-MtG- Skrevet 6. desember 2008 #1 Skrevet 6. desember 2008 Ble dere tilbudt klyster eller måtte dere be om det? Eller trengte dere det kanskje ikke? Jeg tenker med skrekk på forrige barselopphold. Jeg fikk ikke gått på do på en uke. Hadde haste-ks og magen var jo ødelagt så jeg fikk ikke til å presse. Hadde sinnsykt vondt i magen til slutt før det kom nesten av seg selv:) Jeg tenkte vel ikke på at man kunne bruke klyster og ba derfor ikke om det, men jeg synes sånne ting er noe barselpleierne burde spørre om. "Har du fått kommet deg på do?". Ikke verre enn det.
line_n & sara Skrevet 6. desember 2008 #2 Skrevet 6. desember 2008 ja, jeg ble tilbudt klyster på mottaksrommet, så fikk jeg en dusj og rett inn på føderommet. har faktisk hørt rykter om at ullevål ikke var så ivrige på å tilby klyster, men det stemte ikke i mitt tilfelle! søsteren min fødte på ahus, og ble "tvunget" til å ta. så det virker som at det er litt tilfeldig, kommer ann på jordmora du har der og da, virker det som!
Gjest Skrevet 6. desember 2008 #3 Skrevet 6. desember 2008 Fikk klyster på mottaksromet før fødselen. Da jeg fikk eldste fikk jeg det ikke. De har som regel at man bør bæsje før man får reise hjem fra barsel. Dette er ved vaginal fødsel da - for å sjekke at alt fungerer.
Gjest Skrevet 6. desember 2008 #4 Skrevet 6. desember 2008 Fikk ikke klyster eller tilbud om det. Har forstått det sånn at ved en normal fødsel så ordner kroppen det selv underveis.. Min gjorde iallefall det...
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 6. desember 2008 #5 Skrevet 6. desember 2008 Fikk ikke klyster eller tilbud om det hverken på føden eller barsel noen av gangene. Hadde heller ikke behov for det. Lå på rom med ei som måtte få klyster på barsel. Hun hadde det helt forferdelig i forkant stakkar.
mamma sin kompis Skrevet 6. desember 2008 #6 Skrevet 6. desember 2008 Fikk tilbud om klyster før fødsel..noe jeg ikke ville...men angrer på det i etterkant. Når ungen skulle ut, kom det mer liksom .....Så....ta klyster jenter.
Sessa ruger igjen... Skrevet 6. desember 2008 #7 Skrevet 6. desember 2008 Første gang fikk jeg det uten at jeg spurte om det. Denne gangen sa jeg klart i fra at jeg MÅTTE få hjelp, for jeg hadde ikke vært på do på noen dager. Jm satte det og det hjalp absolutt, men jeg anbefaler ikke å bajse mens du har rier som jager etter hverandre. Jommen ikke lett å få ut noe som helst da...
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 6. desember 2008 #8 Skrevet 6. desember 2008 Når dere skriver at dere fikk klyster, mener dere da at noen satt det på dere eller at dere fikk det i hånda og "ordne deg selv"? Jeg fikk det levert i hånda med beskjed om å fikse det selv på toalettet. Det var jo komplett umulig for det første fordi jeg hadde rier og for det andre fordi jeg knapt "rakk ned", hehe... Ble aldri noe klyster på meg med andre ord.
Gjest Skrevet 6. desember 2008 #9 Skrevet 6. desember 2008 Jeg fødte på ullevål og jeg ble tilbudt klyster og tok imot. Jordmoren satte det på meg, tror ikke jeg hadde klart det selv Ikke en særlig god følelse å sitte på do med rier som haglet, men vel verdt det syns jeg da!
stjertløvetann Skrevet 6. desember 2008 #10 Skrevet 6. desember 2008 Nå spurte du strengt tatt om klyster på barsel, ikke under fødsel am I right? Jeg fikk ikke tilbud om det, men så ble jeg mer eller mindre ignorert på barsel også da, fordi jeg såg så frisk ut og klarte meg så godt selv! Men dra hjem eller på hotellet, nei det fikk jeg ikke, måtte være der så de kunne passe blodtrykket.. liksom iallefall..
