♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 7. desember 2008 #1 Skrevet 7. desember 2008 Brun saus til kjøttkaker, lager du selv eller kjøper du på pose? Jeg kan lage hvit saus, men den brune får jeg ikke til. Da blir det nesten hvit med masse sukkerkulør og det er ikke godt. Så til kjøttkakene blir det posesaus....
litakine og Theodor Skrevet 7. desember 2008 #4 Skrevet 7. desember 2008 du må først surre smørret skikkelig brunt. og så melet og smøret skikkelig brunt. vann og buljong, så en litn skvett kulør...-
Gjest Skrevet 7. desember 2008 #5 Skrevet 7. desember 2008 Jepp... det kan jeg ) Kan jo lage den enkle varianten med meljevnet saus laget på kraft/buljong. Den er veldig enkel, mindre fett og passer ypperlig til feks "hverdags-kjøttkaker" ) Vil du ha "oppskrift" ?
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 7. desember 2008 #6 Skrevet 7. desember 2008 Til kjøttkaker så blir det posesaus. Hvis eg har kotelettar el noko så brunar eg dei i jerngryta også har eg buljong oppi etterpå for så å javne med maizenna. Steiker dei i ultrapluss i ovenen etter bruning, det som kjem av sky der heller eg i sausen etterpå. Har prøva å lage til kjøttkaker au men da syns eg ikkje at den har blitt noko god, må liksom ha det steike "fettet" hvis du skjønnar.........
prekæs Skrevet 7. desember 2008 #7 Skrevet 7. desember 2008 Du bruner fett og mel til det får riktig sausefarge. Og heller på vann/kraft. Å brune gjør du ved å røre i blandingen (fett og mel) till det blir brunt. Så ser du det blir brunere og brunere. Ikke la det stå urørt. Da brenner det seg. Der fikk du det med teskjeer:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå