Gå til innhold

Flaut:-( :-( Men jeg må gjøre det...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må søke sosialkontoret om støtte i januar. Er dette brevet greit?

Hei!

Jeg er nå ansatt i et halvårsvikariat på ***************** (se vedlegg 1). Vikariatet går ut 31.12, og pga ansettelsesstopp i kommunen har de ikke lov til å fornye vikariatet mitt fra januar. Praktisk betyr dette for meg at jeg ikke har noen annen utbetaling i januar enn barnetrygd og barnebidrag (+ca 2500 som jeg har klart å tjent opp i ekstravakter nå i november/desember). Siden jeg er alene med jenta mi, har jeg ikke mulighet til å jobbe masse ved siden av nå, slik at jeg får en passe stor utbetaling i januar.

Jeg lurer så på følgende, har dere mulighet til å dekke noe eller alt av dette, slik at vi klarer oss gjennom januar-måned?:

Husleie (inkludert strøm)– 4500 (se vedlegg 2)

Barnehage – 1000 (får dekket 64% av regningen fra nav) (se vedlegg 3)

Forsikringer – 1200 (bil, innbo, personforsikring+reise) (se vedlegg 4)

Telefon – 400

Bredbånd – 350 (se vedlegg 5)

I tillegg kommer jo ekstrautgifter som lisens og diesel, vet ikke om dere har mulighet til å dekke noe av dette også?

Jeg får inn til sammen ca 5900 i januar, så dette dekker mat, fritid og bursdag (jenta mi blir 6 år 5.februar), så det jeg søker økonomisk støtte til er andre faste utgifter.

I januar får jeg jobbet ekstravakter på sykehjemmet og vært ringevikar på *************, så i februar måned regner jeg med at vi er à jour igjen.

Mvh

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brevet ser greit ut det, men: Når du ikke har jobb i januar - har du ikke da krav på arbeidsledighetstrygd fra NAV? Du har jo jobbet i et halvt år, og har opptjent rettigheter, eller?

Skrevet

Hmm.... Kan man få arbeidsledighet kun for en måned?

Skrevet

Hmmmm.....kan man få arbeidsledighetstrygd kun for en måned?

Skrevet

Det er ikke noe å være flau over, alle kan komme opp i en sånn situasjon en gang! :) Men jeg lurer litt på om ikke det er sånn at man skal være ganske skrapa før man får sosialhjelp. Jeg ser det står utgifter til diesel der, så da går jeg ut i fra at du har bil, og det sees på en luksusting, og det kan hende de sier at da får du bare selge bilen din..? Iom at utbetaling av sosialstønad er i stor grad basert på skjønn, tror jeg det kommer veldig an på hvem som får saken din på sosialkontoret.. Men det skader ikke å søke, og jeg håper du får den hjelpen du trenger! :)

Skrevet

Takk for innspill, go`matræva.. Ja, det har du vel rett i. Kanskje jeg skal droppe å søke om støtte til diesel og bilforsikring da? Tullette at jeg blir bedt om å selge bilen når det er snakk om kun en måned uten inntekt da...

Skrevet

Jeg kjenner ikke reglene helt nøyaktig, men er du arbeidsløs den måneden så er du jo det. Følg denne linken for å lese mer: http://www.nav.no/893.cms Jeg ville i hvert fall ringt NAV for å spørre - bedre med dagpenger enn med sosialstønad, spør du meg :-)

Skrevet

man blir som regel bedt om å selge bilen.. men du må bare søke å håpe på det beste

Skrevet

Ja, det er kjipt at det er sånn, men det må vel være sånn for at det ikke skal bli lukurativt på gå på sosialen..

Jeg ville ringt NAV og avtalt et møte for å snakke om dagpenger, og det snarest sånn at du får de pengene du har krav på i januar, vi vet jo alle hvor lang tid den papirmølla hos NAV kan ta. ;)

Skrevet

Umm hvis det er kun januar måned det dreier seg om, kan du på en måte ikke forvente at Sosialkonoret skal dekke "ekstrautgiftene" (altså det som er utenom det vanlige) slik som bilforsikring ol. Da må du heller ringe og be om utsettelse på regningen. Du kan heller ikke forvente at de skal dekke bredbånd!!

Penger fra sosialkontoret er ment som nødhjelp i en krisesituasjon, ikke at de dekker løpende utgifter.

Men det er jo godt mulig du kan få dekket penger til noe av husleien, barnehage osv.

Jeg håper i hvert fall det ordner seg for deg! Brevet ditt så ryddig og greit ut, men du bør kutte ut utgifter som ikke er 100% nødvendige (bil, bredbånd ol)

Skrevet

Ok. takk:-) Jeg har allerede droppet bredbånd og bil i søknaden. Så får jeg bare håpe på det beste:-)

Skrevet

Du kan helt fint søke om dagpenger selv om det bare er snakk om for en mnd. De først 3 dagene du får invilget, utbetales ikke (ventedager), men resten vil du få for. Om ikke jeg tar feil, er det vel 62 % av tidligere inntekt. Du kan ikke melde deg arbeidsledig før du faktisk er det, og du trenger ikke å avtale time, det er bare å møte opp på nav og vente på tur.

