Moni*gull09*gullgutt11 Skrevet 6. desember 2008 #1 Skrevet 6. desember 2008 Har hatt flere kynnere i det siste...blir litt fortvila. Føles som det er hundre år til termin! Har blitt sykmeldt med treningsforbud. Vet virkelig ikke hvor jeg skal gjøre av meg om dagen, det er så kjedelig. Har ikke fått noe hint om dette er farlig fra verken jordmor eller fastlege, bare ordre om å stresse ned og holde meg i ro. I går har jeg også hatt sånne stikninger nede på høyre side. Noen som har like erfaringer!? Jeg tar i mot svar med stooor takk, føler meg alene i verden
to_tette? Skrevet 6. desember 2008 #2 Skrevet 6. desember 2008 ja, jeg hadde kynnere fra uke 13 og ut hele svangerskapet forrige gang. fikk aldri noen sykemelding eller tilbakemelding om at det kunne være farlig, hverken fra jordmor eller legen... fødte på menstermin jeg da, ikke for tidlig. Livmoren min trengte vel sikkert masse trening før fødselen da..
Blå03, Blå 09, Rosa11 Skrevet 6. desember 2008 #3 Skrevet 6. desember 2008 Du er ikke alene! Jeg er gravid for tredje gang, og fikk kynnere i uke 18 alt... Og de var vonde, vonde som veer! Fikk, som deg, beskjed om å stresse ned og slappe av mer og en 50% sykemelding. Nå er jeg 23 uker på vei og fortsatt sykemeldt 50%. Kynnerene har gitt seg etter at jeg begynte å jobbe mindre (jobber som servitør, ganske stress). Er kanskje ikke like flink til å ta det med ro som legen vil, jeg HATER å sitte stille, føler meg lat og får dårlig samvittighet... Så blir jo ofte mye husarbeid, farting hit og dit osv... Dessuten skal vi, eller jeg siden samboeren er på reisejobb, flytte til uken! Men prøver å lytte til kroppen min og slappe av litt innimellom alt jeg gjør. Ang de stikkingene du har nede på høyre side, det er nok bare livmorbånda som strekker på seg, vokser! Ikke farlig i det heletatt Men veldig ofte kjempe vondt, gjerne i det du gjør en brå bevegelse, reiser deg, setter deg osv... Legen sa forresten til meg at kynnere i seg selv ikke er farlig, veldig normalt. Men hvis de er vonde så tidlig i svangerskapet så er det et tegn på at kroppen trenger mer hvile. HAn sa at i VERSTE fall så kan kynnere framprovosere veer, og det vil man jo ikke så tidlig! Er nok ikke så ofte det skjer, de sier bare at vi må ta det mer med ro fordi det _kan_ skje. Bedre å være føre var Ha en strålende kveld
to_tette? Skrevet 6. desember 2008 #4 Skrevet 6. desember 2008 ja, mulig jeg også fikk beskjed om å "ta det med ro"... man skal jo lytte litt til kroppens signaler
bebis*i*magen Skrevet 6. desember 2008 #5 Skrevet 6. desember 2008 Har et barn fra før, så burde vel gentlig vite dette, men åssen kjennes kynnere ut?? Ble satt igang med førstemann og kan vel ikke egentlig huske jeg hadde noe særlig kynnere... hørt at det skal kjennes ut som om magen blir hard. Skal være ubehagelig, men ikke vondt... kan vel si, ut i fra det, at jeg har kynnere nå jeg og... men har skjedd ved flere anledninger, at jeg får skikkelig vondt, kjennes ut som kramper i nedre del av magen. kan ikke huske det var slik med førstemann. Er det normalt? Er det kynnere? Gjør så utrolig vondt når det stikker til at hele kroppen fryser, og låser seg til det går over....
Nurkfrid Skrevet 7. desember 2008 #6 Skrevet 7. desember 2008 Det høres ut som kynnere ja, og jeg kjenner meg igjen. Leste i en av artiklene her inne at fordi livmorens jobb er å øve seg på å føde, har alle kynnere i svangerskapet, men ikke alle kan kjenne dem. Det er visst særlig flergangsfødende som merker dem best. Men jeg skal nå føde for første gang, og jeg kjenner kynnere tydelig hver dag. Kommer sporadisk, men kan omtrent garantere at de kommer når jeg har gått mye eller nettopp vært i høy aktivitet. Selv tenker jeg at dette er positivt, selv om det kan være litt plagsomt til tider. Da vet jeg at livmoren gjør det den skal.
Moni*gull09*gullgutt11 Skrevet 7. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 7. desember 2008 Så herlig å logge seg på og finne masse fine svar. April_boy: det høres ut som vi her heeelt like...hehe Jeg får hetta av å sitte stille og styrer og steller hele tiden. Trener intenst på å ta det med ro, bare håper jeg kan øke aktiviteten og komme meg tilbake på jobb utover i svangerskapet, ellers kan det bli laaaange måneder! Klem til alle
Blå03, Blå 09, Rosa11 Skrevet 7. desember 2008 #8 Skrevet 7. desember 2008 Hehe, godt det er flere av oss Vi får bare trøste oss med at vi går bare gravide noen mnd, og når bebisen kommer, så får vi iallfall nok å henge fingra i
Athravil Skrevet 8. desember 2008 #9 Skrevet 8. desember 2008 Ja, hadde masse fra uke 15 jeg også. Fikk 50% sykemelding for å roe ned først og 100% da bekkenløsningen kom en stund senere. Kynnerne ble hyppigere og mer intense utover svangerskapet og klarte ikke å gå mange meterne før det kom en ny kynner. I følge jm hadde jeg kynnere som 3.gangsfødende... jeg som aldri hadde vært gravid før! Jeg gikk på bassengtrening for bekkenløsning - men det er jo temmelig rolig trening tilpasset gravide med problemer. Måtte ofte likevel roe ned tempo pga kynnere. Var i bassenget dagen før vesla kom til verden, faktisk. Så man kan trene - men viktig å legge opp treningen etter formen, ikke overanstrenge seg osv. Er stor forskjell på å ta en spasertur eller svømme litt som sykmeldt enn å løpe beina av seg og stresse på jobb og dermed ikke ha overskudd eller mulighet til "riktig" gravidtrening.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå