Gå til innhold

Hva kan vi gjøre??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å prøve å se om vi kunne kutte ned på dagsovingen, da minimaisen ikke sovner før ni, halv ti tiden om kvelden..

Kan ha noe med at han sover lenge om morgenen også, men tenkte at det mest handlet om dagsovingen enda. Han er jo 2 år og 9 mnd.

Har prøvd alt for å holde ham våken idag, men nå for en halvtime siden sovnet ham med kjaken i medisterkakene ved middagsbordet. Går ikke å holde ham oppe. Jeg kan jo ikke flakse rundt som en ku med kugalskap hele dagen heller...

Når han kommer hjem fra bhg sover han også et par timer, noe som resulterer i at kvelden blir forskjøvet. Det er så trasig med tanke på ettermiddagsaktiviteter etc.

Noen med noen tips til hva vi kan gjøre? Han vil ikke sove i bhg, derfor sovner han hjemme istedet.. Og nå som vi egentlig skulle tatt en tur ut på besøk ligger han og sover..

Bare godta at det er slik eller? Hva gjør dere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville kuttet drastisk ned på dagsovingen, kun latt han sove i en halv time. Jentene mine sluttet å sove på ettermiddagen når de var 10 mnd gamle ca. :o)

Skrevet

Da sovner han overalt, går til senga, osv. Føler meg jo helt fæl. Tenkte å vekke ham etter en time nå da ihvertfall.. Men, da blir det surving og styr resten av kvelden fordi han er trøtt, men ikke trøtt nok til å sovne igjen hvis jeg holder ham våken for lenge.. See?? Ikke lett, he he.

Skrevet

I en overgangsperiode så er det litt pes, men det går seg til er min erfaring. Man må bare finne på noe med de så de ikke sovner. Etter noen dager har de vendt seg til å ikke sove på dagen. Men det er ikke så lett når det står på nei. ;o)

Skrevet

Vil tro det går over etter noen dager/ en uke hvis du kutter ut sovingen på dagen nå. Blir nok stress og mas for dere, men det er jo kjekt å ha litt alenetid på kvelden også ;-)

Høres jo ut som om han er et b-menneske...

Min eldste sluttet å sove da han var 2,5 år, og minsten (nesten 2 år) sover bare i barnehagen, og ikke i helgene hjemme.

Skrevet

Ok, takker for svar.

Tenkte å la ham sove en time tilsammen nå, og holde ut... Kanskje det hjelper om vi kutter ned luren til en time også. Så får jeg bare stå `n av som du sier.

Takk igjen.

Skrevet

høres ut som noe av problemet er at han ikke sover i barnehagen, hvorfor? Jeg ville i samråd med barnehagen fått han til å ta en lur der, enten i vogn ute eller i reiseseng inne.

Har dere samme rutiner hverdager som helg?

Skrevet

Sunniva sluttet å sove på dagtid da hun begynte i bhg. Med de andre har det vært en prosess hvor ettermiddag/kveld er et helvete, men det går seg til etter hvert. Kutt ut soving på dagen. Legg han etter barne-tv. Han vil nok da våkne tidligere på morningen også. Om litt er dere inne i en ny rutine.

Skrevet

Fordi det bare er babiene som sover i bhg i følge ham, og de store guttene han ser opp til sover jo ikke. Det er ikke stas å være bebi, og han kjemper litt for å få innpass hos de store guttene på stor avd. har jeg skjønt. Og de ansatte i bhg ikke kan tvinge han heller stakkar...

Han sover ved siden av meg nå, og jeg har susset på ham, satt han på fanget, satt ham opp.. Ungen sover. Kanskje jeg får døpe han i sneen ute.. (red. anm. det var en spøk)

Skrevet

da våre ikke sov mer i barnehagen sovna de ofte litt hjemme på ettermiddagen. da vekket jeg de etter 30 min. de var jo så klart helt i koma, men måtte bare finne på masse rart for å holde de våkne til de våkna helt igjen.

og da var det ikke noe problem å få lagt de til vanlig tid.

Skrevet

Ja, da får jeg stålsette meg da. Tusen takk for svar. Føler meg jo så slem. Men, nå får jeg løfte ham opp igjen, og sette på disco musikk og rave rundt i stua her:-D

Ha en fin 2. advents søndag alle sammen.

Klem

Skrevet

en annen ting er at i en overgangsperiode må man nesten regne med noen dager med sutring... tar ca en ukes tid tror jeg.. gjorde i hvertfall de på våre.

Skrevet

Ok, da får vi bare holde ut. Følt meg helt ond fordi jeg nekter ham å sove jeg vetdu.. Men, kan jo ikke være like lenge oppe som oss om kvelden heller. Kuttet du ut hele luren?

Han sover to timer ca nå, så kanskje prøve kutte ned til en time først da?

Skrevet

Kutt ned til en time, så halvtime, så kun hviling. De gangene han ikke sover i barnehagen, men sovner med kinnet ned i middagen bærer du han rett til seng, selv om kl er 17.

Med vår eldste hadde vi mange slike stunder i overgangsfasen. Ofte sovnet hun på sofaen i 17-18 tiden, vi bar henne bare i seng uten mat, vask eller tannpuss.

Det er nettopp kun en overgangsfase, så etter min mening er det helt ok å droppe rutiner. Etter ett par mnd, kom hun inn i rutine med å sovne kl 18, så 18.30, så 19 som vi fortsatt har.

Hun var rundt din sønns alder. Dropp rutinene og legg han heller tidligere i denne fasen :-)

Skrevet

Vi har også det samme temaet her i huset med frøkna på 2 år og 8 mnd. Vi har kuttet ut dagsoving i barnehagen, men når hun noen ganger sovner med hodet midt i lunsjen, så får hun lov til å ta mellom en halvtime og en time på øyet:-)

Problemet er også at hun er ganske trøtt når hun kommer hjem fra barnehagen og gjerne tar seg en dupp på ettermiddagen. Vi vekker henne da etter maks 30 min og finner på noe med henne så hun våkner. Ofte er det ikke mer som skal til for at hun kvikner til igjen.

Det er deilig med sovebarn, for alternativet er ikke fristende:-) I dag sov hun til 09.45 og vi klager ikke;-D

Det går seg til, og når de kommer i tenårene er det back to sleep again;-D Da er det hormonene som gjør dem trøtteeeezzzzzzzzzzzzzzzz:-)))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...