Lotta med novembergutt Skrevet 7. desember 2008 #1 Skrevet 7. desember 2008 Hei dere. Jeg har så lyst til å gi opp amminga, men fornuften og samvittigheten stritter i mot. Jeg vet jo hvor bra melken min er for babyen min ... Vel, det har seg altså sånn at vi har hatt problemer fra dag én! Melken kom sent, og da hadde baby allerede sugt så hard og så mye at jeg hadde fått betente sår. Måtte derfor pumpe i en ukes tid, mens baby fikk mme. Ikke nok melk fra meg til å gi til han da. Så, da han var 2 uker begynte jeg så smått og amme i tillegg til å gi mme. Det gikk egentlig greit, han tok puppen, men gjorde fortsatt vondt, så ammingen var noe jeg gruet meg veldig til. Nå er han 5 uker, og jeg ammer mer og mer og gir minder og mindre flaske. Ca 2 flasker med mme i døgnet. MEN; nå har han begynt å kreve mer av meg tror jeg. Jeg tror rett og slett ikke jeg produserer nok melk til at han blir mett. Også blir han på et punkt så sulten at han nekter å ta puppen i det hele tatt. De siste kveldene her har vært et mareritt av hyling og skriking, mens vi de to siste kveldene har kun gitt mme - og han gråter mindre og mer mer rolig og fornøyd. Jeg kan jo alltids fortsette med å pumpe og delamme sånn som jeg gjør, men det begynner å bli et veldig tiltak. Slitsomt å sitte med sprengte pupper når han ikke vil amme. Slitsomt å amme når jeg ikke vet hvor mye han får i seg, og alltid må ha en flaske mme klar etterpå. Men på den annen side hadde det vært utrolig deilig å bli en fullammer - på ordentlig Noen med tips og råd? Er det "lov" å gi opp, eller har jeg for små problemer?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2008 #2 Skrevet 7. desember 2008 Du skal ikke spørre om "lov" til å slutte å amme. Det er helt og holdent ditt valg. Men som du sier så vil du jo helst fullamme. Da anbefaler jeg deg å ikke slutte men fortsette å amme slik at produksjonen din øker. Legg inn litt flere måltider om natten, det er da produksjonen øker mest. Og jeg hadde jeg liten økeperiode med min datter når hun var ca 4 uker, og da var jo hun selvfølgelig sutrete og ikke mett, men etter et par dager hadde produksjonen min økt og hun ble mett og rolig:) Men her må du gjøre akkurat hva du føler for, ingen andre kan si om du har for "små" problemer. Det er det kun du som kan vite:)
eliza75 Skrevet 7. desember 2008 #3 Skrevet 7. desember 2008 Jeg tenker at hvis du har lyst å forsøke å få til fullamming, så kan det jo være verdt et realt forsøk. Han får jo ikke mye tillegg, så er sikkert mulig å øke produksjonen. Problemet med disse små som får flaske er at de kan bli bortskjemt med at maten kommer lett fra flaske, må jobbe mye mer med pupp. Ikke så greit når man er veldig sulten:) Vet at de på bl.a ammehjelpen.no anbefaler å ikke bruke flaske i slike situasjoner, men gi tillegget med kopp/nebb mm. Og de har også tips til hvordan øke produksjonen. Når d er sagt så er det jo helt opp til deg selv om du kjenner at du orker noen slitsomme dager til for å forsøke nå målet om fullamming. Jeg delammet og ga min gutt ca 3 flasker om dagen til 2 mndr, deretter nedrtapping til kun 1 kveldsflaske frem til 4 mndr. Så byttet vi flaske med grøt på kvelden, ellers bare amming. Hadde daglig lyst å gi opp amming frem til 3 mndr alder, men er veldig glad jeg ikke gjorde det. Er mye enklere med amming enn flasking synes jeg, men dette er d også delte meninger om. Konklusjonen omsider blir vel at hvis du vil synes jeg du skal gi fullamming et realt forsøk, les på ammehjelpen.no og gi det f.eks 2 uker m full innsats. Hvis du allikevel gir opp amming så vet du at du prøvde. Når du først har sluttet er det vanskelig å snu, i tillfelle du skulle angre. Og d er absolutt lov å gi opp uansett hva begrunnelsen er, det blir flotte barn av mme også(d var det jeg ble flasket opp på)
Gjest Skrevet 8. desember 2008 #4 Skrevet 8. desember 2008 Høres litt ut som min situasjon for en stund siden. Det er vanskelig å komme med råd, og jeg vil ikke si "prøv litt til", for man kan bli veldig sliten av å bare prøve og prøve. Man har ikke samvittighet til å gi seg. Det løsnet for meg da jeg bestemte meg for at det var greit å gi bare mme. Da slappet jeg mer av, og visste jeg kunne kutte ammingen når som helst. Det gjorde at ammingen gikk lettere, og nå får han bare mme på kvelden. Vi er så forskjellige, du må kjenne etter hva du synes er greit. Det er mer tuklete med mme, men det er mye koseligere med en fornøyd baby!
Gjest Skrevet 11. desember 2008 #5 Skrevet 11. desember 2008 dette høres ut som oss! og det ble til at vi holdt på sånn i ca 4 mnd tror jeg. da fikk jeg pumpet ut til den lille flasken ekstra han trengte på kvelden. nå er lillegutt 7 mnd, og bortsett fra grøt, får han bare pupp, det syns mamma er helt fantastisk deilig! det skal også nevnes at lillegutt hele tiden har foretrukket pupp framfor flaske. det viktigste jeg har gjort, er å ikke stresse med dette. har gjort det som passer oss, og de dagene som jeg har vært drittlei all amming og puppestyr, har jeg gitt mer mme. og da har jeg vært mer motivert igjen dagen etter det er ganske typisk at de øker rundt 6 uker, så hvis du orker gi pupp først, gi deg før han blir urolig ved puppen, og gå rett over på flaske så han blir mett og god. hvis han har en lengre soverperiode, så går det an å pumpe en ekstra gang mellom, så du hjelper han å øke. nattamming er som en av de andre sa, veldig effektivt for å øke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå