solemio Skrevet 7. desember 2008 #1 Skrevet 7. desember 2008 Jeg var på søpla, og hadde med meg en sekk med tøy som jeg hadde vaska og bretta og skulle levere til fretex. Kikka etter en sånn dunk, og spurte en ansatt om hvor den sto. "Det vi har, er en brukthall. Det er mange som trenger disse klærne her også, så legg det inn der hvis det er OK kvalitet på tøyet", sa han. Jeg gikk inn i en stor hall (utendørs-aktig) Det sto to familier der og kikka stort på meg da jeg kom, og da jeg begynte å ta tøyet ut for å legge det opp i hyllene der, begynte to av damene å ta tøyet ut av hendene mine. De spurte etter størrelsen på tøyet, og ungene deres var rett ved siden av dem. Det endte med at jeg bare ga dem hele sekken, for hyllene tøyet skulle legges i var så skitne. Var ikke klar over at folk har det sånn i Norge, jeg. Når mine unger trenger tøy, tusler vi bare ned på HM eller lignende og kjøper det de skal ha. Tenk å være ca 9 år og være med mamma på søpla for å finne tøy? Hvordan kan det kjennes? Hva slags jul kan det bli for dem? Gud så heldig og priviligert jeg føler meg! Skal ta en tur tilbake dit med avlagte ski og sko, tenker jeg.
blond Skrevet 7. desember 2008 #2 Skrevet 7. desember 2008 Jeg skulle gi fra meg noen vinterstøvler og ringte både Røde Kors og Kirkens bymisjon, men ingen av dem visste om familier som trengte å få slike ting. Det er nok mange som prøver å skjule hvor dårlig råd de har ved å ikke kontakte, f.eks Røde Kors. Det er dem det er vanskelig å nå. Vi vet at Fretex har blitt kresne på ting de får inn, mange ting de ikke vil ha. Veldig synd om man kaster klærne i stedet for å gi dem bort, men hvor skal man gi? Det viktigste man kan gjøre passivt er å bidra med pengegaver til en organisasjon. Skal man være litt aktiv kan man sette seg inn i hvordan organisasjoner jobber og gi der behovet er størst. Det beste er om man engasjerer seg ved å delta selv, evt politisk. De fleste av oss vil kanskje helst gi ting direkte? En slik vekker som fikk i går har vi alle godt av!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå