Gjest Skrevet 6. desember 2008 #1 Skrevet 6. desember 2008 Skal vi gjøre det slik at vi legger alle lukene under en link? Blir så mye lettere å holde følge da :-) Jeg prøver, så får vi se :-)
Gjest Skrevet 6. desember 2008 #2 Skrevet 6. desember 2008 LUKE 1: mammatiltofirbenteogentobent: Siden jeg fremla spørsmålet om julekalender kan jo jeg starte... Fant et ordspråk jeg synes kan være greit å gå adventstiden i møte med "Tida før kan være den beste, den før det har hendt. Da alle pakker ennå er pakker, og før alle lysa er tent." Kos dere med ventetiden folkens... Kanskje Kokkelimonke kan ta stafettpinnen imorgen??
Gjest Skrevet 6. desember 2008 #3 Skrevet 6. desember 2008 LUKE 2: Kokkelimonke: Ord om vennskap:) Et gjennomtenkt valg av venner er viktig for å bli lykkelig. Det daglige arbeidet er mye enklere hvis man får oppmuntring av venner som er i stand til å gi, eller glad for å motta, hjelp i hverdagens små problemer. Sender stafett pinnen videre til "tante Bassa".
Gjest Skrevet 6. desember 2008 #5 Skrevet 6. desember 2008 LUKE 4: mammatiltofirbenteogentobent: Ser stafettpinnetakeren igår ikke var innom bam. Da starter jeg opp igjen idag jeg. Vært inne på dyrebeskyttelsens sider idag og kjøpt noen alternative julegaver som vil glede både dyrene og de som får gaven:) Mange firbente som ikke har det godt i vinterkulda uten et varmt fang å gå hjem til...og i den anledning kommer dagens sitat: " En katt er en fin en. Hun foretrekker sannsynligvis å sove oppå varmeflasken, eller i gropen bak kneet ditt, eller på fanget ditt, eller sammenkrøllet i armene dine. Men så har du eksentrikerne som insisterer på å presse seg inn under haken din, krølle seg rundt hodet, sette seg på hoften eller brystkassen eller skulderen, eller ganske enkelt ligge sovende nese mot nese." Rosmary Nisbet Da prøver jeg å gi stafettpinnen for imorgen til Storebror og Knerten jeg
Gjest Skrevet 6. desember 2008 #6 Skrevet 6. desember 2008 LUKE 5: storebror og knerten: Jeg synes denne er så fin at jeg måtte bare ha den med Cecilia Lind Från öckerö logens dragspel och bas Fullmånen lyser som vaden av glas Där dansar Fredrik Åkare kind imot kind med lilla fröken Cecilia Lind Hon dansar och blundar så nära intill Hon följer i dansen precis vart han vill. Han för och hon följer lätt som en vind men säg varför rodnar Cecila Lind Säg var det för det Fredrik Åkare sa? Du doftar så gott och dansar så bra din midja är smal och barmen är trind Vad du e vacker Cecila Lind Men dansen tog slut Vart skulle de gå? De bodde så nära varandra ändå Till slut kom de fram till Cecilias grind Nu vill jag bli kysst sa Cecilia Lind Vet Hut Fredrik Åkare Skäms gamla karl Cecilia Lind är ju bara en barn Ren som en blomma skygg som en vind Jag fyller snart 17 sa Cecilia Lind Stjärnorna vandra och timmarna fly och Fredrik Åkare är gammal men månen är ny Ja Fredrik är gammal men kärleken blind O kyss mig igen sa Cecila lind
