frokenO Skrevet 5. desember 2008 #1 Skrevet 5. desember 2008 jeg har begynt i ny jobb å vært ansatt i 2 mnd, så ble jeg sykemeldt pga svangerskapsplager- svimmelhet, tretthet, kvalme og vond rygg b.l.a Hva gjør jeg når arbeidsgiver tar kontakt minst 2 ganger i uken for å spørre når jeg er tilbake å at hun må ha vikarer å at det er vanskelig få tak i.... liksom.. spør meg hva som er problemet å sånn,... jeg er kjeeempedårlig å føler meg enormt presset til å gå tilbake i jobb, får dårlig samvittighet og føler meg rett og slett hjelpesløs... synst d er veldig dumt av en sjef å sette ansatte i denne situasjonen... vedkommende vett jo at jeg er gravid... så hvorfor holder hun/han på med sånt? er jo helt grusomt å føle slik jeg gjør å i tilleg være i den summe situasjonen, hvor jeg liksom ikke kan hjelpe for det...? kan noen gi meg råd og tips? Har en del plager med å bli fort deprimert nå når jeg går gravid, å har valgt å snakke med psykolg fordi jeg synest det blir formye for meg.. Vil ikke si opp jobben heller å miste retten til foreldrepenger, da jeg sikkert ikke kommer til å være i stabd til å jobbe en stund Gi meg RÅÅÅÅD:)
Thessa og Bebbis Skrevet 6. desember 2008 #2 Skrevet 6. desember 2008 Har ingen super tips å komme med. Men jeg vil bare si det at du kanskje burde legge litt på til sjefen din og si det at du er plaget av svangerskapsproblemer og at det er mange som sliter med dette til de er 3 mnd. Du kan jo ikke vite når du er bedre. Men si at hun kan ta utgangspunkt i det, og at du heller ringer når du får ny beskjed fra legen. Så slipper hun å ringe hele tiden. Det er jo ikke din feil at du er kvalm og dårlig. Er selv sykemeldt og har vært det siden jeg ble gravid for 18 uker siden. Plaget med kvalme og andre ting som gjør jobben min veldig vanskelig å gjennomføre. Og sjefen har ikke annet valg enn å godta det! Selvfølgelig skal du ikke miste jobben din! Du har rett på å være sykemeldt. Det er opp til legen din! :-) Ikke ha dårlig samvittighet og stress pga jobb, det gjør ikke ting bedre! :-)
<3maijente<3 Skrevet 6. desember 2008 #3 Skrevet 6. desember 2008 Ærlig talt, for en uprofesjonell sjef da!! For det første; du skal ikke si opp jobben din, og du har rett til å være sykemeldt. At sjefen må skaffe vikar er faktisk hennes/hans ansvar problem, og en sjef skal ikke plage deg med slike ting. Tror du må si fra at sjefen gjør ting verre for deg med å plage deg med sine bekymringer. Det er faktisk ikke noe du kan gjøre for å hjelpe akkurat nå, da du har nok med helseplagene svangerskapet gir. Samtidig ligger det vel i HMS lovene at sjefen med jevne mellomrom skal ringe og høre hvordan det er med deg og invitere deg til besøk etc, men ikke presse deg på jobb. Tror du bare må si som du skriver her, at du trolig ikke vil være i stand til å jobbe på en stund. Da er det kanskje enklere å skaffe en mer stabil vikar. Er du ferdig med prøvetiden?
MammatilMarcusoglillespiren<3 Skrevet 6. desember 2008 #4 Skrevet 6. desember 2008 Ojj! Hadde en tidligere sjef som var akkurat slik jeg og! Utrolig uprofesjonellt og man får nok etterhvert skal jeg si ! Men,d kan hende sjefen mener d godt...i å med at de kanskje må ringe iblandt å prate med de ansatte...men du har lov til å være ærlig..og gravide skal ikke presses synes jeg da...alt skal legegs til rett for deg slik at du synes ing går greit...så hvis du føler du må være sykemeldt mye lengre må du heller si d.Så sjefen kan forstå at du virkelig ikke kan jobbe...bedre å være ærlig enn å gjøre noe du virkelig ikke er i form til. Da jeg var gravid sist,hadde jeg denne sjefen som minner litt om din...Jeg var konstant kvalm og spydde så lange dagene var og kunne ikke jobbe.D endte med at jeg ble så fortvila at jeg skjellte ut sjefen på tlf...d skal man altså heller ikke gjøre..d kosta meg ikke jobben,men d vr helt klart flaut i ettertid...dette gjorde jeg fordi jeg sikkert var overfrustruert over situasjonen og følte meg utrolig presset og var sjuk samtidig...og gravid :-P Det er ikke lett,og d er enkelt å få dårlig samvittighet ovenfor de andre på jobb når man er borte en stund,men man må være frisk for å gjøre andre tillags som regel!
frokenO Skrevet 6. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. desember 2008 Prøve tiden er 3 mnd, så har vel en mnd igjen av prøvetiden. Jeg har tatt kontakt nå, å sagt at hun kan finne seg en vikar på ubestemt tid å at jeg er tilbake når jeg er tilbake... blir så utrollig utmatta av dette:( jeg håper hun roer eg litt nå så jeg kan slappe av uten masse beskymringer... Det er selvsagt forståelig at hun tar kontakt i ny og ne.. men når det blir 2 -3 ganger i uken, da blir jeg kjempedårlig både fysisk å psykisk... for hun presser meg liksom til å si hva det er... Jeg skrev at jeg fikk innkallese til sykehuset å måtte vente å se til jeg hadde vært der for å vite evnt hvor lang tid jeg vil være vekke... Så ringte hun å spørte meg ut... Sjenert som jeg er klarer jeg ikke si at hun ikke har noe med det... men.. må jo bare si litt.. at jeg er grvid å har plager.. men hun spør å graver.. jeg har ikke lyst at hun skal vite alt om meg personlig... Håper det ordner seg, skal til ei som har mange pasienter med psykisk og fysike plager på mandg.. får snakke å høre med henne... hva hun mener jeg bør gjøre..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå