Gjest Skrevet 6. desember 2008 #1 Skrevet 6. desember 2008 Bare lurer på et par ting. Jeg har forstått det slik at dersom man bli 100% sykemeldt så får man lønn etter det man har tjent sist mnd (evt 6 mnd'ene), ikke sant? Dette er jo greit ved en 100% stilling og ved en 100% sykemelding. Hva da dersom man har jobbet 100%, men må gå ned i 80% stilling fordi et vikariat går ut da, men tar litt ekstra slik at lønnen tilsvarer ca 100% stilling, og så blir man f.eks 50% sykemeldt? Da blir man jo 50% sykemdlt av 80% stillingen ikke sant? Men man har jo tjent like mye som i en 100% stilling og vil vel derfor tape mye økonomisk på å gå sykemeldt 50% fremfor 100%? Og det på sin side vil jo igjen være ganske idiotisk... Hva skjer dersom man går opp i lønn når man er sykemeldt eller i permisjon? Får man lønnsøkningen da også eller ikke? Jeg må vel desverre antat at jeg sannsyligvis kommer til å bli halvt eller helt sykemeldt mot slutten av snagerskapet dersom det er likt til de to siste gangene (masse kynnere, stgende blodtrykk og store bekkensmerter) og vet jeg får et lønnshopp i mai. Vil dette i så fal komme med på sykepengene og i permisjonen?
Trultemora er presseklar!! Skrevet 6. desember 2008 #2 Skrevet 6. desember 2008 Jøss, lille Oisann på vei??? hehe..... Mener det er slik at du skal få med det lønnshoppet ja! Det er jo før du går ut i permisjon så den skal telle ! Når det gjelder sykemeldingen så tror jeg du er nødt til å få på f.eks den 20% stillingen i tillegg til de 80% du har når du blir sykemeldt, for hvis det bare er sånn ekstravakter som du selv tar på deg så får du vel ikke betalt for en 100% stilling om du blir sykemeldt! Tror du er nødt til å få de ekstravaktene som en stilling ja! Hvis det er slik at du blir sykemeldt f.eks 100% i 4 uker og du har fastsatt vakter tilsvarende 100% i den perioden så skal du ha betalt for de, men blir du sykemeldt utover den perioden der og det ikke er fastsatt vakter så tror jeg du kun får for den faste stillingen din! Litt rotete forklart, men mener det skal være sånn ca sånn ihvertfall!
unnl Skrevet 6. desember 2008 #3 Skrevet 6. desember 2008 Har du fast jobb, eller vikariat? Tror det har litt betydning der,
unnl Skrevet 6. desember 2008 #4 Skrevet 6. desember 2008 Hvis arbeidsgiver betaler sykepengene eller foreldrepengene, får du med lønnshoppet. Dersom du får utbetalt fra nav, kommer lønnshoppet når du får lønn fra arbeidsgiveren igjen. Slik har i alle fall jeg forstått det:)
overkill Skrevet 6. desember 2008 #5 Skrevet 6. desember 2008 Du får sjukepengar som tilsvarar det reelle inntektstapet ditt. Dersom du i realiteten har jobba 100% siste tida vil du få sjukepengar tilsvarande dette. Dersom arbeidsgjevar forskutterar sjukepengar/foreldrepengar vil du få lønnsauken, dersom Nav betalar får du den ikkje. Då må du i tilfelle ha ein periode der du er friskemeldt slik at berekninga av sjukepengar skjer på nytt.
Gjest Skrevet 7. desember 2008 #6 Skrevet 7. desember 2008 Hmmm... Ok, takker for svar. Jeg er ansatt i en midlertidig stilling (82%) frem til slutten av juli 2009. Jeg har i tillegg 18% vikariat fram til 1.1.2009, men det er ikke mer stilling de kan gi meg etter dette foreløpig i hvertfall, men jeg vet jeg kommer til å få nok vikartimer til å fylle opp til tilsvarende 100% i lønn, men det blir jo ikke noe fast eller på papiret. Jeg er ansatt i kommunen, så jeg aner ikke hvem som betaler sykepenger/foreldrepenger. Håper jo selvsagt å unngå sykemelding, men bør vel være litt realistisk også.
melkekua™ Skrevet 7. desember 2008 #7 Skrevet 7. desember 2008 Nå er det lenge siden jeg har vært her inne :-p men er det en liten Oisann på vei :-) Gratulerer med den lille spiren!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå