holder å lese pensum en gang, og det er lett å sile ut hva som er viktig og uviktig. Men det har også medført at jeg har kjedet meg mye på skolen, og irritert meg grønn over lærere som bruker timene på å gjenta ting 2-3 ganger. Kan nevne at hun som har skapt "Dunstan baby- language" videoene, er en kvinne som fant ut at hun kunne høre forskjell på babygråt allerede ved en ukes alder hos barnet (mønstergjenkjenningsevne igjen..), og analyserte seg frem til at det fantes universelle mønstre i spedbarnsgråt som viser om gråten skyldes sult, smerte osv. Genial dvd forresten, anbefales ! Lykke til med din sønn! Han er nok et oppvakt barn som kan trenge en ABC snart !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå