Gå til innhold

magefølelsen sier nei til å gi antibiotika til tassen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

var på legevakten med gutten i går, var de som ville ha han inn mens jeg helst ville vente.

han hadde crp på 22 og legen skrev ut antibiotika. pluss noe for øyeinfeksjon.

saken er den at vi var gjerne hos legen i to min og han tittet 30 sek på han. den samme legen har gitt antibiotika til han før, og da måtte jeg til en annen lege dagen etterpå fordi jeg ikke fikk i gutten antibiotika. den nye legen fortalte meg at han så INGEN grunn til at gutten trengte antibiotika.

er virkelig crp 22 høyt nok til å gi antibiotika?

i dag er han jo så og si feberfri, mot gårsdagen hvor han låg på 40 hele dagen.

lurer på om jeg skal se det litt an jeg. noen som mener noe om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått antibiotika til gutten som jeg ikke hat gitt ham, rett og slett fordi han selv sier han ikke har hatt vondt. (har vært ørebett. og halsbett.)

Paraset har tatt feberen og ellers har han vært i fin form og bedre for hver dag. Så derfor ingen grunn til å starte med medisin.

Skrevet

Hva er det som feiler gutten siden han skal ha antibiotika? De skal jo nå være ganske strenge med å foreskrive dette pga resistens problemer. På den annen siden må man nesten kunne stole på legen. Hm, ikke lett, men hvis gutten er merkbart bedre hadde jeg personlig droppet det, men kommer som sagt litt ann på hva antibiotikaen er foreskrevet for. Crp sier vel egentlig ingenting om en skal ha antibiotika eller ei siden crp på 22 like gjenre kan komme av virus. Crp på 22 er IKKe høyt.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det kommer veldig ann på. Om gutten din ble veldig syk,og hadde en crp på 22 med en gang, så vil legen anta at den kommer til å stige til godt over 50 (som er grensa for å gi antibiotika). Hadde han på den andre siden vært syk i 2-3 uker, og SÅ hadde hatt en crp på 22, ville han nok ikke gitt han antibiotika.

De er ikke så strenge når det gjelder små barn, men klart, de må jo ikke skrive ut antibiotika i hytt og dynevær.

Ta sønnen din med til legevakta i morgen, evnt legen på mandag. Har han høyere crp da, så kan det nå være en bakterieinfeksjon på gang.

og digger, man gir ikke antibiotika når man har virusinfeksjon :)

Skrevet

hva som feiler gutten det vet jeg ikk for jeg forstod ikke ett ord av hva legen sa.

men han hoster og har hatt høy feber og vært veldig slapp også har han masse snott og røde øyne...

jeg stoler ikke på denne legen i det hele tatt.

det står bare mot infeksjon på antibiotikaen.

Skrevet

Er jo skummelt å sei over internett at du ikkje skal gi det. Me veit jo ikkje kor legen kikka, eller kva han vurderte det ut i fra. CRP aleine er jo ikkje nok for diagnose + + + . Legen trenger ikkje kikke meir enn to min på ein unge for enkelte diagnoser. Men for andre må ein gjerne kikke lenge. ++++ mange faktoerer som speler inn

CRP på 22 er aleine for lavt itl å gi antibiotika etter mi meining

at han er feberfri taler også i mot antibiotika

Har du starta kuren bør du fullføre!

Personlig hadde eg nok ikkje gitt den, men du veit betre enn meg, sidan du er i situasjonen.

Har du ein anna lege du kan snakke med?

Skrevet

og allmenntilstanden må du også vurdere i såfall.

Kva med å ringe legevakten idag?

Skrevet

Har jeg sagt det? I så fall har jeg nok uttrykt meg litt dårlig:)

Skrevet

seff er det ikke helt greit å si nei over nettet, men jeg har vel bestemt meg for å se det an...

trenger bare litt andres meninger for å se at jeg ikke er helt på jordet... :)

frisk er han ikke men han har ikke samme feber i dag og er pittelitt mer aktiv.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hehe, jo :) Siden du sa at crp ikke sa noe om hvorvidt man skulle få antibiotika eller ikke :o)

Skrevet

Høyres jo ut som om han er på bedringens veg =)

Håper han kjem seg på beina snart

Skrevet

tror han er det.

kjenner jeg er så irritert på han legen. dette kunne vært 2. gangen gutten min tok antibiotika unødvendig hvis jeg hadde vært helt ukritisk til avgjørelsn.

Skrevet

Jeg tør ikke å si om du skal gi det eller ikke, men jeg syns jo det høres rart ut at han fikk antibiotika. Virker jo som om gutten din er på bedringens vei, og ikke har behov for medisin.

Når det er sagt så hadde min gutt 40 i crp (det er heller ikke høyt), men var kjempedårlig og ble innlagt på sykehus. Der ga de antibiotika intravenøst.

Men, så lenge gutten din ikke har feber og ser bedre ut er det jo en annen sak.

Skrevet

Jeg skal ikke komme her over internett og si om det var riktig eller galt å gi gutten din AB, men nøyer meg med å si at hvis kuren er påbegynt, MÅ du fullføre den, uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...