~sjiraff~ Skrevet 6. desember 2008 #11 Skrevet 6. desember 2008 Er nok ikke vanlig å bli tilbudt klyster på barsel. Sørg for at du spiser masse mat som er bra for magen. Ellers er det jo ikke noe i veien for å snakke med noen av de som jobber der og forklare at du ikke klarer å gå på do om det samme skulle skje igjen. De kan jo tross alt ikke vite at du har mageproblemer om du ikke sier noe...
Alba44 Skrevet 6. desember 2008 #12 Skrevet 6. desember 2008 Jeg fikk ikke og ble heller ikke spurt/ bedt om å ta det. Hadde ikke noe behov for det heller.
<3 coccinelle Skrevet 6. desember 2008 #13 Skrevet 6. desember 2008 Fikk ikke klyster men flytende middel til å drikke. Det trengte jeg absolutt. Hadde ks med reoperasjon og fryktelig vondt i magen. Fikk ikke ut luft heller så jeg måtte ha hjelp til det og. Og det var VONDT når magen var så oppblåst. Jeg ble spurt hele tiden om jeg hadde vært på do eller om jeg hadde prompet! Tror legen syns det var litt morsomt å si det ordet (var utenlandsk lege...)
fox`y Skrevet 6. desember 2008 #14 Skrevet 6. desember 2008 fikk ikke klyster noen av gangene, å takk gud for d.
Let's hear it for the boys! Skrevet 6. desember 2008 #15 Skrevet 6. desember 2008 Jeg fikk klyster før fødselen, men ikke på barsel. Jeg hadde også store problemer med å gå på do i dagene etter fødselen. Til slutt måtte jeg bare sette meg på do og jobbe litt for det! Klysteret var noe av det verste med hele fødselen, spør du meg...
Sylteflesk Skrevet 6. desember 2008 #16 Skrevet 6. desember 2008 Jeg hadde KS og fikk både lactulose og da det ikke hjalp, noe sånn mini-lax eller hva det het, det hjalp noe. Spiste masse kli og linfrø og drakk biola. Jeg lå på sykehuset i to uker, det var bare en av pleierne som spurte om dette, og da var det bare gått en dag eller noe, så jeg takket pent nei til Klyx. Men etter en uke, da jeg ba om hjelp og virkelig led, da var det litt sånn, nei, helst ikke, skal helst ordne seg av seg selv ... Tror dette er et vanlig problem for KS-damer.
AO3 Skrevet 6. desember 2008 #17 Skrevet 6. desember 2008 Jeg skulle så sinnssykt ønske at jeg fikk klyx FØR fødselen, jeg. To dagers sengeleie før fødselen startet endte selvsagt i veldig hard mage, og dere kan jo tenke dere den pressingen... 'Nuff said... :S Nå endte det hele i haste-ks (ingen unge kom, bare såvidt litt bajs...), og gruet meg som en hund til å gå på do etter fødsel, siden jeg visste det var dagevis (5-6) siden sist, og i tillegg hadde jeg dette ks-såret... Var livredd for at et eller annet skulle sprekke opp totalt. Merkelig nok gikk det helt fint, uten klys. Utrolig lettelse!! Neste gang skal jeg insistere på klyster før fødsel, det er i alle fall sikkert!!
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 6. desember 2008 #18 Skrevet 6. desember 2008 Jepp, fikk tilbud om klyster da jeg ble undersøkt ved innskriving, og de sjekket også at jeg hadde fått kommet meg på do (både nr 1 og 2) etter fødsel. Heldigvis klarte jeg nr 2 et par dager etter fødsel før jeg dro hjem, til tross for "bare" vanlig vaginal fødsel uten videre komplikasjoner. Trodde egentlig sånt var normalt å spørre om på barsel??
-MtG- Skrevet 6. desember 2008 Forfatter #19 Skrevet 6. desember 2008 Takk for svar jenter. Ser at det er forskjellig praksis forskjellige steder. Får vel være litt tøffere neste gang og spørre om hjelp hvis jeg trenger det:) Tenkte bare at de jo burde spørre om slikt, regnet ikke med at det bare var jeg som hadde problemer med slikt etter fødsel den ene eller andre veien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå