Sessa ruger igjen... Skrevet 6. desember 2008 #1 Skrevet 6. desember 2008 Min lille gutt på 4 mnd har sovet veldig godt på dagtid fra dag 1. Frem til han var rundt 2 mnd sov han veldig godt på natten også, men etter det så har han sovet litt mer urolig på natten. I dag sov han dårlig på dagen og nå har jeg ikke hørt et knyst fra han siden han sovnet. Er lenge siden han har sovet så godt på kvelden. Kan det rett og slett være at han ikke bør sove så mye på dagen? Noen dager sover han 4 timer i strekk på dagtid.
Sessa ruger igjen... Skrevet 6. desember 2008 Forfatter #2 Skrevet 6. desember 2008 Ingen som har noen synspunkter?
børdi Skrevet 6. desember 2008 #3 Skrevet 6. desember 2008 Kan godt være det.. Alle unger er jo forskjellige Hos oss har det ikke vært noe søvn avler søvn, Vi har måttet kutte ned på søvn på dagtid når vi merket at nattesøvnen ble urolig.. prøv deg litt fram, du merker jo selv best på din egen unge.. .-)
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 6. desember 2008 #4 Skrevet 6. desember 2008 Tror det er veldig individuellt. en min erfaring (fra egen og andres barn) er at det faktisk stemmer. Selvsagt, snur man døgnet så de sover hele dagen blir natta urolig, men har de korte netter sover de ofte dårlig på dagen, og omvent. At din (som er så liten) viser et motsatt mønster èn dag tror jeg ikke du skal vektlegge så mye, slikt endrer seg fra dag til dag, og påvirkes av aktivitetsnivå, intrykk, dagsform osv. Det med søvn avler søvn tror jeg er mer gjeldende når de blir eldre, en ettåring som ikke har ro til å sove på dagen sover skjelden 14 timer i strekk på natta heller.
Gjest julestjerneblinkestjerne Skrevet 7. desember 2008 #5 Skrevet 7. desember 2008 Dette er noe du må prøve deg frem på selv, og noe av det viktigste jeg lærte er at så snart en rutine er etablert og man er blitt vant til den, så endres den etter kort tid... Man må derfor hele tiden følge litt med, og vurdere, og se om man skal legge litt om på sovingen. I begynnelsen er det nokså vanlig at barnet sover mange ganger om dagen, antall ganger går gjerne ned med 1 og 1 av gangen. Men, alle barn er forskjellige. Og alt avhenger jo også av leggetid på kvelden. Det er nokså vanlig at de minste har siste måltid nokså sent på kvelden (kanskje 22-23 tiden). Og for å svare på 'søvn avler søvn' - så har jeg absolutt erfaring med at det stemmer... Men, som sagt, barnets behov endres jo...
Sessa ruger igjen... Skrevet 7. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 7. desember 2008 For andre natt på rad har han sovet dritgodt! Og da har han sovet utrolig dårlig på dagen i forhold til hva han pleier. Kjenner at jeg må prøve meg frem litt her altså for det er gull med gode netter. Da får det heller være at jeg ikke får flere timer "fri" midt på dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå