Gå til innhold

Burde jeg være bekymret for baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har øyekatarr på begge øynene, griet nok. Skal se hvordan det går imorgen og ta kontakt med enten legevakt eller vente til mandag og gå til legen.

MEN han har masse prikker på overkroppen. Mage og rygg. Forskjellig størrelse på de, men det er en del av dem. Han har ikke feber.

Han har noen dager nå hatt skikkelig dårlig matlyst. Til og med spydd et par ganger, men ikke hver dag. Brekker seg når han ikke vil ha mat. Sånn som brødskive vil han ikke ha. I kveld orka han fruktmos, men ikke melk!!!!! Det som han elsker overalt på jord!

Kan det være tenner som gjør han sånn? (tenker ikke på prikkene)

Han har også vært løs i magen, men plutselig i går var han hard og så løs igjen i dag..

Stakkars lille vennen min:o(

han har bare fått 2 tenner foreløpig, 9 mnd gammel..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være tenner, men jeg ville nok kontakte lege hadde jeg vært deg.

Skrevet

Men legevakt eller vente til mandag? Frister så lite å dra på legevakta. Sist vi var der fikk vi omgangssjuken alle mann.

Skrevet

Vanskelig å avgjere om du bør kontakte lege, må nesten ta sånt litt på magefølelsen. Men du kan jo ringe utan å reise inn, berre for å søke råd?

Kan dette passe, forresten?

Den 4 barnesykdom (exanthema subitum – tredje dags utslett)

er en svært vanlig og uskyldig virus-sykdom. Den opptrer i løpet av de 2-3 første leveår ( oftest litt før barnet er 1 år). Sykdommen skyldes et herpez-virus kalt Herpez 6 (Dette virus er i slekt med Herpez virusene som lager munnsår og genital sår).

Det typiske er at det litte barnet får høy feber, litt hovne lymfekjertler i nakken, ofte ikke forkjølet. Ingen skjønner hvorfor det er feber !! Barnet er slapt, men med god almentilstand. Høy feber varer i 2-3 dager ( link til Feber hos barn), når barnet da er bortimot feberfri kommer utslettet. Det er et rødt småflekket utslett som utvikler seg på brystet, rygg,hals ,armer og bein.( se bilde: attachment) Det varer i 1-3 dager, klør ikke.

Det gir ingen kjente komplikasjoner.

Hvis barnet ditt har hatt høy feber i 2-3 dager, men ikke er særlig syk: La da være å gå til lege !! Vent på utslettet dagen etter. Da har du forklaringen !

Skrevet

Nei, for han har ikke feber -det er det som er så rart. Størsten hadde denne barnesykdommen. Skjønte ingenting hehe. Og plutselig kom utslettet. Ganske rart å se egentlig.

Skrevet

Ok, ser no at du skreiv ingen feber i første innlegget. Prikkene kan jo kanskje være ein reaksjon på noko? Veit ikkje om det er vanleg, men eg har eit par gonger ringt legevakten og fått lege til å ringe meg tilbake når dei har tid. Sånn midt i mellom å vente til mandag og reise med ein gong :-) Merkelig at dei alltid skal bli sjuk seint fredag....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...