Gjest Skrevet 6. desember 2008 #7 Skrevet 6. desember 2008 LUKE 6: Undertegnende: Denne kommer vel ikke som noen bombe;-) Det dufter fra ovnen i den varme stue. Mor strikker flittig på en liten lue. Jeg tenker tilbake på dengang jeg var barn, da jeg var uskyldig, ung og uerfaren. De kjære minner dukker frem, fra julen i mitt barndomshjem, med hjertevarme, julespas og julestas. Det jeg husker best av alt er juletid, dengang julesneen alltid var så hvit. Høytidsfulle så vi på de første fnugg, og roser av is skapt av rutens dugg. De kjære minner dukker frem, fra julen i mitt barndomshjem, med hjertevarme, julespas og julestas. På bordet i mørket bakte moder kaker, søster satt ved varmen og pusset julestaker. I stuen kjentes duft av pyntet julegran, jeg drømte om en diger gris av marsipan. De kjære minner dukker frem, fra julen i mitt barndomshjem, med hjertevarme, julespas og julestas. http://www.youtube.com/watch?v=sJEWpk8JwLw (Se bort fra videoen og nyt sangen :-)) Sender forresten stafettpinnen videre til Fruhottentott :-)
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 7. desember 2008 #10 Skrevet 7. desember 2008 LUKE 7: Fru Hotten Tott: Den lykken du søker bak blånede fjell, kan hende du alltid har eiet den selv. Du skal ikke jage i hvileløs ring, men lær deg å elske de nære ting. sender stafettpinnen til: BLOND
blond Skrevet 8. desember 2008 #11 Skrevet 8. desember 2008 "Kan hende jeg lever så lenge at jeg vil lengte tilbake til tiden da jeg var så ulykkelig, og kjenne en underlig glede" Dette er et japansk dikt som setter ting i perspektiv og som hyller alderdommens visdom. Stafettpinnen går videre til 'Lillebror er forsinket' blond
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 9. desember 2008 #12 Skrevet 9. desember 2008 LUKE 9... Den gamle nissen Hvor ble hun gamle Guri av? Hun var så snill og blid. Hun alltid jule-grøt meg gav, men nå er det forbi. Den gamle nissen satt så trist på låven jule-kveld. De glemmer meg nok nå som sist og spiser grøten selv. Jeg passet både fjøs og stall i mange, mange år. Nå er jeg gammel, klein og skral, det er visst best jeg går. Og nissen satt på låven gjemt og gråt så tåren rant. Han skjønte nok at han var glemt, da ingen grøt han fant. Men månens ansikt tittet mildt igjennom gluggen inn, Og mus og rotter danset vilt omkring i måne-skinn. De pep og spratt og var så glad, at nissen måtte le. Han lo og tørket tåren av – til slutt han danset med. (Margrethe Munthe) sender stafettpinnen til Sina....(håper det er greit?)
Mille** Skrevet 10. desember 2008 #13 Skrevet 10. desember 2008 LUKE 10 Denne leste vi på adventsstunden vi hadde på jobb i går ettermiddag, syns den er så fin: Fire lys brant på adventskransen. Det var helt stille, så stille at man kunne høre lysene snakke til hverandre. Det første lyset sukket og sa: "Mitt navn er fred. Jeg skinner klart, men menneskene vil ikke ha fred, de vil ikke ha meg." Lyset ble mindre og mindre, til slutt slukket det helt. Det andre lyset sa: "Mitt navn er tro. Men jeg er blitt overflødig. Menneskene vil ikke vite av gud lenger. Det er meningsløst at jeg brenner." Så slukket det andre lyset. Bedrøvet og med lav stemme sa det tredje lyset: "Mitt navn er kjærlighet. Jeg eier ikke lenger kraften til å brenne. Menneskene overser meg. De ser bare på seg selv og ikke de andre som de skulle elske" Også det tredje lyset sluknet. Et barn kom inn i rommer, så redd på lysene og sa: "Dere skal jo lyse og ikke slukne? Hvorfor vil dere ikke brenne?" Da hørtes plutselig stemmen til det fjerde lyset: "Vær ikke redd! Så lenge jeg brenner, kan vi tenne de andre lysene igjen. Mitt navn er Håp." Og barnet tok så en flamme fra håpets lys med en fyrstikk og tente igjen alle de andre lysene. FRED - TRO - KJÆRLIGHET - HÅP
