Gå til innhold

Dårlig samvittighet.........


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vet at dette er feil forum, men orker ikke røykedebatten. Vet at jeg har vært dum, men trenger bare svar..

Jeg røyka før jeg ble gravid, men klarte å slutte. Er 16 uker på vei nå. Den siste uken har jeg sprukket..... Har røyka ca 15 røyk på en uke.. Nå knakk jeg de siste i pakken og skal ALDRI ta et trekk igjen!

Noen som vet hvor stor sannsynlighet det er for at jeg har ødelagt alt nå? Skjønner ikke selv hvorfor jeg var så dust, men gjort er gjort. Håper virkelig at alt er i orden med nurket inni der!

Noen som har erfaring med dette? Eller har hørt noe? Ikke interessert i å starte noen debatt her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjort er gjort og du kan jo angre, men du kan jo uansett ikke gjøre det om så prøv å ikke tenk på det du.

Det er jo selvfølgelig ikke bra å røyke, men det vet du jo så skal ikke komme med noen moralpreken her... Sjansen for at det går bra er større enn sjansen for at det går galt. Hvis du slutter å røyke nå så er jo det bare helt fantastisk. Fokuser på det du :-) Babyen din får det bedre og bedre for hver røykfrie dag.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro! Vår foreldregenerasjon røyket visstnok mye mer enn vi gjør i dag. Min tante røyket hele veien, og fikk små barn.

 

At du røyket en uke går nok greit, men det er jo såklart best at det slutter der.

 

Jeg tror det er like hensiktsmessig å skamme seg, fokuser heller på hvor flink du har vært fram til uke 15!

Pust ut og jobb med å tenke riktig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tippe at sansynligvis så har det nok gått bra.

 

Det viktigete er jo å ikke gi opp, men å hele tiden gjøre så godt man kan for å være røykfri.

 

Jeg syns, du burde ta en prat med jordmor/lege jeg, du får sikker bedre info som kan beroligge deg fra dem, enn noen av oss her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste kunnskap jeg kan forholde meg til er mora mi. Hun røyka ikke når hun bar meg, jeg var 3300 g (49 cm). Hun røyka når hun fikk lillebroren min og han veide 2900 g (47 cm). Jeg ble i tillegg født 2 uker før termin, mens lillebror kom 5 dager før.

 

Jeg har lest en del om det som står i svangerskapsbøker, og det sier at hvor hver røyk du ikke tar, blir alt mye bedre. Leste om en situasjon i Gry Nylanders bok På vei, og der var ei dame i andre trimester som fullrøyka. Hun fikk hjelp med nikotinplaster som de trappet ned, og etter hun var ferdig og sluttet med røyken begynte fosteret å vokse normalt igjen.

 

Jeg mener ikke skremme deg, men du vet vel hva som skjer når du tar en røyk? Blodårene trekkes sammen i navelstrengen og den kan lettere bøyes og kan snurres rundt hodet, men det er vel helst i slutten av svangerskapet det er farlig. Det er vel hovedsakelig at røyken hemmer veksten, men hvis du slutter nå skal det ikke være så alt for stor fare? Du skal vel snart på ultralyd, da får du vel dommen. De ser det uansett på morkaka når den kommer ut, så du trenger ikke lyve om det til jordmor;)

 

Jeg har like dårlig samvittighet hver gang jeg drikker en halvliter med cola, pga jeg vet det kan hemme benmargsveksten, eller noe. Men jeg må bare ha det, jeg er konstant kvalm enda og koffeinet i colaen hjelper mot hodepinen. Jeg tror ikke jeg kan slutte med den, men jeg tror bare resultatet blir en større unge, og de er jo søte de også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg røyker fremdeles ..... i uke 18 .

 

det gjorde jeg med siste mann og , og han var "normalen" ....vet at det er farlig , men klarer ikke slutte...

Får sikkert mange stygge kommentarer på dette , så jeg gidder ikke gå innpå dette forumet en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har hørt at hvis man ikke klarer å slutte, så gjør hver røyk du klarer å kutte ned ting bedre.

har også hørt at det er bedre å trappe ned enn å slutte tvert når man er gravid. var noe med påkjenningen for kroppen når man slutter tror jeg.

 

skal ikke påstå at jeg vet mye om dette altså, men det har vel ikke noe for seg å gå å ha dårlig samvittighet over det som er gjort.

 

at det ikke er bra å røyke når man er gravid vet jo alle, så det er vel ikke nødvendig å ta opp.

 

du har vel ikke klart å ødelegge så mye i løpet av "sprekk-uken" din, det går helt sikker bra. du var veldig flink de første 15 ukene, og du kommer sikkert til å være det i tiden som kommer også. snart er det tid for ultralyd, da sjekker de bl.a. blodflyten gjennom navlestrengen, du kommer sikkert til å bli litt beroliget etter ultralydtimen.

 

snakk med jordmor du, hun hjelper deg med røykeslutt, og vet mye mer om dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei HI.

Om du har klart å slutte igjen så er det utrolig bra!! Jeg skjønner det er vanskelig, men som de fleste skriver så for hver røyk du ikke tar jo bedre liv gir du barnet ditt mulighet til å leve!

 

Svigerinna mi røyket med sine tre barn (og røyker fortsatt inne "under kjøkkenvifta" med barna inne og meg som er gravid og min datter..men det er en annen diskusjon ;) ) Hvertfall så trappet hun ned, men siden hun aldri klarte å slutte så har alle tre alvorlig astma og allergier.

 

Det er DU som kan gi barnet ditt et så best mulig utgangspunkt i livet som mulig!

 

Jeg har dårlig samvittigghet fordi jeg vet jeg spiser for mye sjokolade, og alt man har for høyt inntak av kan gi barnet f ex intoleranser... prøver kutte ned!

 

Masse lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...