Ta deg en tur inn på sidene dems og sjekk opp hva du trenger å ha av dokumentasjon, for det er litt av en papirmølle og greit å ha dette i orden før du kommer.

Lykke til, dette ordner seg :-)

Skrevet

jeg tror de kan dekke slik som livsopphold,for du og jenta deres, og husleie opp til 3500 pr mnd, og strøm.(usikker på beløp der)

men de har sine satser å gå ut i fra.

bredbånd,diesel,bursdagsfeiring og bilforsikring tror jeg de ikke dekker.

og skulle du ha andre utgifter ber de deg om å ordne utsettelse, mulig det gjelde de andre postene også.

men det skader ikke å søke,men du må søke som et hastevedtak,for hvis ikke kan det ta uker før du får greie på noe...

Skrevet

Sjekk opp dette med arb.ledighetstrygd. Da vikariatet ditt går ut skal du ha krav på arb.ledighetstrygd fra dag 1.

Nav sosial vil neppe hjelpe deg med internett, forsikringer, diesel, bredbånd og telefon.. Derimot vil de kunne hjelpe deg med penger til husleie og mat om det er nødvendig. Med 5900 kr utbetalt får du neppe noe til livsopphold (den satsen er vel lavere i de fleste kommuner), men du kan kanskje søke om å få dekket husleien.

Men som sagt, sjekk nav arbeid ang. arbeidsledighetstrygd. Jeg er ganske sikker på at du får det!

Skrevet

Fra nav.no ang. dagpenger:

"Dagpenger under arbeidsløshet

Dagpenger er en delvis erstatning for tapt arbeidsinntekt og skal bidra til å søke og beholde arbeid.

(Sist oppdatert juli 2008)

Hvem kan få dagpenger?

Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du:

Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent.

Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 105 384 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 210 768 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene

Er reell arbeidssøker.

Er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dag.

Bor eller oppholder deg i landet.

Som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student.

Du kan også ha rett til dagpenger hvis du er:

Permittert helt eller delvis

Etablerer egen virksomhet

Arbeidsløs grunnet konkurs

EØS-borger med visse vilkår

Nydimittert vernepliktig "

Skrevet

er ingen vits å skrive noe brev til de. de har egne søknadsskjemaer som man fyllerut. og så vil de ha dokumentasjon påabsolutt alt. og utskrift fra alle dine konto siste 2 mnd.

Jeg hadde nemlig tenkt å spørre om hjelp der til jeg skulle få etterbetalt fra nav. men jeg orka ikke jeg da. fikk det til å gå rundt med hjelp av litt private lån og slik. såå mye styr for nesten ingenting..

Skrevet

Hvis du har lav inntekt kan du også søke kommunen om bostøtte. Vet at kriteriene for dette varierer fra kommune til kommune.

Du kan også ta en tlf til sosialkontoret å be om å få snakke med en kurator, du kan jo være heldig å få snakke med en som kan hjelpe deg litt og si litt om hvem og hva som skal til for å få støtte til livsopphold.

Og er det slik at du som har barn ikke har penger til å dekke bolig, mat og strøm, da er de pliktig til å gi deg nødhjelp.

Skrevet

Du får ikkje sosialstøtte når du har andre økonomisk moglegheiter. Du har rett på dagpengar i januar. Sett fram krav om dagpengar allereie no, så vil du få utbetalinga i januar (med unntak av tre ventedagar). Du kan også ta ut feriepengane du har opptent.

Gjest Sauen - preggers
Skrevet

Det skal nok mye til for å få sosialstøtte... Jeg måtte søke støtte når jeg var ferdig med vgs. Siste stipendutbetaling var 15 mai, og skulle vare til 15 juni. jeg kunne jo uansett ikke begynne i full jobb før 15 juni siden jeg gikk på skolen frem til da, og jeg fikk ikke fast jobb før 15 juli.

Jeg fikk beskjed av sosialkontoret om at jeg måtte ta opp forbrukslån, og betalte lenge på det lånet jeg måtte ta for å klare meg de 2 månedene... =(

Kan man ta et lån, selge en bil eller hva som helst er det vanskelig å få noe mer enn krisepenger (700 kroner uken?)

Skrevet

Jeg har vært i den sitasjonen selv etter at barnefar bestemte seg for å flytte ut. Måtte bare krype til korset som de sier. Må man så må man. Jeg hadde bil, men fikk hjelp. De dekker kun husleie og strøm da. Alt annet er uaktuelt. Men gå og snakk med dem :-)

Skrevet

Thanks alle sammen! Det er jo husleie og barnehage som er det viktigste her. Så om jeg får hjelp til det er det jo supert!

Men skal først sjekke ut dette med dagpenger, det hadde jo vært det beste:-)

Skrevet

Synes 5900 er ganske voldsomt for en voksen og et barn å bruke på "mat, fritid og bursdag" i løpet av en måned om man ellers er så skrapet at man må ty til sosialhjelp. Hadde for min del for det meste prøvd å overleve på det som var i skap og fryser, kuttet alt annet en det absolutt nødvendige for å overleve, utsatt alle regninger som lot seg utsette og også utsatt bursdagen til vi hadde bedre råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...