Mille** Skrevet 10. desember 2008 #14 Skrevet 10. desember 2008 Sender stafettpinnen videre til bente69
Gjest Skrevet 12. desember 2008 #15 Skrevet 12. desember 2008 Det var julekveld i skogen Fjernt fra verdens ståk og larm lå en rødmalt liten stue heller fattigslig og arm Der i stuen, som var dekket av den hvite julesnø der lå gamlemor og gumlet på sitt siste stykke brød - 2 - Gjennom sprukne, frosne ruter titter julestjerner inn på de salte juletårer på den gamles gamle kinn og ved gruen, der det ulmet i den siste tyriflis satt han gamlefar og drømte om en fordums julegris. - 3 - Bare armod var å spore på de gamles julebord All den julemat de eide var en muggen fleskesvor Og i taket glødet lampen som Myklerisk rubin der den brente deres siste dråper juleparafin - 4 - Alt som hørtes denne julekveld av julelyd og låt var de gamles såre julehulk samt julesukk og gråt Over skogen ruget freden kun en dompapp satt og svor i et julenek som viste seg å være fra i fjor - 5 - Da med ett av domme bjellers klang blir julefreden brutt De blir dommere og dommere, men tier så til slutt Og på stien opp til stuen høres glade juletrinn Derpå dunker det på døren, det er noen som vil inn. - 6 - Men det var nok ikke julenissen, slik en skulle tro Der i døren full av juleøl og julestemning stod: en person med pels, Amerika-koffert , briller og sigar Samt en juleklump i halsen, mens han hvisket: Mor og far! - 7 - Det var eldste sønn i huset og familiens sorte får han som ingen hadde hørt ifra på fir'ogtyve år. Men nå stod han der og julesang en julemelodi mens han åpnet julekofferten med julegaver i. - 8 - Det var juletre med julelys og julegrøt med fett og de gamle åt og koste seg og gråt en juleskvett Og de før omtalte juletårer silte gang på gang da de begge to fikk nye sett med tenner i presang - 9 - Stillhet senket seg i stuen, brutt av julerap og -stønn fra de juleglade gamle og den julesendte sønn Men da fram på julebordet sattes juledram og røyk gjorde gamlemor et hallingkast så sengehalmen føyk - 10 - Dog mens julenatten senker seg med trollskap og mystikk over juleglede, julestas og juleromantikk lar vi julesangen slutte, for de gamles julekveld ble jo nettopp slik vi ventet: Det ble jul alikevel! Hvem tar luke 13? storebror og knerten
Gjest Skrevet 13. desember 2008 #16 Skrevet 13. desember 2008 LUKE 13. Bonne nuit cher enfant Dans tes langes blanches Repose joyeux en rêvant des cieux Quand le jour reviendra Tu te réveilleras Quand le jour reviendra Tu te réveilleras Lullaby and good night In the sky stars are bright Around your head flowers gay Set your slumbers till day Tar du den i morgen mammatiltofirbenteogentobent?
Gjest Skrevet 14. desember 2008 #18 Skrevet 14. desember 2008 Luke 14 Vært på besøk hos et vennepar med flere barn, så jeg har vært omgitt av småtroll i flere timer...i den anledning fant jeg et sitat fra barnemunn: "Bestemødre har veldig store behåer. De er så store at jeg får hele rumpa og to knær inn i den ene rundingen. I den andre kan broren min sitte". Hvem føler seg kallet til å ta morgendagen?
