Gå til innhold

Noen som har erfaring med skråleie her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla mi ligger med hode ned og rompa opp.. men ligger i skrå leie liksom.. vet ikke åssen jeg kan forklare det. men ligger ikke med hode nedi der hu skal, har termin 20des. så er 14dager igjenn..

Fikk forklart at ofte kom de på plass med noen rier.. men andre ganger ikke.. :S

Noen som har noen erfaring med det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle barn som ligger i skråleie ved fødselen forløses med keisersnitt. Så om hun ikke snur/retter på seg, blir det KS på dere. Under 1% av alle barn ligger slik, men disse vil ikke kunne forløses på naturlig måte.

Men så lenge dette er kjent fra før og man vet det og kan kontrollere det når det hele kommer igang, så går det så bra så :) Da kan et evt. KS forgå under rolige, kontrollerte forhold. Bare ikke la dem vente for lenge med å sjekke! Be gjerne om en ekstra samtale der du skal føde dersom du er engstelig (NB! fødselen må foregå på sykehus med gynekolog til stede, ikke på fødestue, men det vet du vel :))

Skrevet

Nei har liksom ikke fått noe forklaringer eller noe :S ks var tydelig ikke på tale da jeg spurte om jeg kunne få det.. hmm..

Greit de prøver da, sia de vet.. men syntes jeg børr få litt info da det er sånn.. føler jeg bare sitt der som et spr tegn.. eneste de snakker om er fødsel, vill ikke snakke om ks en gang :-/ syntes det er så rart.. har jo bare 2uker igjenn nå.. børr vell fått litt info egentlig..

Skrevet

Hvis det er bare hodet som ligger skrått er det nok stor sjanse for at hun snur seg skal du se. Ved "ekte" skråleie er det gjerne ryggen/magen/skulderen/hoften som ligger lengst ned; og på den måten er det jo ikke mulig å komme ut :)

Regner med at hun ligger slik at hun helst snur seg hos deg, siden de ikke har villet diskutere KS. Blir helst planlagt KS ved "ekte" skråleie.

Skrevet

på ultralyd i går så det ut som hu lå med ryggen og skulderne på skrå ned.. men skal inn på mandag igjenn.. så kan jo hende de sier noe da. er jo greit om hu legg seg rett da :D

Skrevet

Hei på deg!

Gutt nummer to hos meg lå hele tiden i skråleie, på ul sa de at jeg skulle komme på føden tidlig i fødselen for prøve å vende. Gikk ikke det ble det keisersnitt. Dagen før termin snudde gutten seg(det kjentes...)for siste gang og la seg riktig til. Men slapp ikke keisersnitt for det;)

Skrevet

Det er forskjell på skråleie og tverrleie. (Ved tverrleie ligger de så å si helt på tvers, som jo ligger i ordet...)

Ved tverrleie blir det alltid keisersnitt.

Snuppa mi ligger i skråleie, hodet ned til venste og rumpa opp.

Altså hodet er ikke i bekkenet. Jeg har 2 dager igjen til termin.

Har fått beskjed at ved vannavgang og/eller rier, kommer hodet ned i bekkenet. (Somregel) Men det kjenner jordmor/lege på magen (ved tvil tar de UL).

Kommer nok til å gå helt fint! :) Etter hva jeg har fått forklart er det svært sjeldent at hodet IKKE kommer ned i bekkenet ved skråleie når fødselen starter.

Skrevet

var sånn jeg skjønte det å.. at hode kom ned da :) håper det da :)

gruer meg litt.. men det skal vell gå bra

Skrevet

Min første sønn lå i skråleie - dvs. han lå med hodet ned, men litt på skrå og ikke festet nede i bekkenet. Han måtte de til slutt forløse med keisersnitt da hodet aldri kom helt rett på åpningen, men jeg fikk også beskjed om at de vanligvis la seg riktig i løpet av fødselsens åpningsfase.

Sønn nr. 2 lå forøvrig i tverrleie, som betyr at han lå med ryggen ned mot åpningen, hodet til den ene siden og føttene på den andre siden. På sykehuset klarte de å snu ham ca. 3 uker før termin, og han ble heldigvis liggende riktig vei fram til han ble født på "normalt" vis, ellers måtte han ha blitt tatt med keisersnitt.

• 9 år senere...
Skrevet

Noen som har født på sykehuset skien med barn i skråleie? Hvilken praksis har de der, snuing, keisersnitt?Femte fødsel her, og baby ligger i skråleie med hodet ned mod hofta. Uke 37 nå. Fikk beskjed av jordmor om å legge meg rett ned og ringe ambulanse om vannet går. Får ny sjekk etter påske

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...