Gå til innhold

katten min har bitt meg(noen som har peiling)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt stivkrampesprøyte for under 5 år siden så den burde være grei. Det er to tenner som har gått gjennom huden på tåen min, så det er ikke noe stort sår. Men jeg er jo høygravid, burde jeg forta meg no, føler meg jo hysterisk om jeg ringer føden for to mittesmå hull?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ringe legevakten du og spørre, men om æ ikke husker helt feil fra da venninna mi ble bete av ei rotte sa di at stivkrampe sprøyta varte i 10 år. men for å være på den sikkre siden ta en telefon, du er trossalt gravid

Skrevet

Stivkrampesprøyten varer i 10 år ja. Er selv bitt av katt, flere ganger, og er fortsatt toxoplasmose negativ. Er noe usikker, men mener at man ikke kan bli smittet at katten gjennom bitt. Grunnen til at jeg er noe usikker, er at det i den litteraturen jeg har, står det at man kan bli smittet gjennom matvarer infisert av Toxoplasma gondii (parasitten), og av kattefeces (kattebæsj). Det står ikke noe om at man kan smittes via bitt. Man må altså få smitten via munnen/tarmsystemet (peroralt, som det heter), slik jeg forstår det.

Stivkrampen skal altså være ok, og det er mest sansynlig liten risiko for smitte av toxoplasmose.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...