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 14. desember 2008 #19 Skrevet 14. desember 2008 Legenden om Lucia: Den forteller at Lucia ble født i Siracusa som datter av rike foreldre fra de høyere samfunnslag. Faren var av romersk bakgrunn, men han døde da Lucia var ung, slik at det var moren som tok seg av hennes oppdragelse. Moren skal ha hett Eutychia, noe som tyder på en gresk avstamning. Som så mange andre av de tidlige martyrer som Kirken ærer, hadde Lucia allerede som barn avlagt evig kyskhetsløfte og aktet å gi alt sitt jordiske gods til omsorgen for de fattige, men hun fortalte ingen om denne beslutningen, ikke engang moren. Da hun vokste opp til en vakker ung pike, lovet moren henne bort til en adelig hedensk yngling. Lucia lyktes i å utsette forlovelsesfeiringen, mens hun ba innstendig til Gud om at han måtte redde henne fra dette ekteskapet. Moren ble svært syk etter i flere år å ha lidd av blødninger som ingen lege kunne kurere. Da overtalte Lucia henne til å foreta en valfart til det populære pilegrimsmålet Catánia, mindre enn åtte mil fra Siracusa. Der var graven til den hellige jomfru og martyr Agathe, som var blitt drept 52 år tidligere i forfølgelsene under keiser Decius (249-51). Mor og datter reiste til Catánia. I bønn viste Agathe seg for Lucia og sa: «Min søster, hvorfor ber du til meg om noe du like godt selv kan gi din mor? Din tro har helbredet henne!» Som takk for dette miraklet ga moren Lucia lov til å leve ugift og å gi medgiften til de fattige. Men den kommende brudgommen, krenket og med såret stolthet, anga henne som kristen til keiser Diokletians stattholder på Sicilia, Paschasius. Dette skjedde i året 303, som var det blodigste året under keiserens kristenforfølgelse. Lucia ble fengslet og torturert, men hun var standhaftig og klaget ikke. Da ble hun dømt «ad lupanare», til å sendes til bordellet som straff. Der skulle hennes kyskhet gå tapt, og Den Hellige Ånd, som hun hadde fortalt dommeren at opplyste henne, vike fra henne. Hun skulle fraktes på en oksekjerre til spott og spe gjennom byen, men tusen mann og flere okser klarte ikke å rikke jomfruen. Den rasende stattholderen fikk da samlet ved rundt hennes føtter og prøvde å brenne henne, men igjen ble hun berget av Gud. Deretter helte han kokende olje over henne, men hun fortsatte å være uskadd. Da ble stattholderen svært redd, og hun ble dømt til døden ved sverdet, og bødlene kjørte et sverd i halsen på henne. Men Lucia levde så lenge at en prest rakk å komme og gi henne sakramentet. Da først døde hun. Men før hun døde, forutsa hun den straff som skulle møte Paschasius, at kristenforfølgelsen snart ville ta slutt, at keiser Diokletian ikke ville regjere lenger og at han medregent i vest, Maximian Herkules (286-305), ville dø. ----------------------------------------------------------------------------------- ------------------ Dessverre kan ikke denne vakre fortellingen godtas uten skepsis. Detaljene i legenden er muligens bare tatt fra lignende skildringer av jomfruers martyrdød. Det er også et faktum at keiser Maximian ikke døde umiddelbart etter at hans regjeringstid var over, som profetien hadde sagt. Det er også vanskelig å tro at en hedensk romersk guvernør skulle bære navnet Paschasius (avledet av «påske»). Men andre elementer av legenden kan man kanskje feste større lit til. Det er ingen grunn til å tvile på tid og sted for Lucias martyrium – Siracusa på Sicilia, rundt 303/304, og dødsmåten virker heller ikke usannsynlig. Man må håpe at sammenknytningen av Agathe og Lucia ikke er senere tiders utbrodering. De to var Sicilias to viktigste og mest kjente helgener. Kilde: http://www.katolsk.no/biografi/lucia.htm
ana baroma Skrevet 15. desember 2008 #20 Skrevet 15. desember 2008 Jeg tar sjansen og legger inn Himlen i min famn. En av de vakreste nye julesangene synes jeg:) For de som lurer, så er den skrevet av Erik Hillestad og er spilt inn av Carola på hennes juleplate. HIMLEN I MIN FAMN vem har tänt den stjärnan som speglas i ditt öga? vem tog mörkret bort i herdars blick din första natt? vem har flätat kronan av strå omkring din panna? vem har fört tre vise till vårt stall, min kära skatt? Är du en av tusen små? är du han dom väntar på? du, mitt lilla barn, en ängel givit namn är det jordens dolda skatt jag fått skydda denna natt? är det själva Himlen som jag gungar i min famn? Vem har väckt den rädslan som lärt ditt hjärta gråta? varför tar din hand så hårt ett grepp om mammas hår? runt oss dansar skuggor nu är ängeln borta han sa så mycket vackert mycket mer än jag förstår Är du en av tusen små? är du han dom väntar på? du, mitt lilla barn, en ängel givit namn är det jordens dolda skatt jag fått skydda denna natt? är det själva Himlen som jag gungar i min famn? giv att dina dagar får bli till andras glädje giv att alla möter dig med kärlek mild och god aldrig ska jag glömma de ord som jag fick höra vad som än oss händer vill dom ge oss kraft och mod Är du en av tusen små? är du han dom väntar på? du, mitt lilla barn, en ängel givit namn är det jordens dolda skatt jag fått skydda denna natt? är det själva Himlen som jag gungar i min famn? vem har tänt den stjärnan som speglas i ditt öga? himmeldiamanten över staden betlehem
Gjest Skrevet 21. desember 2008 #21 Skrevet 21. desember 2008 LUKE 16 Ser ut til at vi har falt av lasset, så nå bare legger jeg ut frem til i dag :-) Mauren av Inger Hagerup Liten? Jeg? Langtifra. Jeg er akkurat stor nok. Fyller meg selv helt på langs og på tvers fra øverst til nederst. Er du større enn deg selv kanskje?
Gjest Skrevet 21. desember 2008 #22 Skrevet 21. desember 2008 LUKE 17 Månen den er stor og rund både den og jeg er full Glad jeg har et sted å gå der ligger du å sover nå Drøm søtt du er trygg i natt Drøm søtt Ikke farlig bare stort & svart To små hender store ting tommelen i munnen sin Dundyne med blomster på vi som er litt større passer på Ingen monster fra skapet kommer nær redet ditt Her vokter pus & vi Drøm søtt du er trygg i natt Drøm søtt Ikke farlig bare stort & svart Dum dum boys ;-)
Gjest Skrevet 21. desember 2008 #23 Skrevet 21. desember 2008 LUKE 18 På bredden Eg har lett der alle har lett: Bakom hver velbrukte plog. Eg har sett det alle har sett: Tre etter tre, men ingen skog. Da tråkket du sti mot stup og kant gjennom en sjel som var satt i pant. Refr.: På bredden av stranden, ytterst mot randen av salt, fant eg en vei. I ilden og brannen, langt fra forstanden og alt, finner jeg deg. Eg har kjent det alle har kjent, som har gått seg vill imot kveld. Og det har hendt som alltid har hendt den som blir tatt og ført i fjell. Da slo du en sprekk i berg og sinn, sprengte en mur og slapp lyset inn. Refr.: På bredden av stranden, ytterst mot randen av salt, fant eg en vei. I ilden og brannen, langt fra forstanden og alt, finner jeg deg. Og du tråkket en sti, og du hamret en kile i stein. Og du satte meg fri og lærte meg ukjente tegn. Refr.: På bredden av stranden, ytterst mot randen av salt, fant jeg en vei. I ilden og brannen, langt fra forstanden og alt, elsker jeg deg. Vamp
Gjest Skrevet 21. desember 2008 #24 Skrevet 21. desember 2008 LUKE 19 Når du sover demper jeg lyset som svever over, dine skuldre, ditt gyllende hår, og hete skinn. Først når du sover er du min, dagene flyr og gjør som de vil, jeg bøyer meg over og snuser deg inn. Du er fri, når du sover. Du er fri, når du sover. Når du sover, kan jeg ikke jage dine spøkelser, jeg ser du skjelver, jeg du ser smiler, du er en hemmelighet du ikke vet om, når du sover, du er fri, når du sover. Jeg grubler og tenker i sakte film, å ikke få sove er en ensom ting, når du sover (når du sover) Når du sover er du fri, når du sover, er du fri, når du sover, du er fri, når du sover (når du sover) du er fri, når du sover... CC Cowboys
Gjest Skrevet 21. desember 2008 #25 Skrevet 21. desember 2008 LUKE 20 Nattavers fra far... Gled deg til dagen i morgen Når du atter hiver leker ut av korgen Drøm så søtt om latter og lek. Om at du tegner en fargerik strek. Lukk igjen dine øyne, så små. Tenk på stjerner og prøv dem å nå. Sov du godt nå lille pike av deg finnes der ingen like
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå